شناسهٔ خبر: 32825921 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه اولی‌ها

روزه اولی‌ها به اطلاعات خاصی نیاز دارند، اگر فرزند شما روزه اولی است باید بدانید که چگونه باید او را به روزه تشویق کنید و همچنین تغذیه او باید چگونه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، بسیاری از نوجوانان امسال برای اولین بار روزه‌داری ماه مبارک رمضان را تجربه می‌کنند. امساک از خوردن و آشامیدن در روزهای طولانی و نسبتاً گرم ممکن است دشوار به نظر برسد اما شوق برخورداری از لطف بی‌منتهای الهی در این ماه سراسر برکت انگیزه همه افراد از جمله نوجوانان را برای روزه‌داری صد چندان می‌کند.

در ماه رمضان خیلی از والدین درباره روزه گرفتن فرزندان‌شان دچار شک و دو دلی می‌شوند زیرا مطمئن نیستند که کودک‌شان بتواند گرسنگی و تشنگی را تحمل کند و نگران سلامتی او هستند.

رعایت نکات تغذیه‌ای و بهداشتی نیز از مواردی است که باید والدین بیش از گذشته به آن توجه کنند؛ زیرا نوجوانان در سن رشد به مواد مغذی نیاز دارند.

در این گزارش سعی شده است به نکات تغذیه‌ای ویژه روزه اولی‌ها پرداخته شود.

بهترین افطاری برای روزه اولی‌ها

حجت‌الله تنهایی با بیان این که نوجوانان در سن رشد هستند و باید تغذیه مناسبی داشته باشند به خبرنگار فارس گفت: در تغذیه نوجوانان باید شرایط جسمی آن‌ها را مدنظر قرار داد، برخی نوجوانان دچار اضافه وزن هستند که افطاری این نوجوانان باید مواد غذایی مفید و زود هضم، مانند صبحانه مقوی باشد از مواد غذایی مفید می‌توان به شیر یا فرآورده‌های لبنی دیگر اشاره کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که نوجوان می‌تواند شیر گرم یا سرد را همراه با خرما مصرف کند، افزود: بعضی از نوجوانان علاقه دارند با یک استکان آب جوش افطار کنند، آن‌ها می‌توانند بعد از مدتی کمی شیر میل کنند و در کنار آن نان، پنیر و گردو بخورند، نوشیدن چای شیرین و یک لیوان آب میوه نیز مفید است.

وی با بیان این‌که به روزه داران توصیه می کنیم در وعده افطار از مواد غذایی سبک و گرم مثل فرنی، شیربرنج، رفیق سوپ  و آش آبکی، شیر گرم  و نان و پنیر و سبزی استفاده کنند، بیان کرد: نوجوانان یا روزه اولی‌ها به دلیل آن که در سنین رشد هستند به منظور آن که روزه داری منجر به بروز در اختلال رشد در آن‌ها نشود باید در وعده افطار و سحر و فاصله بین این ۲ وعده مواد غذایی سالم و مورد نیاز بدن را مصرف کنند.

تنهایی با تأکید بر این‌که تا آخر شب می‌توان از یک یا دو نوع میوه استفاده کرد، تصریح کرد: مصرف میوه و سبزی در فاصله افطار تا سحر از تشنگی و گرسنگی جلوگیری می کند و اگر سبزی و صیفی‌جات مانند کاهو، گوجه فرنگی و خیار مصرف شود روزه داران کمتر تشنه خواهند شد.

غذای سحر باید حاوی پروتئین و غلات باشد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: برای وعده سحر نیز بهتر است نوجوان را زودتر از خواب بیدار کرد، چون وعده اصلی سحری است و بعد از آن باید تا افطار از خوردن و آشامیدن اجتناب کرد.

وی با اشاره به این‌که غذا باید حاوی پروتئین و غلات باشد، عنوان کرد: در این زمینه می‌توان از برنج مخلوط با انواع سبزیجات و مواد غیر گوشتی استفاده کرد، بهتر است این برنج مخلوط با کره یا روغن زیتون تهیه شود و همراه آن کمی سالاد نیز مصرف شود تا از شدت تشنگی در طول روز بکاهد.

