شناسهٔ خبر: 32978148 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحليل رسانه هاي جهان؛ ترامپ با ايران جنگ مي کند؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- افزايش تنش ها ميان ايران و آمريکا، سوژه داغ تحليل رسانه هاي جهان شده است؛ سئوال مشترک تحليل ها اين است؛ ترامپ با ايران جنگ مي کند؟
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، واشنگتن‌پست نوشت: دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا از زماني که به قدرت رسيده بارها از تهديد به کارگيري نيروي نظامي عليه کشورها عقب نشيني کرده است.
واشنگتن پست در گزارشي به بررسي سياست خارجي ترامپ در قبال ايران و سياست‌هاي کاخ سفيد در اين زمينه پرداخت و نوشت: در حالي که ناو هواپيمابر و بمب‌افکن‌هاي آمريکايي عازم خليج فارس شدند و برخي گزارش‌ها حاکي از استقرار 120 هزار نيروي آمريکايي در خاورميانه است اما ترامپ به سرعت به اين گزارش‌ها واکنش نشان داد و تاکيد کرد که وي تنها به دنبال گفت‌وگو با ايران است.
ترامپ تاکيد کرد که هيچگونه ناهماهنگي در دولت وي در قبال ايران وجود ندارد اما تصوير ناهماهنگي بوجود آمده از دولت وي مي‌تواند مفيد باشد.
وي روز جمعه در توئيتي نوشته بود: دست کم ايران نمي‌داند چه فکري بکند که در برهه کنوني ممکن است چيز خوبي باشد.
اما ترامپ در حالي نيمه دوم رياست جمهوري خود را مي‌گذراند که موضوعات اصلي سياست خارجي آمريکا همچنان بدون حل باقي مانده و اعتبار ترامپ خدشه دار شده و گزينه‌هايي که براي وي باقي مانده کاهش يافته‌اند.
«جان آلترمن» مدير برنامه خاورميانه در مرکز مطالعات بين الملل و استراتژيک معتقد است: اعتبار چيز سختي است که يک رئيس جمهور آن را نگه مي‌دارد. اگر شما تهديدي مي‌کنيد و پس از آن مردم به اين نتيجه مي‌رسند که شما قصد نداريد اين تهديد را پيگيري کند و اگر به دنبال انجام واکنشي باشيد اما هيچ واکنشي نشان ندهيد، گزينه‌هايي که براي شما مي‌ماند اين است که يا تهديد بزرگتري کنيد يا آنکه حرکت در اين مسير را متوقف کنيد.
دولت آمريکا معتقد است که ايران در حال حاضر درگير تحريم‌هاي ويرانگر بوده و درآمدهاي نفتي اين کشور به صورت موثري کاهش يافته و به سقوط سياسي و اقتصادي نزديک شده است اما ايران موفقيت خود را در توسعه قدرت خود از طريق عراق، سوريه و لبنان استحکام بخشيده است.
ترامپ به تعهدات خود در کارزار انتخاباتي خود عمل کرده و چندين توافق بين‌المللي را لغو کرده و آن چيزي را که توافق‌هاي بين‌المللي ناعادلانه توصيف مي‌کرد ويران کرد و رفتار تضعيف شده آمريکا با اسرائيل و عربستان سعودي را بهبود بخشيد.
اما به نظر مي‌رسد تمايل و خواسته وي براي عقب نشيني از جنگ‌هاي پر هزينه و جلوگيري از وارد شدن به جنگ جديد در تضاد با اظهارات تندي است که از سوي وي و معاونانش به خصوص بولتون و پامپئو مطرح مي‌شود.
اين موضوع به خصوص در مورد ايران چالش‌بر انگيز است. دولت آمريکا هفته پيش يک ناو هواپيما برد و چندين بمب‌افکن را به خليج فارس اعزام کردند. اين اقدام در واکنش به برآورد سازمان‌هاي اطلاعاتي بود که ايران و متحدان آن در منطقه در حال آماده شدن براي حمله به نيروهاي آمريکايي و متحدان آن است.
