شناسهٔ خبر: 32898021 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آشنايي با ويلموتس، سرمربي جديد تيم ملي؛

از انتخاب به عنوان سناتور پارلمان تا اخراج از ساحل عاج

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- با اعلام رئيس فدراسيون فوتبال ايران، مارک ويلموتس بلژيکي که سابقه سرمربيگري تيم ملي بلژيک را نيز در کارنامه دارد، به عنوان سرمربي جديد تيم ملي ايران انتخاب شد.
به گزارش آريا، گفته مي شود که قرارداد مربي جديد تيم ملي با آپشن هاي مختلف به 1.5 ميليون دلار در سال مي رسد. برخلاف شايعاتي که عنوان شده بود مارک ويلموتس همراه خود دستيار خارجي به ايران نخواهد آورد، اما او قرار است همراه با مربياني که مد نظرش هستند، بامداد امروز چهارشنبه وارد تهران شود و پس از استراحت چند ساعته مذاکرات نهايي را با رئيس فدراسيون فوتبال داشته باشد. فدراسيون فوتبال ايران گزينه‌هاي سرشناس زيادي را براي انتخاب جايگزين کارلوس کي‌روش مدنظر قرار داده بود که بنابر گفته مهدي تاج، موانع متعددي مانع از حضور بسياري از مربيان مطرح در تيم ملي شد ولي در نهايت و بعد از گمانه‌زني‌هاي فراوان، قرار است مارک ويلموتس بلژيکي هدايت تيم ايران را برعهده بگيرد.
گفته مي‌شود ويلموتس با استقبال ابراهيم شکوري، سرپرست دبيرکلي فدراسيون فوتبال و محمدرضا ساکت وارد تهران خواهد شد و پس از آنکه امروز چهارشنبه مذاکرات نهايي را با مهدي تاج انجام داد، قراردادش را به طور رسمي با فدراسيون فوتبال ايران امضاء خواهد کرد. تيم ملي فوتبال ايران در خردادماه دو ديدار تدارکاتي با تيم‌هاي ملي سوريه و کره جنوبي خواهد داشت که ويلموتس در نخستين تجربه حضورش در ايران، مي‌تواند در اين دو مسابقه دوستانه با شرايط تيم، بازيکنان و ... آشنا شود. در زمان ورود ويلموتس به تيم ملي بلژيک، اين تيم رنکينگ چهل و چهارم فيفا را دراختيار داشت ولي با نتايج خوبي که براي شياطين سرخ گرفت، تا رده دوم اين رنکينگ هم بالا رفت که البته او نتوانست با نسل طلايي فوتبال بلژيک در جام جهاني 2014 و يورو 2016 صاحب عنوان شود و در نهايت طي 51 بازي به همراه بلژيک، با 34 برد، 8 تساوي و 9 باخت، به کار خود پايان داد. ويلموتس طي سال‌هاي 2010 تا 2012 دستيار ژرژ ليکنز، سرمربي کنوني تراکتورسازي در تيم ملي بلژيک بود و پس از پايان کار ليکنز در اين تيم، به‌عنوان جانشين او انتخاب شد؛ حالا ويلموتس و ليکنز دوباره در يک کشور، اما دور از هم مشغول به فعاليت خواهند شد؛ البته بعيد به نظر مي‌رسد فرصت بيش از يک بار ملاقات ليکنز و ويلموتس در تهران فراهم شود چراکه پيش‌بيني مي‌شود کار ليکنز و تراکتور در پايان فصل به اتمام برسد و او ايران را ترک کند.
ويلموتس، هافبک هجومي اسبق تيم ملي فوتبالِ بلژيک در دهه 90 ميلادي بود که سابقه بازي در چهار جام هاي جهاني 1990، 1994، 1998 و 2002 را به عنوان بازيکن تيم ملي بلژيک در کارنامه خود مي بيند. مارک در دوران بازيگري يک بازيکن موفق بود. 12 سال در تيم ملي بلژيک حضور داشت و در 70 بازي ملي 28 گل به ثمر رساند که 5 گلِ آن مربوط به جام هاي جهاني 1998 و 2002 بودند. در جام جهاني 98 فرانسه در جريان تساوي 2-2 بلژيک با سرمربيگري جورج ليکنز در برابر مکزيک، هر دو گل بلژيک را ويلموتس به ثمر رساند و در جريان جام جهاني 2002 هم در هر سه ديدار مرحله گروهي بلژيک توانست دروازه هر سه تيم ژاپن، تونس و روسيه را باز کند. در کشورش به او لقب «گاوميشِ دانگلبرگ» را داده بودند که گُريزي مي زد به محل تولد او و در باشگاه شالکۀ آلمان هم به دليل فيزيکِ پُر و تنومند، جنگندگي زياد و گل هاي تأثيرگذارش او را «خوک جنگي» مي ناميدند. ويلموتس در دو مقطع زماني، مجموعاً براي شش سال عضو شالکه بود و نهايتاً فوتبالش را در سالِ 2003 در همين تيم به پايان رسانيد. استاندارد ليژ، بوردو و شالکه مهم ترين تيم هايي است که ويلموتسِ بلژيکي در دوران بازيگريش، در آن ها به بازي پرداخته است. 421 بازي باشگاهي و 133 گل زده، ماحصل 16 سال بازي اين هافبک در سطح حرفه اي بوده است.
