شناسهٔ خبر: 32566387 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نخستین کنفرانس روسای دانشگاه‌های ایران و مجارستان برگزار شد

نخستین کنفرانس روسای دانشگاه‌های ایران و مجارستان امروز (یکشنبه) به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه یزد، نخستین کنفرانس روسای دانشگاه‌های ایران و مجارستان امروز (یکشنبه) به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد.

محمد صالح اولیاء رئیس دانشگاه یزد در این کنفرانس، حل چالش‌های جهانی و محلی را مقدمه لازم برای گسترش روابط دانشگاهی در سطح بین الملل دانست.

وی اظهار داشت: امروزه دانشگاه‌ها در سطح جهان با چالش‌هایی مواجه هستند که برخی از این چالش ها بین ایران و مجارستان مشترک است و این کنفرانس می تواند سرآغازی برای به اشتراک گذاری ایده ها در راستای حل چالش ها باشد.

رئیس دانشگاه یزد با اشاره به سه عامل رقابت دانشگاه‌ها در سطح جهان بر عواملی مانند کیفیت، هزینه و متغیرهای مالی تاکید کرد و بیان داشت: دانشگاه یزد با در نظر گرفتن عوامل متعددی که مرتبط با نظام آموزش عالی است تلاش کرده است با جذب دانشجویان بین المللی گام مهمی را در راستای بین المللی شدن آموزش عالی بردارد.

 اولیاء در ادامه سخنان خود با بیان اینکه علاوه بر چالش هایی در ابعاد جهانی دانشگاه ها امروزه با چالش‌های محلی نیز مواجه هستند افزود: مسئولیت دانشگاه‌ها در قبال جامعه، اشتغال دانش‌آموختگان، بهره‌وری بیشتر از چالش‌های محلی و بومی برای دانشگاه های در عصر حاضر است.
وی حل چالش‌ها را درگرو آغاز حرکتی با محوریت پیوند سه ضلع دولت، دانشگاه و صنعت دانست و بیان داشت: نقش دانشگاه‌ها شامل آماده کردن دانشجویان برای کارآفرینی، تقویت عنصر فرهنگی و انتقال تکنولوژی از دانشگاه به صنعت و مشارکت تنگاتنگ به بخش خصوصی است.
 اولیاء با تاکید بر نیاز اساسی برای تغییرات گسترده در فرهنگ آموزش عالی و کارآفرینی به نوآوری‌های دانشگاه یزد از جمله توسعه آموزش عالی بر اساس اولویت‌های توسعه استانی، اجرای برنامه‌های متقابل، ایجاد اندیشکده ها بر اساس پیوند بین دانشگاه، دولت و صنعت و تاسیس نهاد همکاری نهادی برای آموزش عالی و نیز ایجاد پارک علم و فناوری یزد اشاره کرد.

وی همچنین تلاش در راستای تحقق دانشگاه هوشمند، ایجاد پارک اقتصادی، پارک صنعتی و نیز منطقه فرهنگی را از جمله طرح ها و برنامه های دانشگاه یزد دانست.

اولیاء در ادامه با اشاره به چالش‌های محلی در ایران برای دانشگاه‌ها اظهار داشت: فرآیند بوروکراتیک، مقاومت در برابر تغییر، اعتماد صنعت، فقدان ساختارهای مورد نیاز، حمایت‌های مالی از چالش های اساسی دانشگاه‌های ایران در سطح داخلی است.

 محمدعلی حداد رئیس همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه یزد نیز در این کنفرانس با اشاره به تاریخچه دانشگاه یزد گفت: این دانشگاه در حال حاضر جز ۲۰۰ دانشگاه جوان برتر دنیاست و بیش از ۱۴ هزار دانشجو دارد.

وی با اشاره به عزم دانشگاه یزد در جهت همکاری های علمی و بین المللی بیان کرد: امسال نزدیک به ۵۰۰۰ دانشجوی بین المللی متقاضی تحصیل در دانشگاه یزد بودند.
دکتر حداد با بیان اینکه دانشگاه یزد مسئول روابط ایران با مجارستان تعیین شده است گفت: تلاش برای اجرای موافقت نامه ها از طریق بورس‌های دول و برنامه برای پژوهش‌های مشترک در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به گسترش روابط علمی ایران و مجارستان از اعطای ۱۰۰ بورس تحصیلی به دانشجویان مجارستانی در دانشگاه های استان یزد و همچنین رونمایی از وب‌سایت پذیرش دانشجویان مجاری در دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های عضو کارگروه ملی همکاری‌های علمی ایران و مجارستان خبر داد.

انتهای پیام/

نظر شما