نمايندگان جمهوري‌خواه معترض هستند که دولت گزارشي به آنها براي توجيه استقرار نيروهاي آمريکايي ارائه نداده اين در حالي است که دموکرا‌ت‌ها معتقدند که سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا ممکن است به اغراق درباره تهديد آمريکا پرداخته تا به توجيه حمله به ايران که مورد حمايت بولتون است بپردازند.
«اليوت انگل» نماينده دموکرات نيويورک روز چهارشنبه در بيانيه‌اي گفت: در حالي که ما تلاش مي‌کنيم به احساسي درباره افزايش تنش‌ها در خليج فارس برسيم، ما نبايد فراموش کنيم که 16 سال پيش، آمريکا بر اساس اطلاعات تحريف شده و نادرست وارد جنگ عراق شد. اين اتفاق هرگز نبايد دوباره اتفاق نيفتد.
مقامات ارشد دولتي روز پنجشنبه در گزارشي به گروه کوچکي از روزنامه نگاران گفتند که هدف دولت آمريکا آغاز جنگ نبوده بلکه بازداشتن ايران از اتخاذ اقدام در پاسخ به تشديد فشار تحريم‌هاي آمريکا است.
ترامپ نااميدي خود از بولتون را ابراز داشته و در پيام طنزي گفته بود که اگر وابسته به اين فرد بود ما الان همه جا در جنگ بوديم.
البته وي به بولتون اين اجازه را داد که بيانيه کاخ سفيد را صادر کرده و اعلام کرد که ناو آمريکايي در مسير خاورميانه قرار دارد تا نقش پيشرو در تهديد تهران را ايفا کند.
ترامپ به صورت خصوصي به مقامات کاخ سفيد و مشاوران غيررسمي خود هرگونه آشفتگي در خاورميانه را رد کرده و گفته که هيچ چيز خوبي از درگير شدن در آنجا عايد آمريکا نمي‌شود.
«پيتر کينگ» نماينده جمهوري‌خواه نيويورک و از متحدان ترامپ معتقد است که درباره ايران طرحي وجود دارد که به نظر مي‌رسد گيج‌کننده است.
کينگ اضافه کرد: ترامپ در حال بازي استراتژي پليس خوب و پليس بد است و بايد ببينيم که آيا اين استراتژي کارآمد خواهد بود يا خير. اما من فکر نمي‌کنم که اين روند سرانجام به جنگ منتهي شود.

پنتاگون توان نظامي ايران را دستکم گرفته است
پايگاه اينترنتي روزنامه `ژورنال دو ديمانش` در گزارشي با اشاره به افزايش تنش ميان ايران و آمريکا اعلام کرد، وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) توان نظامي نيروهاي ايران را دستکم گرفته است.
در گزارش اين روزنامه فرانسوي آمده است: دولت دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا با استقرار نيروهاي دريايي و هوايي خود در اطراف ايران تلاش مي کند حکومت ايران را بترساند و آنها را وادار به اطاعت از خواسته هاي واشنگتن کند.
جان بولتون مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريکا از چند سال پيش حمله به ايران را در سر مي پروراند.
جاي هيچ شکي وجود ندارد که بولتون خواستار نابودي سامانه دفاع ضد هوايي ايران و تاسيسات هسته اي اين کشور است.
ترامپ سال گذشته با خروج از توافقنامه هسته اي که از سوي سازمان ملل متحد تاييد شده بود اين بازي خطرناک را آغاز کرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: آمريکايي ها فکر مي کنند که ايران قادر به رويارويي با قدرت نظامي نخست جهان نيست، اما سخت در اشتباه هستند. مشکل اصلي اينجاست که پنتاگون اعتماد متکبرانه اي در سر دارد.

ترامپ با ايران جنگ کند، انتخابات 2020 را مي‌بازد
يک کارشناس و نظامي بازنشسته آمريکايي در يک برنامه تلويزيوني در شبکه مورد علاقه «دونالد ترامپ»، نسبت به هرگونه درگيري با ايران هشدار داد و تاکيد کرد که اين موضوع نه تنها براي آمريکا سودي ندارد بلکه باعث شکست ترامپ در انتخابات 2020 نيز خواهد شد.
