به گزارش ایکنا، از قم، آیتالله رضا استادی 14 اردیبهشت ماه در جلسه تفسیر خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم با اشاره به ویژگیهای تفسیر طبری با بیان اینکه در تاریخ دو نفر به نام طبری، یکی شیعه و یکی سنی ثبت شده است، گفت: تفسیر طبری، «جامعالبیان فی تفسیر القرآن» نام دارد؛ او متولد 224 هجری قمری و در زمان چهار تن از ائمه ما میزیسته است و در سال 310 وفات کرده و ابنجریر طبری شیعه هم معاصر وی بوده است.
وی با بیان اینکه قبل از ائمه اربعه، وی خودش امام فقه و از فقهای معروف و بزرگ بوده است، افزود: از زمانی که فقه اهل سنت تدوین شده فقیه فراوان بوده و اگر گفته میشود که چهار ائمه فقهی وجود دارند به معنای آن است که اینها پذیرفته شدند وگرنه تعدادشان زیاد بوده است.
کجروی و انحراف در مسیر تفسیر
استادی ادامه داد: همگی قبول دارند که در زمان پیامبر(ص) هم وقتی قرآن نازل شده مفسر نیاز داشت ولی کجروی و انحرافی که بعدا پیدا شد این بلا را بر سر تفسیر آورده است؛ برخی حتی به مجمعالبیان نقد میکنند که چرا از ائمه تنها 200 تا 300 روایت شیعه نقل شده و مابقی از اهل سنت است؛ در جواب باید گفت که البته این کتب در شرائطی بودند که صلاح دانستند حرف اهل سنت را بگویند و سخنان آن را اصلاح کنند و حرف ائمه را بیاورند.
این استاد تفسیر با بیان اینکه علمای متعصب اهل سنت با هر نقشه و خباثت تلاش کردند تا نامی از ائمه در بحث تفسیر نباشد، اظهار کرد: مثلاً طبری گفته که امام علی(ع) از همه خلفا بیشتر روایت دارد اما نکته جالب، توجیه وی در مورد کم بودن روایات خلفای قبل است؛ او گفته چون آن ها زودتر از امام مردهاند روایاتشان کم است.
شخصیتتراشی برای مقابله با شیعه
استادی تأکید کرد: یکی از کارهایی که اسلام را به این وضع انداخته شخصیتتراشی بوده است به همین دلیل برابر امام علی(ع)، ابنمسعود و ابن عباس و ابوبکر و ... را تبلیغ کردهاند تا ائمه را کنار بزنند به همین دلیل میبینیم که ابنعباسی که 12 سال در دوره پیامبر(ص) بیشتر سن نداشته است روایاتش از امام علی(ع) بیشتر است.
این استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه در مدت زمان زیادی کسی اجازه نوشتن روایت نداشته است و بعد از آن هم اصرار وجود داشته تا ائمه از دایره خارج شوند، تصریح کرد: هر تفسیر اهل سنت را نگاه کنید گاهی برخی فضائل ائمه آن هم 5 تن بیان شده و از بقیه ائمه هم صرفاً از آنان به عنوان راوی، روایتی نقل شده است.
استادی با بیان اینکه ذهن این نوع از عالمان سنی از برخی حرفها پر شده است ادامه داد: گاهی این سؤال وجود دارد اگر اینها با اهل بیت(ع) مخالف بودند چرا این همه فضیلت آوردهاند؟ در پاسخ باید گفت اینها نمیدانستند که ما از فضائل هم میتوانیم برای امامت استفاده کنیم، یعنی غافل از این مسئله بودند که فضائل ممکن است برای بحث امامت مفید نباشد.
وی با بیان اینکه ما میتوانیم از روایات کتب اهل سنت به عنوان موید بهره ببریم اما نباید مجموعه آنها را به عنوان کتاب «خوب» معرفی کنیم، تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه چند سال قبل کتاب کشاف را با این توجیه که در بازار کم است در چند جلد چاپ کردند که بنده گفتم این کار اشتباه است زیرا در این کتاب مطالب زیادی علیه شیعه وجود دارد که درست نیست و اگر چاپ میشود باید نقاط انحرافی آن هم بازگو شود البته خوبی این کتاب به این است که تعدادی از فضائل ائمه(ع) را نوشته است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روایات جعلی به آن میزانی هم که میگویند در کتب شیعه وجود ندارد ولی در اهل سنت است، اظهار کرد: حافظ و محدث بودن و داشتن مشایخ فراوان و ... از دلائل مهم برای جعل بوده است تا شانی برای خود ایجاد و از مذهبشان هم دفاع کنند لذا داعیه بر جعل فراوان و الی ماشاءالله داشتهاند.
محوریت عقل در تفکر شیعه
استادی با بیان اینکه شیعه آنقدر منطق متقن و قوی دارد که کتاب کافی با باب عقل شروع شده است، گفت: در برخی کتب اهل سنت چون منطق سستی دارند و برخی مطالبشان با عقل نمیسازد بیان میکنند که روایات باب عقل و جهل، ضعیف و جعلی است.
وی اظهار کرد: عمده مشکلاتی که در تفاسیر سنی وجود دارد در تفسیر طبری هم هست البته ادبیات و مطالب خوبی هم دارد از جمله اینکه برخی روایات فضائل را بیان کرده است اما مطالب خلاف واقع و علیه شیعه هم دارد که باید مراقب باشیم.
انتهای پیام
نظر شما