شناسهٔ خبر: 32968541 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عراق از ورود کارگران ايراني به بازارچه سومار جلوگيري مي کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - قصرشيرين- ايرنا- فرماندار گيلانغرب گفت: طرف عراقي از ورود کارگران ايراني به محوطه تخليه و بارگيري بازارچه مرزي سومار در داخل عراق جلوگيري مي کند و کار بارگيري را تنها به کارگران عراقي واگذار کرده است.

کوروش محموديان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين خواسته طرف عراقي است که کار تخليه و بارگيري کالاها را کارگران عراقي به تنهايي انجام دهند و ما يک مهلتي را از طرف عراقي براي مذاکره براي پيگيري اين موضوع خواستيم که متاسفانه مهلت پايان يافت و فعلا موضوع حل و فصل نشده و امروز طرف عراقي به صورت يک طرفه از ورود کارگران ايراني به داخل محوطه تخليه و بارگيري جلوگيري کرد.
وي اظهار کرد: سفارت ايران در بغداد و وزارت امور خارجه کشورمان، استاندار کرمانشاه و وزارت کشور پيگير اين موضوع هستند و اين مساله از سوي طرف ايراني پذيرفتني نيست زيرا با اين اقدام نزديک به 500 کارگر بيکار شده اند.
نماينده عالي دولت در گيلانغرب گفت: هم اکنون بارهايي که ليفتراکي هستند کماکان با ليفتراک در داخل بازارچه مرزي سومار تخليه مي شود و بارهاي غيرليفتراکي که به صورت دستي تخليه مي شد قبلا سه روز در هفته توسط کارگران ايراني و سه روز توسط کارگران طرف عراقي تخليه مي شد که اکنون طرف عراقي اين حق را به خود داده که بارهايي که خريداري کرده را تنها توسط کارگران عراقي تخليه و بارگيري کند.
محموديان عنوان کرد: عراقي ها مي گويند باري را که خود خريداري کرده اند تنها توسط کارگران عراقي تخليه و بارگيري مي کنند که البته اين موضوع را طرف ايراني نپذيرفته و مقامات کشورمان در حال رايزني و مذاکره تا حصول نتيجه هستيم.
وي گفت: هم اکنون روزانه به طور ميانگين 200 کاميون انواع کالا شامل سنگ، سراميک، مصالح ساختماني و آهن آلات از مرز سومار به عراق صادر مي شود.
مرز سومار نزديک ترين مرز کشورمان به بغداد محسوب مي شود که کمترين فاصله را به کربلاي معلا و استان هاي جنوبي عراق دارد.
بخش سومار در فاصله 90 کيلومتري شهر قصرشيرين واقع شده و با عراق 86 کيلومتر مرز مشترک دارد.
اين بخش داراي 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
بازارچه سومار در فاصله پنج کيلومتري شهر قرار دارد و فاصله اين شهر با گيلانغرب67 کيلومتر است.
در آن سوي مرز و در عراق، نزديک ترين شهر به سومار، شهر مندلي از توابع فرمانداري بلدروز است.
بازارچه مرزي سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از اين معبر به استان هاي شرقي عراق صادر مي شود.
3012/8066
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما