شناسهٔ خبر: 32585030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روانچي: حقوق مسلم هيچ ملتي را نمي‌توان نه با فشار سلب کرد و نه با دلار خريد

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- نماينده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: در مسائل، مرتبط با اسرائيل، اصل حاکم بر سياست خارجي آمريکا، به ويژه در دولت کنوني اين کشور، «اول آمريکا» (شعار انتخاباتي ترامپ) نيست، بلکه «اول اسرائيل» است و آمريکا حاضر است حتي با نقض اصول بنيادين حقوق بين‌الملل و قواعد آمره نيز به آن پايبند بماند.
به گزارش خبرگزاري آريا، مجيد تخت روانچي، سفير و نماينده دائم جديد جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، در اولين سخنراني خود در شوراي امنيت اين سازمان که براي بررسي بحران فلسطين برگزار شد گفت: اين بحران با اشغال يک سرزمين آغاز شده و فقط با پايان اشغال آن نيز خاتمه مي‌يابد.
وي با يادآوري مسئوليت حقوقي شوراي امنيت در زمينه حفظ صلح و امنيت بين‌المللي و اينکه تنها اقدام اين نهاد در هفت دهه گذشته، تصويب قطعنامه هايي بوده که عملاً اثري در احقاق حقوق فلسطينيان نداشته است، افزود: اين شورا بايد رژيم اشغالگر را وادار کند تا به اشغال فلسطين پايان دهد.
نماينده کشورمان همچنين با اشاره به اينکه طي اين مدت، هر وقت شوراي امنيت قصد داشت قطعنامه‌اي را براي تحت فشار قرار دادن اسرائيل صادر کند، آمريکا آنها را وتو کرد، گفت: نتيجه اين وضعيت جسورتر شدن رژيم صهيونيستي در اجراي سياست‌هاي توسعه‌طلبانه و اقدامات غيرمشروع و نيز انجام مستمر کليه جنايات بين المللي، شامل نسل‌کشي، جنايات جنگي، جنايات عليه بشريت و جنايت تجاوز بود.
تجاوز به همه همسايگان خود و نيز اعمال بيش از يک دهه محاصره غيرانساني عليه غزه، از ديگر جنايات اسرائيل بود که وي به آنها اشاره کرد.
روانچي در عين حال گفت: مسئله به اينجا ختم نمي‌شود چون در دولت کنوني آمريکا وضعيت به صورت جدي تغيير کرده و خود اين کشور آشکارا قطعنامه‌هاي ذي‌ربط شوراي امنيت را نقض مي‌کند که نمونه بارز آن، انتقال سفارت خود به بيت‌المقدس و شناسائي حاکميت اين رژيم بر جولان اشغالي سوريه است.
وي ضمن محکوميت شديداللحن اين اقدامات آمريکا و غيرقانوني و بلااثر خواندن آنها، گفت: سياست هفتاد سال گذشته اين کشور در مورد فلسطين ثابت مي‌کند که به هيچ وجه نبايد به پيشنهادات آمريکا، از جمله در ارتباط با به اصطلاح «معامله قرن» اعتماد کرد.
او اضافه کرد که حقوق مسلم هيچ ملتي را نه مي‌توان با فشارهاي نظامي، سياسي و اقتصادي شديد از آن سلب کرد و نه با دلارهاي نفتي خريد.
نماينده کشورمان همچنين با يادآوري حمايت ديرينه جهاني از احقاق حقوق فلسطينيان، خواستار تداوم اين حمايت‌ها تا تشکيل دولت مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف شد.
روانچي در پايان گفت: جامعه جهاني بايد در مقابل تلاشهاي آمريکا و بعضي از شرکايش از جمله اسرائيل و عربستان سعودي براي تغيير ماهيت تهديد در خاورميانه از مسئله فلسطين به ساير تهديدات ساختگي که با هدف انحراف افکار جهانيان از واقعيات صورت مي گيرد، مقاومت کند.

نظر شما