«تاکر کارلسون» مجري «فاکس نيوز» در برنامه‌اي با حضور «داگلاس مک گرگور» سرهنگ بازنشسته آمريکايي به بررسي تنش‌هاي اخير بين واشنگتن و تهران پرداخت. مک گرگور که از 1976 تا 2004 در ارتش خدمت کرد، ضمن هشدار درباره تبعات درگيري آمريکا با ايران تاکيد کرد که در صورت «جنگ با ايران» ترامپ در انتخابات 2020 رياست جمهوري شکست مي‌خورد.

جنگ با ايران براي ترامپ و آمريکا يک فاجعه است
خبرگزاري آسوشيتدپرس در مطلبي نوشت: درحالي‌که انتخابات رياست جمهوري سال 2020 نزديک مي‌شود، مخاطرات سياسي پيش رو براي اين رئيس‌جمهور جمهوري‌خواه که نخستين دوران حضورش را در کاخ سفيد مي‌گذراند ممکن است جدي باشد.
دونالد ترامپ با وعده پايان دادن به بسياري از تنش‌هاي خارجي آمريکا و اولويت دادن به آمريکا به کاخ سفيد وارد شد اما درحالي‌که دولت او در روزهاي اخير پيام‌هاي متناقضي را درباره چشم‌انداز يک مناقشه نظامي با ايران ارسال کرده است، وعده ترامپ در اثناي انتخابات به بوته آزمايش گذاشته مي‌شود.
گرچه ترامپ از حمايت گسترده‌اي در حزبش برخوردار است، در ميان وفادارانش اشتهاي اندکي براي يک درگيري نظامي در خاورميانه به چشم مي‌خورد. بسياري از آن‌ها مايلند در حال حاضر ترامپ را با شک و ترديدهايش بپذيرند اما مجموعه‌اي از اقدامات اخير اين نگراني را تشديد کرده است که دولت آمريکا در حال کوبيدن بر طبل جنگ است: تحريم‌هاي جديد بر ضد سپاه پاسداران ايران، اعزام يک ناو هواپيمابر به منطقه، و هشدارهايي درباره داده‌هاي اطلاعاتي نامشخص در خصوص حمله احتمالي ايران به منافع آمريکا.
هفته گذشته وقتي از ترامپ درباره جنگ احتمالي آمريکا با ايران پرسيده شد، ترامپ تنها به گفتن «اميدوارم نه» بسنده کرد.
او که از واکنش‌هاي احتمالي تند در حزبش آگاه است مي‌کوشد احتمال تشديد خصومت‌ها را اندک جلوه دهد. درحالي‌که گزارش‌هايي درباره تلاش‌هاي ترامپ براي به عقب راندن تمايلات مشاوران تندروترش در خصوص يک راه حل نظامي منتشر شده است، وي درها را براي مذاکره در خصوص برنامه هسته‌اي ايران باز گذاشته است.
"کوري استوارت" که مديريت کمپين انتخاباتي ترامپ را در سال 2016 در ايالت ويرجينيا بر عهده داشت در اين خصوص مي‌گويد: «ورود به يک درگيري نظامي ديگر در خاورميانه هم براي او (ترامپ) و هم براي کشور يک فاجعه است. اين وضع که رئيس‌جمهور، يک مشاور امنيت ملي همانند جان بولتون و تعداد زيادي از اين نومحافظه‌کاران را در مقام مشاور اطراف خود دارد، من را به شدت نگران مي‌کند. اين چيزي نيست که او بر مبناي آن وارد انتخابات شد، و بيشتر آمريکايي‌ها هم چنين چيزي را نمي‌خواهند.»
