شناسهٔ خبر: 32534872 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش‌های انتقادآمیز به تصمیم ترامپ برای خروج از معاهده تجارت تسلیحات

R31356/P36446/S8,89/CT10

برخی مقامات بین‌المللی از جمله وزیر امور خارجه آلمان واکنش انتقاد آمیزی به تصمیم اخیر ترامپ برای خروج از معاهده تجارت تسلیحات نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه (6 اردیبهشت‌ماه) خروج کشورش را از «معاهده تجارت تسلیحات» که سال 2013 به امضای دولت وقت آمریکا رسیده بود اعلام کرد.

ترامپ در سخنرانی‌اش در «انجمن ملی اسلحه»، که از لابی‌های قدرتمند سلاح در آمریکا است گفت دولت او هرگز استقلال آمریکا را قربانی نخواهد کرد. وی آشکارا و در صحنه ای باز نامه ای را امضا کرد که در آن از کنگره درخواست کرد به روند تصویب این معاهده پایان دهد.

در سال 2013 آمریکا که عنوان بزرگترین صادرکننده سلاح را یدک می‌کشد، علی‌رغم مخالفت‌های «انجمن ملی اسلحه» به این معاهده رأی مثبت داد اما هرگز آن را تصویب نکرد. تا به حال 101 کشور از جمله آلمان این معاهده را تصویب کرده اند.

هدف از این معاهده کمک به صلح بین‌المللی در شرایطی عنوان شده که برخی برآوردها حاکی است تجارت سلاح در دنیا طبق برخی برآوردها نزدیک به 70 میلیارد دلار در سال است.

ترامپ، در جمع هزاران نفر از اعضای لابی انجمن ملی اسلحه، در شرایطی که کلاه قرمزش را پوشیده بود گفت: «امضایمان را پس می‌گیریم.»

این اقدام ترامپ با واکنش های انتقاد آمیز بسیاری همراه بود.

به نوشته روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، تقریبا هیچ چیز برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بهتر از این نیست که تصمیمات سلف خود باراک اوباما را رد کند.

به نوشته این روزنامه آلمانی لیست توافقاتی که آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج می شود مرتبا طولانی تر می شود. از جمله توافقاتی که قربانی سیاست "اول آمریکای ترامپ" شده است توافق آب و هوای پاریس، توافق اتمی با ایران و معاهده منع موشک های میان برد هسته ای با روسیه است.

ترامپ روز جمعه در برابر طرفداران لابی های اسلحه گفت که آمریکایی ها بر اساس قواعد این کشور و نه قوانین کشورهای دیگر زندگی می کنند.

سازمان مل این توافق را معاهده ای تاریخی نامیده است. سخنگوی سازمان ملل در این باره اظهار داشته است که این توافق تنها ابزار جهانی است که شفافیت و پاسخگویی در تجارت سلاح بین المللی را بهبود می بخشد.

همچنین از طرف انجمن کنترل تسلیحات آمریکا Arms Control Association هم انتقاد سختی به این اقدام رئیس جمهور این کشور وارد شده است. یکی از مذاکره کنندگان آمریکایی این معاهده تسلیحاتی در این باره گفته است که این تصمیم ترامپ نادرست است و این خطر را ایجاد می کند که جهان ناامن تر شود.

"نانسی پلوسی"، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم به این اقدام دونالد ترامپ انتقاد وارد کرده و در پیامی توئیتری تصریح کرد که این اقدام ترامپ امنیت ملی ما را تضعیف کرده و زمینه ساز ایجاد جهانی خطرناک است.

پلوسی این را بسیار بی پروایی و شرم آور دانست که ترامپ این معاهده را لغو کرده است.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم در واکنش به این اقدام ترامپ درباره این شکست برای جامعه بین المللی به منظور تنظیم بهتر تجارت با سلاح های متعارف ابراز تاسف کرده و گفت: ایالات متحده به عنوان بزرگترین صادر کننده سلاح های متعارف مسئولیت ویژه ای برای تثبیت استانداردهای بین المللی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما