شناسهٔ خبر: 32916942 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار با دانشجویان :

رئیسی: در برخورد با مفاسد اقتصادی خط قرمز نداریم

تهران- ایرنا- رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در برخورد با مفاسد به ویژه مفاسد اقتصادی هیچ خط قرمزی را قائل نیستیم، گفت: هرکسی در هر جایگاهی اعم از اقتصادی و اجتماعی و سیاسی باشد، اگر مرتکب فساد شود باید مورد رسیدگی قرار گیرد و در این رابطه هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر چهارشنبه در دیدار نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی با اشاره به موضوع سلامت قوه قضاییه اظهار کرد: باور ما این است که اگر یک قاضی یا یک فرد مرتبط با مجموعه قضایی صلاحیتش مخدوش شد، به هیچ عنوان حق ورود به سایر عرصه‌های قضایی از جمله امر وکالت را ندارد.
وی در این نشست که در حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد، افزود: در رابطه با مبارزه با فساد خط قرمز ما پیگیری بی استناد است؛ اما اگر استنادات کافی وجود داشته باشد، هیچ خط قرمزی را برای برخورد با فساد به ویژه فساد اقتصادی قائل نیستیم.
رئیس قوه قضاییه گفت: امروز همه بخش‌های کشور باید باور داشته باشند که بنای ما در دستگاه قضایی بدون توجه به خط و جریان و وابستگی و پیوستگی، سلامت در نظام اداری کشور است؛ لذا هیچ خط قرمزی را در امر مبارزه با فساد برای خود نمی‌شناسیم.
وی همچنین خطاب به دانشجویان گفت : حفظ عدالت خواهی و حق خواهی و حس شکل دادن به یک جامعه با کمترین آسیب ها، در وجود دانشجویان موج می‌زند.
دانشجوی سیاسی صرفا به آن فردی که عضو یک حزب یا جریان سیاسی باشد اطلاق نمی‌شود، ما دانشجوی سیاسی را کسی می‌دانیم که جامعه را بشناسد و نیاز جامعه را درک کند و متناسب با نیاز‌های جامعه به ایفای نقش بپردازد.

** مشخص شدن اسناد عادی
رئیس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت مشخص شدن تکلیف اسناد عادی در کشور گفت: بسیاری از پرونده‌ها که در دادگستری‌ها ورود می‌یابد محصول همین موضوع است که اسناد عادی جای اسناد رسمی را می‌گیرند و موجب مشکلات جدی برای طرفین معامله می‌شود.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: این اسناد عادی در زمینه‌های مختلفِ مورد معامله متعدد هستند. حال آنکه اگر سند رسمی باشد اتفاقاتی نظیر فروش یک آپارتمان به چند نفر کمتر اتفاق می‌افتد.
وی افزود: باید با همکاری مجلس تکلیف سند‌های عادی را مشخص کنیم و رسمیت بخشیدن به اسناد رسمی جزو برنامه‌های کاری ماست.


** مردم بهترین ناظران
وی افزود: مردم بهترین ناظران هستند. هرجا به مردم اعتماد کردیم و مردم را به میدان آوردیم، آنجا حوزه موفقیت ما بوده است؛ لذا از گزارشات مردمی پیرامون فساد حمایت می‌کنیم و کسانی را که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار می‌دهیم.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد : ما این موضوع را به صورت قانونمند دنبال می‌کنیم تا سازوکار آن فراهم شود و افراد مخبر و خبردهنده از فساد تحت فشار قرار نگیرند و تشویق شوند. البته نه اینکه یک مسئولی مدتی در جایی مشغول بوده و حالا بیرون آمده و اعلام کند در آن مجموعه فساد وجود دارد؛ این قابل پیگرد است که چرا این فرد تاکنون از این فساد در آن مجموعه خبر نداده است.

**شفاف سازی آرای قضات
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در این دوره تحولی به دنبال شفاف سازی هستیم، گفت: بر مبنای اصل شفاف سازی اعلام کرده‌ایم که آرای قضات در منظر و مرئای همگان قرار گیرد و در سامانه‌ای همه آرای قضایی بدون ذکر نام درج شود؛ البته در مواردی که قانون الزام کرده نظیر پرونده‌های فساد اقتصادی، بعد از قطعی شدن حکم، آن حکم صادره بنا بر تصریح قانونی با ذکر نام اعلام خواهد شد.

** پرونده واگذاری ها در سازمان خصوصی سازی
آیت الله رئیسی با اشاره به پرونده واگذاری‌ها در سازمان خصوصی سازی گفت: موضوع خصوصی سازی‌ها را با جدیت مورد رسیدگی قرار می‌دهیم تا مردم و نخبگان در جریان قرار گیرند. همچنین برای این منظور قضاتی را مامور کرده ایم و گزارشات سازمان بازرسی نیز در این رابطه آماده شده است.
رئیس قوه قضاییه افزود: یکصد نفر از نمایندگان مجلس نیز شکایات و گزارشات مستندی را نسبت به برخی خصوصی سازی‌ها به بنده ارائه کردند؛ بنابراین این موضوع را با جدیت پیگیری و نتایج آن را به مردم اعلام خواهیم کرد.