تنهایی ادامه داد: بعضی از افراد عادت دارند که در ساعت سحری بیدار نمی‌شوند و سحری نمی‌خورند اما باید بدانند که این کار عوارض زیادی دارد و سلامت بدن‌شان را به خطر می‌اندازد، این دسته از افراد باید حواس‌شان باشد که این عادت را برای کودکان خود ایجاد نکنند و آن‌ها را هنگام سحر بیدار کنند و سحری را فراموش نکنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که سفره‌ای که برای کودکان باید در نظر بگیرید با سفره بزرگسالان فرق چندانی ندارد، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بدن کودکان آب بیشتری در زمان روزه‌داری از دست می‌دهند، بهتر است که برای آن‌ها غذاهای آبکی مانند سوپ در نظر بگیرید و از آن‌ها بخواهید که آب بیشتری مصرف کنند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از احساس تشنگی بیش از حد بهتر است از غذاهای شور و پر نمک، پروتئین‌هایی مانند کشک و چایی کمتر استفاده کنید، بهترین کار برای رفع تشنگی نوشیدن آبی است که کمی نعناع به آن اضافه کرده باشید زیرا این کار سبب می‌شود که احساس تشنگی دیرتر برای کودکان به وجود آید.

نوجوانان برای افطار از پودر مغزها همراه با کمی شکر استفاده کنند

فرزاده رجایی با بیان این‌که به نوجوانانی که کم وزن و ضعیف هستند توصیه می‌شود که میزان مواد مغذی را در حجم کم بالا ببرند به خبرنگار فارس گفت: از جمله موادی که می‌توانند استفاده کنند پودر شیر خشک است، این افراد می‌توانند در یک لیوان شیر، ۲-۱ پیمانه پودر شیر خشک بدون چربی را اضافه کنند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که شیر غنی شده را می‌توان با خرما میل کرد، ادامه داد: مصرف تخم‌مرغ یا پنیر خامه‌ای نیز مفید است، زیرا کالری بیشتری را به بدن فرد روزه دار می‌رساند.

وی با تأکید بر این‌که رژیم نوجوانانی که از نظر جسمی ضعیف هستند، باید پرکالری و پر پروتئین باشد، تصریح کرد: استفاده از کره بادام زمینی نیز مفید است زیرا دارای پروتئین است، به جای مربا نیز می‌توان از مارمالاد استفاده کرد که در حجم کم مواد غذایی بیشتری را تامین می‌کند و می‌توان به مارمالاد ورقه‌های ژلاتین اضافه کرد تا درصد پروتئین دریافتی زیاد شود.

رجایی با بیان این‌که به طور کلی باید از مصرف شیرینی مانند زولبیا و بامیه تا حد امکان خودداری کرد گفت: تنها مواد شیرینی که می‌توان آن را مصرف کرد، خرما، مربا و عسل است، نوجوانانی که دچار ضعف جسمی هستند، بهتر است برای افطار از پودر مغزها همراه با کمی شکر استفاده کنند و  مصرف آب میوه طبیعی و آب نیز قبل از خواب فراموش نشود.

منابع کلسیم را فراموش نکنید

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرضا بیان کرد: نوجوانان در سن رشد هستند و استخوان‌های آن‌ها در حال طویل شدن است، کلسیم یکی از املاح حیاتی برای آن‌ها بشمار می‌رود، بنابراین در طول ماه مبارک رمضان نیز، مصرف منابع غنی کلسیم نظیر شیر، ماست و کشک باید به عنوان جزو جدایی‌ناپذیر رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

حریره مغذی و سرشار از پروتئین مناسب برای روزه اولی‌ها

وی با اشاره به این‌که در مورد نوجوانانی که اشتهای کمی دارند یا کمی ضعیف به نظر می‌رسند، مصرف مغزها توصیه می‌شود، افزود: مادران می‌توانند مغزهای مختلف نظیر پسته، بادام، فندق و نخودچی را همراه کمی شکر آسیاب کرده و در هنگام سحر یا افطار به فرزندان خود بدهند و یا با مخلوط آن‌ها با شیر، یک حریره مغذی و سرشار از پروتئین برای آن‌ها تهیه کنند.

روزه اولی ها باید حداقل 8 ساعت در طول شبانه روز بخوابند

با توجه به اینکه فصل امتحانات مقارن با ماه مبارک رمضان شده است، باید حتماً روزه اولی های نوجوان، استراحت کافی داشته باشند تا هم بتوانند به خوبی از پس امتحانات آخر سال برآیند و همچنین سلامت خود را حفظ کنند.

خواب کافی در طول شبانه روز سبب می‌شود که بیدار شدن و سحری خوردن برای روزه اولی‌ها آسان‌تر شود و در طول روز دچار احساس ضعف نشوند.

انتهای پیام/63101/ج30/

نظر شما