پس از بازنشستگي از فوتبال، ويلموتس وارد سياست شد. در انتخابات فدرال بلژيک در سال 2003 او که عضوي از حزب محافظه کار فرانسوي زبانِ جنبش اصلاح طلب بلژيک بود، به عنوان سناتور پارلمان انتخاب شد؛ هر چند دوران سياست ورزيِ وي چندان مؤفقيت آميز نبود و در نهايت در سال 2005 در حرکتي اعتراضي از سمت خود استعفا کرد. گفتني است در همان دوران او سرمربي باشگاه سن-ترويدن بلژيک بود که به دليل کسب نتايج ضعيف از سِمت خود اخراج شد.در سال 2009 ويلموتس کار خود را به عنوان دستيار در تيم ملي بلژيک آغاز نمود. او در ابتدا دستيار ديک ادووکات و سپس جورج ليکنز (سرمربي سابقش در تيم ملي بلژيک) بود. پس از ناکامي در صعود به رقابت هاي يورو 2012 فدراسيون فوتبال بلژيک جورج ليکنز (سرمربي کنونيِ تراکتورسازي) را از سمت خود برکنار و دستيارش ويلموتس را جايگزين وي نمود. در راه صعود به جام جهاني 2014 شياطين سرخ اروپا در گروهي سخت با کرواسي، صربستان، اسکاتلند، ولز و مقدونيه هم گروه بودند که با ارائه بازي هاي بسيار خوب به عنوان تيم اول به جام جهاني صعود کردند. در حقيقت ويلموتس به عنوان آخرين گلزن بلژيکي ها در جام جهاني توانست کشورش را پس از يک وقفۀ 12 ساله به جام جهاني برساند. نتايج بسيار خوب بلژيک با ويلموتس سبب جهش خيره کننده شياطين سرخ در رنکينگ فيفا شد به گونه اي که در جريان قرعه کشي جام جهاني 2014، بالاتر از ابرقدرت هايي همچون هلند، انگلستان، ايتاليا، فرانسه و پرتغال؛ بلژيکي ها به عنوان يکي از سرگروه هاي گروه هاي هشت گانه انتخاب و در گروه هشتم با قرار گرفتن در کنار روسيه، الجزاير و کره جنوبي با قرعه اي بسيار ساده رو به رو شدند.
بلژيکِ ويلموتس با سه برد با حداقل اختلاف در مرحلۀ گروهي و شکست 1-2 آمريکا پس از 120 دقيقه، در مرحلۀ يک-چهارم پاياني با تک گل زودهنگام هيگواين به آرژانتين باخت و از دور رقابت ها کنار رفت. پس از صعود به جام ملت هاي اروپا 2016، شياطين سرخ در گروه پنجم با ايتاليا، جمهوري ايرلند و سوئد هم گروه شدند که به دنبال شکست در بازي اول در برابر ايتاليا به عنوان تيم دوم از گروهشان صعود کردند. اين اتفاق سبب شد که آن ها در سمت بسيار سادۀ جدول قرار گيرند به گونه اي که تا بازي فينال تنها رقباي جديِ نسل طلايي فوتبال بلژيک؛ ولز و پرتغال بودند. در نهايت پس از شکست 0-4 مجارستان، باز هم در ديدار يک-چهارم پاياني تيمِ ويلموتس حذف شد. آن ها با ارائۀ يک نمايش بسيار ضعيف و پرانتقاد از فرصت تاريخي و شانس خوبشان استفاده نکردند و با نتيجۀ 1-3 به پديدۀ جام ولز باختند و از دور رقابت ها کنار رفتند. پس از اين اتفاق فدراسيون فوتبال بلژيک ويلموتس را از سمت خود اخراج و روبرتو مارتينزِ اسپانيايي را جانشين وي کرد. پس از اخراج از بلژيک، ويلموتس در سال 2017 به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال ساحل عاج انتخاب شد. در راه صعود به جام جهاني 2018، نتايج ويلموتس با ساحل عاج فاجعه بار بوده است. آن ها در بازي پاياني شان در خانه با حساب 0-2 به مراکشِ رنار باختند و پس از سه دورۀ پياپي حضور در جام جهاني، از صعود به جام جهاني روسيه بازماندند. ويلموتس در شش مسابقه هدايت فيل هاي نارنجي را بر عهده داشت که با آمار يک پيروزي، يک مساوي و چهار شکست از سمت خود اخراج شد.
اخيراً پاي مربيان بلژيکي به منطقه خاورميانه و فوتبال غرب آسيا باز شده است. اگر دوران اريک گرتس و چهار سال بيکاري وي را فاکتور بگيريم، مي بينيم که کشوري به مانند اردن، ويتال بورکلمانس که دستيار همين ويلموتس در تيم ملي بلژيک بود را استخدام کرده و اتفاقاً با او بد هم نتيجه نگرفته است. همچنين باشگاه تراکتورسازي تبريز هم جورج ليکنز که در تيم ملي بلژيک استاد سابق ويلموتس بود را به خدمت خود درآورده است. در نتيجه حضور در فوتبال ايران براي يک مربي بيکار مثل ويلموتس، هم انگيزه ايجاد مي کند و هم اين که يک فرصت فوق العاده محسوب مي شود به ويژه اين که او در بلژيک تنها 750،000 يورو دستمزد مي گرفت و حال به نظر مي رسد، مرد بلژيکي با فدراسيون فوتبال ايران با تقريبا دو برابر اين پيشنهاد مالي به توافق رسيده است. آن چه پر واضح و مسلم است، اين است که تنها دستاورد ويلموتس به عنوان سرمربي نسل طلايي فوتبال بلژيک، صعود به جام جهاني 2014 و يورو 2016 بوده است. به ويژه وقتي که سطح نتايجِ شياطين سرخ در دوران روبرتو مارتينز را با دوران ويلموتس مقايسه مي کنيم متوجه پيشرفت قابل توجه بلژيکي ها زير نظر مارتينز مي شويم. همچنين نتايج فاجعه بار ويلموتس در ساحل عاج يک نکته منفي بسيار بزرگ در کارنامه وي محسوب مي شود.

نظر شما