** بزودی دستورالعمل رفتار قضات ابلاغ می شود
وی در ادامه با اشاره به موضوع رفتار قضات گفت: دستورالعملی را در چند فصل با الهام از موازین شرعی و آموزه‌های امام راحل(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حفظ کرامت همه مراجعان و مرتبطان به مجموعه‌های قضایی اعم از قاضی، وکیل، شاکی و متهم تهیه کرده ایم و این دستور العمل به زودی ابلاغ خواهد شد.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد : حفظ کرامت همه افراد که به نحوی با مجموعه‌های قضای مرتبط هستند، برای همه بخش‌ها در دستگاه قضایی الزامی است؛ البته عموما قضات ما به امر حفظ کرامت مراجعان و مرتبطین به دستگاه قضایی اهتمام دارند؛ لکن بنای ما آن است که موارد کم نیز در این رابطه نداشته باشیم.

** فضای مجازی باید مدیریت شود
آیت الله رئیسی با اشاره به موضوع فضای مجازی گفت: امروز کسی تردید ندارد که باید از فضای مجازی برای تسهیل امور و دسترسی مردم و انتقال اطلاعات استفاده شود؛ اما این فضا باید مدیریت شود؛ یعنی این بستر مجازی نباید برای مجرمان و قانون‌گریزان یک بستر جرم فراهم کند و بستری برای ورود به حریم خصوصی مردم باشد.
وی گفت: فضای مجازی باید فضایی برای استفاده مردم باشد؛ نه فضایی برای سوء استفاده جهت ضربه زدن به حقوق مردم، آزادی، آبرو و حیثیت مردم و اخلاق جامعه و بسیاری دیگر از حقوق جامعه.

** کمک گرفتن از سمن ها برای آسیب شناسی سیل
آیت الله رئیسی گفت: مسئله دیگر بحث سیل اخیر بود که با حضور مردم کارها پیش رفت. بسیاری از مردم حضوراً در مناطق کمک کردند و برخی هم به صورت مالی کمک کردند که حوزه نجات و امداد انجام شد. در حوزه پرداخت خسارت ها کارها دنبال می شود؛ اما کار اصلی که باید دنبال شود، آسیب شناسی است. ما معتقدیم که اگر آمادگی در زیرساخت‌ها وجود داشت، خسارت ها کمتر بود. کشور اکنون از نزولات رحمت الهی بهره مند می باشد؛ ولی نباید اینقدر خسارت داشته باشد.
رئیس قوه قضاییه گفت: به همکاران خود اعلام کردم که با همکاری نهادها و دستگاه ها به ویژه سمن‌ها به مسئله آسیب‌شناسی بپردازند؛ چون سمن‌ها در بحث محیط زیست و مبارزه با مفاسد و جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی می‌توانند نقش بسیار فعالی داشته باشند.
وی گفت: به دنبال این هستیم که این امر را ساماندهی کنیم تا از سمن‌ها بیشتر استفاده شود.

** کاهش اطاله دادرسی در دستور کار
آیت الله رئیسی در رابطه با موضوع اطاله دادرسی ها هم گفت: ما کاهش اطاله دادرسی را در دستور کار داریم؛ اما یکسری پرونده‌های خاص هم هستند مثلاً یکسری پرونده های مفسدان اقتصادی را داریم یا پرونده‌هایی هستند که قلوب مردم را جریحه‌دار می کنند.
« وقتی یک حادثه تلخ رخ می دهد، ما باید خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی کنیم و آن را هم به اطلاع مردم برسانیم؛ اما در اینجا برخی دوستان به پرونده هایی اشاره کردند که اطلاعات آن کامل نیست. مثلاً فردی از پرونده‌ای اطلاعی داشته و این اطلاعات را به رسانه ها داده است؛ اما بر اساس قانون انتشار اخبار پرونده ها پس از قطعی شدن حکم ممکن است و اطلاع‌رسانی ما پس از آراء و احکام دادگاه‌های تجدیدنظر و پس از قطعیت حکم خواهد بود؛نه در مرحله دادگاه بدوی»

** حضور فعال زنان در قوه قضاییه
رئیس قوه قضاییه در ادامه در خصوص نقش زنان و حضور آنها در جامعه گفت: ما در قوه قضاییه در بخش های مختلف از زنان کمک گرفته ایم. اکنون قضات زن را در قوه قضاییه داریم و حتی در دیوان عالی کشور قاضی زن داریم؛ اما این که از زنان بیشتر استفاده شود، یک مسئله قابل توجه است و انشاءالله این مسئله را پیگیری می کنیم. در خصوص اشتغال زنان و حمایت از اشتغال آنها ما باید بر اساس قانون عمل کنیم و باید قانون و مقرراتی برای حمایت از آنان وجود داشته باشد.
آیت الله رئیسی تصریح کرد: نقش زنان در خانواده ها بسیار مهم است و در مسائل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرائم زنان نقش پررنگی دارند .