سياست خارجي مي‌تواند در اثناي ورود به انتخابات 2020 براي ترامپ يک دردسر بزرگ باشد. بر اساس يک نظرسنجي مشترک که در ماه ژانويه از سوي آسوشيتدپرس و مرکز "نورک" انجام شد، در مجموع 63 درصد از آمريکايي‌ها مي‌گويند از نحوه عملکرد او در حوزه سياست خارجي رضايت ندارند. همانند ساير مسائل، در اين حوزه نيز اختلافات حزبي بسيار چشمگير است. 76 درصد از جمهوري‌خواهان از عملکرد ترامپ راضي بودند، و تنها 8 درصد از دموکرات‌ها چنين نظري داشتند.
اما حزب جمهوري‌خواه تحت رهبري ترامپ از علاقه به ايجاد نقشي پررنگ در رخدادهاي جهاني فاصله گرفته است. جنگ‌طلبان در حزب جمهوري‌خواه که مدت‌هاست يک سياست خارجي مبتني بر مداخله را دنبال کرده اند در سال‌هاي اخير به حاشيه رانده شده اند.
در نقطه مقابل، حالا اين دموکرات‌ها هستند که احتمال مي‌رود بگويند آمريکا بايد نقش فعالتري در حل مشکلات جهان ايفا کند.
در همين نظرسنجي، 43 درصد از دموکرات‌ها گفتند آمريکا بايد در خارج از مرزهاي اين کشور فعالتر باشد؛ اما تنها 13 درصد از جمهوري‌خواهان چنين نظري داشتند.

ادعاهاي آمريکا عليه ايران در اروپا هم خريدار ندارد
يک پايگاه خبري آمريکايي نوشته ادعاهاي اخير دولت اين کشور عليه ايران در اروپا هم خريدار ندارد.
کشورهاي متحد آمريکا در اروپا هم ادعاهاي اخير دولت «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا درباره ايران را به چالش کشيده و آن را زير سوال برده‌اند.
پايگاه «ان‌بي‌سي‌نيوز» در گزارشي با همين محور نوشت چهارشنبه وزارت خارجه آمريکا به تمامي کارکنان غيرضروري سفارت خود در عراق دستور داد ساختمان سفارت در بغداد و کنسولگري آمريکا در اربيل را ترک کنند. چندي قبل‌تر «جان بولتون»، مشاور امنيت ملي کاخ سفيد گفت آمريکا اطلاعاتي دريافت کرده که نشان مي‌دهد ايران يا نيروهاي نيابتي اين کشور قصد حمله به منافع آمريکا را دارند.
علي‌رغم اين، يک ژنرال انگليسي که معاون فرمانده ائتلاف ادعايي آمريکا ضد داعش است اين ارزيابي‌ها را زير سوال برد و گفت شاهد افزايش خطر نيروهاي هم‌پيمان با ايران در عراق و سوريه نيست.
«کريس گيکا»، چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «شاهد افزايش تهديد از طرف نيروهاي تحت حمايت ايران در عراق و سوريه نيستيم. البته از حضور آنها مطلعيم و رصدشان مي‌کنيم.»
وي همچنين گفت: «چندين گروه شبه‌نظامي در عراق و سوريه وجود دارند، اما ما نشانه‌اي درباره اينکه در مرحله فعلي تهديدهاي آنها افزايش يافته، مشاهده نمي‌کنيم.»
«هايکو ماس»، وزير امور خارجه آلمان هم چهارشنبه گفت که در گفت‌وگو با «مايک پامپئو»، وزير خارجه آمريکا به او گفته که راهبرد يکجانبه افزايش فشار بر ايران غيرمعقول است.
حتي در داخل خود آمريکا هم ادعاهاي دولت ترامپ عليه ايران تا بدين لحظه متقاعدکننده نبوده و نمايندگان کنگره خواستار توضيح دولت در يک جلسه محرمانه درباره ماهيت اطلاعات ادعايي درباره ايران هستند. چندين سناتور با نگارش نامه‌هايي به «مايک پامپئو»، وزير خارجه آمريکا و دونالد ترامپ آنها را از سياسي‌کردن اطلاعات برحذر داشته‌اند.
«صنم وکيل»، عضو انديشکده چتم‌هاس گفت: «اروپايي‌ها سرانجام باورشان اين است که دولت ترامپ، يک بحران ساختگي ايجاد کرده و اين بحران آنها را از پرداختن به مسائل ديگري که براي امنيت اروپا مهم هستند بازداشته است.»

