شناسهٔ خبر: 32957794 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جی پلاس؛

مربیان ایرانی چه نظری درباره مارک ویلموتس دارند؟/ از چراغپور و محصص و جلالی تا جوانتر ها

برخی مربیان و کارشناسان فوتبال واکنش های متفاوتی درباره حضور مارک ویلموتس در تیم ملی ایران داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ مارک ویلموتس بلژیکی پس از توافق اولیه با فدراسیون فوتبال ایران بر سر هدایت تیم ملی، وارد کشور شد و پس از مذاکرات جدی تر و ارزیابی امکانات ما، کشور را ترک کرد تا نهایتا طرفین به جمع بندی نهایی برای همکاری برسند.

اما نظرات برخی کارشناسان و مربیان فوتبال کشورمان درباره حضور مارک ویلموتس در تیم ملی چیست؟

جلال چراغپور: سرمربی تیمی مثل بلژیک بودن بسیار مهم است. در فوتبال بلژیک تعداد پاس مهم نیست؛ بیشتر دقت در پاس اهمیت دارد و به قول معروف فوتبال بلژیک پاس‌گرا یا مالکیت‌گرا نیست. شاید برای ادامه راهی که کارلوس کی‌روش در تیم ملی آغاز کرد، این مربی بلژیکی انتخاب خوبی باشد.

مجید جلالی: انتخاب ویلموتس بسیار خوب است اما امیدوارم زمانی که به ایران می‌آید تا کارش را شروع کند، تسلیم فضای نتیجه گرایی فوتبال ایران نشود. ‌‌امیدوارم بتوانیم از وجود ویلموتس طوری استفاده کنیم که برای آینده، تیم بسیار قدرتمندی داشته باشیم چون او واقعاً می‌تواند نسل خوبی به فوتبال ایران معرفی کند.

بیژن ذورالفقارنسب: او بازیکن بسیار خوبی در سطح اروپا بوده است و در دوران مربی‌گری خود در چند رده‌های فوتبال ملی بلژیک سرمربی‌گری کرده اما نتایج شاخصی نگرفته است. چنانچه قرارداد خوبی با او منعقد شده باشد و افراد با تجربه‌ای همراه او باشند، می‌تواند سرمربی خوبی برای تیم ملی ایران باشد.

حشمت مهاجرانی: ویلموتس یک مربی بین‌المللی است و دلیلی هم ندارد که در خصوص این مربی منفی صحبت کنیم. منطق حکم می‌کند که باید منتظر باشیم تا عملکرد این مربی را در تیم ملی ببینیم و سپس قضاوت درست داشته باشیم.

ابراهیم قاسم پور: انتخاب ویلموتس، انتخابی عجولانه‌ است. شاید برای اینکه پاسخی به نق زدن منتقدین باشد که چرا زمان را از دست می‌دهیم این مربی را انتخاب کرد‌ه‌ایم. این در حالی است که شنیده ام اندازه کی‌روش می‌خواهیم به او پول بدهیم. یک و نیم میلیون دلار رقم کمی نیست. فکر می‌کنم با این پول می‌توانستیم مربیانی بهتر از ویلموتس را استخدام کنیم.

محمد ناظم الشریعه: ویلموتس سوابق خوبی در تیم ملی بلژیک داشته است و با انتخاب وی تا حدودی خیال مردم از نداشتن سرمربی برای تیم ملی راحت می شود. امیدوارم که وی برنامه‌های  خوبی برای پیشرفت فوتبال ایران داشته باشد و تمرکزش فقط بر روی تیم‌های بزرگسالان نباشد و به تیم های پایه نگاه ویژه‌ای داشته باشد .

مرتضی محصص: ویلموتس هنوز کارش را شروع نکرده و من مطمئنم او می‌تواند کمک کند.‌ به جایگاه بلژیک در جام جهانی نگاه کنید؛ ما آدرس اشتباهی نرفتیم، فکر می‌کنم به آدرس خیلی خوبی رفتیم. جام و کاپ دلیل خوبی و بدی مربی نیست. مربی باید فلسفه داشته باشد. فوتبال بلژیک از نظر کیفیت بازیکن و مربی و همچنین کیفیت کاری که فدراسیون این کشور در 20 سال گذشته انجام داده یکی از بهترین‌هاست.

