شناسهٔ خبر: 32921303 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واشنگتن پست: ترامپ به دنبال گفت وگو با ايران است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – روزنامه واشنگتن پست به نقل از چند مقام آمريکايي گزارش داد دونالد ترامپ از مشاوران ارشدي که به نظر وي ايالات متحده را به سوي تقابل با ايران مي برند ناراضي و نااميد شده و او به دنبال گفت وگو با ايران است.

به نوشته اين روزنامه آمريکايي، ترامپ رويکرد ديپلماتيک براي حل تنش ها را ترجيح داده و خواهان گفت وگوي مستقيم با مسئولان ايراني است.
طبق اين گزارش، مقام هاي اروپايي و آمريکايي مي گويند اختلافات بر سر نحوه ارزيابي و پاسخ دادن به اطلاعات محرمانه اي که اخيرا به دست آمده، در حال از هم گسستن اتحادهاي آمريکا با متحدان خارجي است.
يک مقام آگاه از گفت وگوهاي رئيس جمهوري آمريکا با جان بولتون مشاور امنيت ملي و مايک پمپئو وزير خارجه اظهار داشت عصبانيت ترامپ از آنچه که به نظر وي برنامه ريزي جنگ طلبانه مي داند، هفته گذشته و در روزهاي آخر هفته افزايش يافته است.
اين مقام که نامش منتشر نشده است، با بيان اينکه بولتون «موضع متفاوتي» با ترامپ دارد، گفت که رئيس جمهوري آمريکا «مي خواهد با ايراني ها گفت وگو کند. او خواهان توافق است» و آماده مذاکره با ايران است.
اين مقام ادامه داد: او (ترامپ) با بحث «براندازي» راحت نيست.
به نوشته واشنگتن پست، اين مقام گفته که ترامپ مرتبا از دست بولتون شکوه و شکايت مي کند. با اين حال، ترامپ شب گذشته در توئيتي مدعي شد که در دولتش اختلافات داخلي در مورد سياست هاي خاورميانه اي وجود ندارد.
بنابه اظهارات يک منبع آگاه، ترامپ صبح چهارشنبه به وقت محلي در «اتاق وضعيت» کاخ سفيد در جلسه اي توجيهي درباره ايران شرکت کرد.
آمريکا مدعي است که اطلاعاتي در خصوص آنچه تهديد ايران مي خواند، در دست دارد. مقام هاي آمريکايي و اروپايي گفته اند که با هم اختلافاتي در اين زمينه دارند.
به گفته دو مقام غربي، برخي نگران هستند که لفاظي هاي اخير باعث ارزيابي اشتباه در عرصه ميداني شود.
بعضي مقام هاي دفاعي آمريکا رويکرد تند بولتون را دردسرساز توصيف کرده اند. نگراني ترامپ بابت درگير شدن آمريکا در يک اقدام نظامي ديگر به وزنه اي در برابر مواضع تند برخي از مشاورانش تبديل شده است.
به نوشته واشنگتن پست، ترامپ جنگ عراق را يک اشتباه بزرگ و قابل اجتناب ناميده است. او حمايت هاي سياسي را بر مبناي اين ايده جلب کرده که هزينه هاي گزاف را که آمريکا پيشتر متحمل شده است، تکرار نخواهد کرد.
اين روزنامه افزود: دولت ترامپ همچنين از اينکه ايران و ديگر امضاکنندگان توافق هسته اي، آن را حفظ کرده اند، مستاصل شده است.
به گفته دو مقام آگاه، خشم ترامپ از آنچه که وي طرحي جنگ طلبانه تلقي کرده، عامل اصلي در لغو برنامه سفر هفته گذشته پمپئو به مسکو بود. وزير خارجه آمريکا بعد از لغو اين سفر راهي بروکسل پايتخت بلژيک شد تا در آنجا با مقام هاي اروپايي کشورهايي که عضو برجام هستند، ديدار کند.
از حضور پمپئو در جلسه مشترک اروپايي ها درباره ايران استقبال نشد و در عوض او ديدارهاي جداگانه اي با وزراي خارجه کشورهاي اروپايي برگزار کرد.
به گفته اين مقام ها، هدف سفر پمپئو آن بود تا هشدار آمريکا در مورد اطلاعات مربوط به ايران و تمايل واشنگتن به ديپيلماسي، نه جنگ، را منتقل کند.
واشنگتن پست به نقل از 10 ديپلمات و مقام هاي 7 کشور اروپايي نوشت که اطلاعات آمريکا رهبران اروپا را متقاعد نکرده است. اين روزنامه افزود که هيچ يک از اين مقام ها نخواستند نامشان فاش شود.
يک مقام ارشد اروپايي که در يکي از جلسات پمپئو حاضر بود، اظهار داشت که وزير خارجه آمريکا «هيچ شواهدي» در مورد دلايل واشنگتن براي نگراني خود در خصوص تهديد احتمالي ايران «به ما ارائه نکرد.»
هيات اين مقام اروپايي در حالي جلسه با پمپئو را ترک کرد که مواضع وي، آنها را متقاعد نکرده بود و اين سوال پيش آمده بود که اصلا چرا پمپئو به آن جلسه رفته بود.
بسياري از مقام هاي اروپايي مي گويند نگران آن هستندکه مناقشه با ايران تاثيرات متوالي بر روابط آنها با واشنگتن داشته و درساير زمينه هاي غيرمرتبط نيز باعث بروز شکاف ها و اختلافاتي ميان اروپا و آمريکا شود. آنها به سياست ترامپ در قبال ايران اعتماد ندارند.
حتي اعضاي دموکرات کنگره آمريکا نيز نسبت به ادعاهايي که دولت ترامپ درباره ايران داشته، ترديد دارند. سناتور دموکرات باب منندز در اظهاراتي در صحن سنا گفت که خواهان «پاسخ هايي از دولت آمريکا درباره ايران و اطلاعات» مورد نظر دولت است.
شبک**9423**1708
انتهاي پيام /*

نظر شما