 آمريکا بهانه براي اعلان جنگ با ايران را داشت اما اين جنگ آغاز نشد
روزنامه قطري «الشرق» نوشت: حوادث هفته گذشته در منطقه خليج‌فارس و اعزام ناو هواپيمابر آبراهام لينکلن و حادثه بندر فجيره و آسيب ديدن چهار کشتي تجاري، سوالاتي را مطرح ساخته است؛ اينکه آيا بزودي جنگ آغاز مي‌شود؟ چه کسي در حادثه بندر فجيره دست داشت؟ چرا انصار‌الله يمن تأسيسات نفتي آرامکو سعودي را هدف قرار داد و اينکه آيا واشنگتن به دنبال اعلان جنگ عليه ايران است؟
اينها سوالاتي است که جواب روشني براي آن نيست اما چيزي که روشن است، اين است که «رياض و ابوظبي امروز در سردرگمي و انتظار مانده‌اند و با وجود اينکه واشنگتن آب‌هاي خليج (فارس) را به پادگان نظامي تبديل و به حمله عليه ايران در صورت به خطر افتادن منافع خود و متحدانش تهديد کرده است اما ممکن است وزش باد بر خلاف خواسته عربستان و امارات، باشد به خصوص اينکه نيروهاي آمريکايي در برابر حمله به اين کشور، تنها نقش تماشاچي را داشته‌اند».
اين روزنامه افزود «وقايع اخير نشان مي‌دهد که واشنگتن با رژه نظامي در نزديکي تنگه هرمز، متحدانش را فريب داده است، رژه‌اي که از رياض و ابوظبي دفاع نکرد و حتي مانع آتش و حمله حوثي‌ها به عربستان نشد و گذشته از آن «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا گفته است که کشورش تمايلي به ورود به جنگ با ايران ندارد مگر اينکه منافع آمريکا و پايگاه‌هاي نظامي آن به خطر بيفتد و «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا نيز وجود هر گونه طرحي براي اعزام شمار زيادي از نيروها به منطقه را رد کرده و [آيت‌الله علي] خامنه‌اي رهبر ايران نيز وقوع جنگ با آمريکا را بعيد دانسته است».
الشرق با اشاره به حادثه بندر فجيره و عمليات پهپادي انصارالله عليه تأسيسات نفتي عربستان، نوشت که آمريکا بهانه براي اعلان جنگ با ايران را داشت اما اين جنگ آغاز نشد چرا که منافع آمريکا آسيبي نديده بود و در واقع آمريکا اين پيام را داد که «ما از هيچ کس حمايت نمي‌کنيم ما تنها از منافع واشنگتن و پايگاه‌هاي نظامي آن حمايت مي‌کنيم».
به نوشته اين روزنامه، بازنده حوادث چند روز گذشته در منطقه، آنگونه که آمارهاي اقتصادي نيز نشان مي‌دهد، امارات و عربستان سعودي بوده‌اند و شاخص اصلي سهام سعودي و اماراتي کاهش يافت و به دنبال حمله به تأسيسات شرکت آرامکو، خسارت‌هاي عربستان به حدود 31 ميليارد دلار در کمتر از 72 ساعت رسيد.
اين روزنامه همچنين نوشت که امروز شهروند سعودي اين سوال را مي‌پرسد که پول‌هايي که عربستان سعودي به ترامپ براي حمايت از اين کشور پرداخت کرد، چه شد و اکنون ترامپ کجاست و چرا از عربستان حمايت نکرد؟ حال آنکه مهم‌ترين رکن اقتصادي عربستان (آرامکو) هدف قرار گرفت بي آنکه کشتي‌هاي جنگي آمريکا براي دفاع از آن دست به اقدامي بزند و لذا از ديدگاه شهروند سعودي، «ترامپ اموال آن‌ها را به سرقت مي‌برد و به ريش آن‌ها مي‌خندد».


نظر شما