فرشاد پیوس: او در تیم بزرگی مانند بلژیک مربیگری کرده است. هرچند نتایج خوبی در این تیم کسب نکرد، اما نمی توان او را مربی ضعیفی و ناکار آمدی دانست.

حمید درخشان: تفکر حاکم بر فوتبال بلژیک توسعه بخش بوده و این مربی نیز به طور قطع همین تفکر را دارد و امیدوارم بتواند به فوتبال ایران کمک کند. به نظر من ویلموتس می تواند برای فوتبال ایران تاثیرگذار باشد.

رحمان رضایی: متاسفانه هیچ ملاک و معیاری برای انتخاب مربی جدید نداشتیم و همه انتخاب ها بدون برنامه صورت می گیرد. بهتر بود در این مقطع یک مربی بزرگ و خوشنام به فوتبال ایران می آمد تا بتواند به ما کمک کند.

جواد منافی: ویلموتس مربی درجه یک اروپایی نیست و خیلی هم جوان است. کارنامه او چندان درخشان نیست اما باید منتظر ماند و دید آیا می‌تواند در جو سنگین فوتبال ایران خودش را پیدا کند یا خیر. معتقدم باید به او زمان بدهیم تا بتوان بهتر در مورد عملکردش صحبت کرد.

مهرداد میناوند: مارک ویلموتس نتوانست با بهترین تیم بلژیک نتیجه بگیرد و از طرفی بین تمام گزینه های مطرح شده، ضعیف ترین گزینه است. البته نباید پیش داوری و از الان هجمه وارد کرد اما واقعا این فرد گزینه قدرتمندی برای نیمکت تیم ملی ایران نیست.

سهراب بختیاری‌زاده: سبک بازی تیم بلژیک در زمان ویلموتس هوشمندانه بود. در واقع بازی خودشان را به حریف تحمیل می‌کردند و در زمان مناسب به تیم مقابل ضربه می زدند و به خواسته خودشان می رسیدند. فوتبال رو به جلو و منظم خوبی را بازی می‌کردند و به‌طور کلی تفکرات هجومی این مربی در سبک بازی تیمش به خوبی دیده می‌شود. همه اینها نکات مثبتی است، به شرط آنکه حمایت لازم صورت بگیرد و ابزارها را در اختیارش بگذاریم.

محمود کلهر: بزرگترین اشتباه ما حضور مارک ویلموتس به عنوان سرمربی در تیم ملی است. این سرمربی به هیچ عنوان ارزش گرفتن  ۲۲ میلیارد تومان را ندارد. حضور برخی مربیان در فوتبال ما ریسک است و ممکن است جواب ندهد.

وحید قلیچ: ویلموتس سرمربی خوبی است، اما فکر نمی‌کنم از کی روش بهتر باشد. کلاس کی روش نسبت به او بیشتر و خیلی بهتر از ویلموتس بود. امیدوارم دستیاران ایرانی که بر می‌گزیند به وی کمک کنند. با این حال فکر می‌کنم فدراسیون فوتبال ایران به دنبال سرمربی اخراجی بود که با شرایط خودش جور باشد و هزینه هایش را تامین کند.

محمدرضا مهدوی: فکر می کنم ویلموتس انگیزه بسیار زیادی برای درخشیدن در نیمکت تیم ملی ایران دارد. او با افکار جدیدی به تیم ملی خواهد آمد. او فوتبال نوین را بیشتر و بهتر از کی‌روش می‌داند.‌‌‌‌‌‌ اگر زمان خوبی به او بدهیم، شرایط متفاوت خواهد شد.

مسعود اقبالی: ویلموتس برای فوتبال ما ضعیف است. چه کاری می خواهد بکند که از  مربیان داخلی ما بر نمی‌آید. به نظرم ما مربیان داخلی خوب در لیگ کشورمان داریم که توانایی حضور در تیم ملی را دارند. مربیان وطنی از لحاظ تئوری و فنی چیزی از مربیان خارجی کم ندارند.

علی لطیفی: با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال ایران فدراسیون ثروتمندی نیست، باید دنبال یک مربی درجه ۲ در فوتبال اروپا می‌رفت و به همین دلیل نیز فدراسیون فوتبال ایران مارک ویلموتس را به عنوان مربی تیم ملی انتخاب کرد.

نظر شما