شناسهٔ خبر: 32896641 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیش‌بینی تولید بیش از ۹۰هزار تن سیر در پارس آباد/گلایه کشاورزان از قیمت خرید محصول

با فرا رسیدن فصل برداشت سیر در شهرستان پارس آباد پیش بینی می‌شود بیش از ۹۰ هزار تن سیر از سطح زیر کشت حدود ۳ هزار هکتاری اراضی این شهرستان برداشت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، «سیر» از قدیمی‌ترین گیاهانی است که مصرف دارویی بسیاری داشته و به‌دلیل خواص غذایی و دارویی آن که سرشار از فولیک اسید، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و انواعی از ویتامین‌هاست نقش مهمی در رفع عفونت‌های تنفسی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

خاک مرغوب و شرایط آب و هوایی مناسب و تلاش و کوشش کشاورزان پارس آبادی باعث کشت  مرغوب‌ترین سیر در این منطقه می‌شود، اما کشاورزان پارس آبادی با فرارسیدن زمان برداشت از قیمت فروش سیر ناراضی هستند.

یکی از کشاورزان سیرکار شهرستان پارس آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: بعد از ۹ ماه تلاش و زحمت فراوان و زمین اجاره‌ای و کود و بذر، دلالان غیربومی سیر را کیلویی هزار تومان می‌خرند که این مبلغ حتی هزینه کارگر را نیز شامل نمی‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه قیمت ترشیجات بسته‌بندی سیر با قیمت‌های آن‌چنانی در بازار بفروش می‌رسد، افزود: وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان باعث می‌شود که این محصول خام فروشی نشود و دست‌رنج کشاورزان بی‌نتیجه نباشد.

عباس تابش، معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص، اظهار داشت: علاوه بر شهرستان پارس آباد در سایر استان‌ها هم متاسفانه این مشکل برای کشاورزان در برداشت محصولاتشان وجود دارد.

وی بیان کرد: تلاش برای صادرات یا خرید تضمینی باعث حذف واسطه و رفع دغدغه کشاورزان درخصوص فروش این محصول خواهد شد.

علی علایی، فرماندار شهرستان پارس آباد هم در این خصوص از پیگیری خرید تضمینی سیر خبر داد و عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۰ هزار تن سیر از سطح زیر کشت حدود ۳ هزار هکتاری اراضی شهرستان پارس آباد برداشت شود.

وی ادامه داد: بر اساس مکاتبات به‌عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مقرر شده به دلیل اختصاص بخش وسیعی از اراضی کشاورزی به تولید سیر ترتیبی اتخاذ شود تا سازمان تعاون روستایی برای پیشگیری از تضییع حقوق کشاورزان و افت قیمت سیر، اقدام به خرید این محصول نماید.

فرماندار شهرستان پارس آباد بیان کرد: سطح زیرکشت محصول سیر در شهرستان پارس آباد در حدود 3 هزار هکتار بوده که باعث اشتغال‌زایی تعداد زیادی از افراد به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، برداشت محصول سیر در شهرستان پارس آباد از ۱۵ اردیبهشت ماه شروع و تا ۱۵ خردادماه ادامه دارد.

انتهای پیام/3463/530

نظر شما