شناسهٔ خبر: 32967087 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

طرح تشديد مجازات اسيدپاشي در راستاي امنيت جامعه تنظيم شده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- نايب رييس کميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که طرح تشديد مجازات اسيدپاشي در دستور کار اين هفته مجلس قرار دارد گفت: اين طرح در راستاي امنيت جامعه بوده و به شکلي تنظيم شده که افراد نتوانند به راحتي و با يک بطري اسيد به جامعه آسيب بزنند.

«يحيي کمالي پور» روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا با بيان اينکه طرح تشديد مجازات اسيد پاشي در راستاي امنيت جامعه تنظيم شده است، افزود: در سال هاي گذشته شاهد افزايش اسيد پاشي در کشور بوديم، با اين وجود مجازاتي که براي اين جرم در قانون تعيين شده است متناسب با شدت جرم نبود و نمي توانست مانع تکرار اسيد پاشي در آينده شود.
نايب رييس کميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: قربانيان اسيد پاشي دچار مرگ تدريجي مي شوند و از نظر روحي و رواني، زندگي اجتماعي و سلامت جسمي براي هميشه از گردونه زندگي خارج مي شوند. بنابراين نمايندگان مجلس عمق آسيب وارده به قربانيان اسيد پاشي را درک کرده و برآن شدند مجازات را با جرم متناسب کنند.
وي يادآور شد: در طرح تشديد مجازات اسيد پاشي جنبه هاي اخلال در نظم عمومي و امنيت ملي هم ديده شده است. به طوري که حتي مجازات اعدام براي سطحي از جرم اسيد پاشي نيز در نظر گرفته شده است و اين شرايط مي تواند به اصل بازدارندگي امر اسيد پاشي کمک کند.
نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد خاطرنشان کرد: اين طرح به شکلي تنظيم شده است که افراد نتوانند به راحتي و با يک بطري اسيد به جامعه آسيب برسانند.
وي در پاسخ به اين پرسش که در اين طرح چه خدمات و کمک هاي بهداشتي و حمايتي براي قربانيان اسيد پاشي در نظر گرفته شده است؟ گفت: وقتي کسي تحت اين شرايط قرار مي گيرد بايد نهاد حکومت به طور همه جانبه از او حمايت کند، ولي ما در اين طرح يک فوريتي جنبه تشديد مجازات و قضايي موضوع را در نظر گرفته ايم و جنبه بازدارنگي اسيد پاشي و ممانعت از تکرار آن مد نظر بوده است.
**طرح در حوزه مجازات و پيش گيري از جرم است
وي در پاسخ به اين پرسش که کميسيون هاي اجتماعي، بهداشت و فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اين طرح را مشاهده يا بررسي کرده اند؟ گفت: اين طرح در حوزه مجازات و پيش گيري از جرم و صرفا جهت تشديد مجازات تنظيم شده است و اگر جنبه هاي فرهنگي، اجتماعي و بهداشتي را هم در اين طرح پيش بيني مي کرديم، ممکن بود در طول زمان به فراموشي سپرده شود.به همين دليل کميسيون قضايي طرح فوريت دار تخصصي خود ارايه کرد.
کمالي پور يادآور شد: طرح ها و لوايحي که بدون قيد فوريت در دستور قرار مي گيرند شامل مرور زمان شده و اولويت خود را از دست مي دهند. ما طرحي چابک و با موضوع مشخص را در دستور کار قرار داديم که با سرعت بيشتري به نتيجه برسد.
نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد يادآور شد: وقتي بحث فرهنگي و اجتماعي پيش مي آيد، ده ها مورد ديگر در کنار آن مطرح مي شود لذا از اين بابت مقولات فرهنگي، بهداشتي و غيره را به در طرح تشديد مجازات اسيد پاشي نياورديم.
سيام**1744**2021**
انتهاي پيام /*

نظر شما