شناسهٔ خبر: 32971170 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دیوار نازک مواضع تروریست‎ها در سوریه

صاحب‌خبر -
فرحناز دهقی
خبرنگار
آخرین قطعه پازل آرامش و ثبات در سوریه در حال قرار گرفتن در جای خالی خود است و به‌همین منظور ارتش این کشور بسرعت آخرین مقرهای تروریست‎ها را در غرب حلب در هم می‎کوبد. گروه‎های تروریستی‎ای که با وجود هشدارها، توافق مناطق کاهش تنش را زیر پا گذاشته بودند اکنون شاهد در هم فرو ریختن پایگاه‎ها و مواضع خود هستند.
به‌گزارش الجزیره، نیروهای گروه جبهه النصره در مناطق اللیرمون و کفرحمره در حومه شمالی حلب در حال وداع با تتمه قدرتشان هستند زیرا انبار موشک‌های گراد و خمپاره‌های جهنم با حمله جنگنده‎های دولت سوریه یک به یک منهدم شده است. سربازان دولت سوریه در جبهه‎ای دیگر علیه گروه‎های معارض مسلح در حومه جنوبی ادلب و شمال حماه نیز در حال انجام عملیات هستند. این حملات که در واکنش به نقض پیمان مناطق کاهش تنش و با میانجیگری کشورهای دیگر صورت گرفته است، آخرین عملیات دولت در مبارزه با تروریست‎ها محسوب می‎شود. به گفته منابع سوری، ارتش حملات موشکی و توپخانه‌ای را به مقرهای جبهه النصره در شهرک‌های الهبیط، عابدین و معره النعمان در حومه جنوبی ادلب انجام داد که به کشته و زخمی شدن تعدادی از تروریست‌ها منجر شد. در حومه حماه هم تجمع تروریست‌ها در روستاهای شیرمغار، العنکاوی، الزیاره و قسطون هدف حمله جنگنده‎های دولت سوریه قرار گرفت. به‌گزارش روسیا الیوم، با پیروزی‎های مکرر دولت سوریه علیه تروریست‎ها، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که اعضای جبهه النصره در پی تلافی هستند و برای اقدامات تحریک‎آمیز در نزدیک شهر سراقب واقع در استان ادلب آماده می‌شوند. به گزارش وزارت دفاع روسیه این گروه تروریستی می‎خواهد از این طریق نیروی هوایی روسیه را به استفاده از مواد شیمیایی علیه غیرنظامیان متهم کند. ترفندی که بارها طی جنگ داخلی سوریه علیه دولت این کشور به‌کار گرفته شده است.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌دنبال شدت گرفتن درگیری‎ها در شمال سوریه، به درخواست سه کشور آلمان، کویت و بلژیک نشست اضطراری‎ای در شورای امنیت درباره سوریه برگزار شد. همچنین شورای اتحادیه اروپا نیز روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا تحریم‌های خود علیه دولت سوریه و حامیان آن را تا یک ژوئن 2020 تمدید کند. در ادامه این بیانیه تأکید شده است: این لیست در حال حاضر شامل 270 شخص و 70نهاد می‌شود که به‌دلیل ارتباط با نظام سوریه با ممنوعیت سفر و بلوکه شدن دارایی‌ها مواجه شده‌اند. فعالیت‎های دولت سوریه برای نابودی تروریست‎ها همواره با واکنش‎های ترکیه که از حدود دو سال پیش در پی تقویت نفوذ خود در شمال سوریه است، نیز همراه بوده است. به گزارش رویترز، مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه از توافق میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور و ولادیمیر پوتین همتای روس‎اش درباره ادلب و شمال سوریه داد. براساس گفته ترکیه، این دو کشور با یکدیگر توافق کردند که یک گروه کاری‎ای برای شمال غرب سوریه ایجاد کنند تا هماهنگی‌های لازم را میان دو کشور فراهم کند. اما هنوز جزئیات دیگری از این توافق منتشر
نشده است. پیش از آن هم وزرای دفاع روسیه و ترکیه با یکدیگر بر سر تحولات اخیر ادلب و اتخاذ تدابیری برای کاهش تنش و درگیری گفت‌و‌گو کردند.

نظر شما