** شورای حفظ حقوق بیت المال فعال می شود
آیت الله رئیسی در خصوص توجه به منابع طبیعی و جنگل ها هم گفت: توجه به منابع عمومی و جنگل ها و سرمایه های عمومی امری است که مقام معظم رهبری در طی سال ها بر آن تاکید کردند و قانون و مسئولان هم بر آن تاکید دارند و برخی هم به آن عمل می کنند .
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در این راستا بنا داریم شورای حفظ حقوق بیت المال که وظیفه اش درباره جنگل ها و منابع طبیعی و اراضی است را فعالتر کنیم. این شورا در مقطعی تشکیل شده است؛ اما در برخی استان ها فعال نیست همه مسئولان در این شورا حضور دارند و موظف هستند با کمک این شورا از دست‌اندازی به منابع عمومی پیشگیری کرد.

** پیگیری موضوع بورسیه ها
با اشاره به موضوع بورسیه‌ها گفت: مقام معظم رهبری چندین بار نسبت به احقاق حق دانشجویان تاکید داشتند. در این رابطه پیگیری‌هایی صورت گرفته است؛ اما این پیگیری‌ها اگرچه لازم بوده، کافی نبوده و ما مصمم به پیگیری و احقاق حق دانشجویان بورسیه هستیم.
آیت الله رئیسی افزود: تلاش ما این است که اگر در رابطه با پرونده بورسیه‌ها حکمی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده، اما مورد اجرا قرار نگرفته، از سازوکار‌هایی که در قانون برای اجرای احکام صادره از طرف دیوان عدالت اداری پیش بینی شده، بهره بگیریم تا در قضیه بورسیه‌ها از طرف دستگاه قضایی احقاق حق صورت گیرد.
وی افزود: البته خود دوستان و دانشجویان بورسیه نیز باید در این رابطه به ما کمک کنند و پیگیری‌های لازم را صورت دهند و من نیز به همکاران در دیوان عدالت اداری تاکید خواهم کرد که این موضوع بورسیه‌ها را به یک سامانی برسانیم.

** دیدگاه های دانشجویان
در دیدار رئیس قوه قضاییه با نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی از سراسر کشور، دانشجویان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که بخش هایی از ان متعاقبا می آید:
محمد امین مهدی پور، دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان به رابطه مستقیم قوه قضاییه با احساس عدالت در جامعه اشاره رئیس قوه قضاییه کرد و عملکرد آن را در نگاه مثبت مردم به حاکمیت و کارآمدی نظام موثر دانست. وی سپس به طولانی بودن و هزینه‌بر بودن روند دادرسی‌ها انتقاد کرد.
وی با انتقاد از عنوان سازی و بزرگنمایی‌ در مورد برخی پرونده‌ها، بر تاثیر این امر در عملکرد قوه قضاییه تاکید کرد.
سید علی صالح پور دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز به ضرورت ایجاد امید در مردم نسبت به دستگاه قضایی، تایید تحول گرایی در قوه قضاییه و انتقاد از تاخیر در این مورد و ضرورت افزایش تعامل با نهاد‌های تربیتی مثل وزارت علوم و آموزش و پرورش اشاره کرد. دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت نیز موضوع توجه به آزادی‌های مشروع، در کنار گسترش عدل و عدالت را مورد توجه قرار داد.
یکی دیگر از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت با اشاره به حضور زنان در مناصب قضایی و عمدتا در سمت دادیاری، ضرورت ارتقاء فعالیت آنها را مورد توجه قرار داد.
در ادامه این نشست صریح و صمیمی، صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به ضرورت جلوگیری از فعالیت قضاتی که صلاحیت آنها رد می‌شود، در بخش خصوصی و وکالت پرونده‌ها پرداخت و خواهان مبارزه با فسادِ صاحب منصبان و آقازاده‌های متخلف شد.
پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی، جنگل‌ها و باغات شهری نکته دیگری بود که دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با توجه به سابقه خوب رئیس قوه قضاییه در آستان قدس رضوی به آن اشاره کرد.
در ادامه اسکندری عضو دیگر جنبش عدالتخواه دانشحویی خواهان تعیین بازه‌های زمانی برای اجرای برنامه‌های ریاست قوه قضائیه در دستگاه قضایی شد و با اشاره به تصمیمات اشتباه برخی مسئولان که ضرر‌های فراوانی به بیت المال وارد می‌کند، به ضرورت جرم‌انگاری در این مورد اشاره کرد و خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای پیگیری پرونده‌های نقض حقوق بشر در دادگاه‌های بین المللی از جمله موضوعات مربوط به مسلمانان نیجریه و میانمار شد.
در این جلسه نماینده دانشجویان بورسیه‌ای نیز بر پیگیری حق این دانشجویان از سوی دستگاه قضایی تصریح کرد.
اجتمام*1004*1095*1193

برچسب‌ها:

نظر شما