شناسهٔ خبر: 32523274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

صدا و سيما؛ کي براي کي برنامه مي سازد؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- اعتراض هاي مکرر و پردامنه به صدا و سيما به خاطر جولان اسپانسرهاي رنگارنگ و ستاره مربع ها، ترويج بخت آزمايي و آنتن فروشي چنان است که رويکرد سياسي پرسش برانگيز اين سازمان را زير سايه خود قرار داده است.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، اين روزها صدا و سيما پرانتقادترين روزها را سپري مي کند. در ميانه اين انتقاد و اعتراض ها طي دو سه ماه گذشته يک نام بسيار پرتکرار بوده است؛ «برنده باش» که اسفندماه پارسال و در جريان يک دستکاري عمده در حجم زيادي از آراي مردم قرار بود به عنوان محبوب ترين برنامه صدا و سيما جايگزين «نود» شود اما اينک از فهرست پخش شبکه سه حذف شده است.
«محمدجواد آذري جهرمي» وزير ارتباطات ديروز اعلام کرد که «براساس گزارش بررسي وقايع فني، دستکاري در نظرسنجي صداوسيما توسط احدي از کارکنان اسپانسر يکي از برنامه‌هاي حاضر در نظرسنجي صورت گرفته است که آرا را به سود برنامه خود تغيير داده است. انگيزه اين فرد و يا آمر بايستي در بررسيهاي پليسي مشخص شود.»
پيش از اين توييت، سخنان روز چهارشنبه رهبر انقلاب درباره ضرورت اجتناب صدا و سيما از «ترويج بخت آزمايي» و «روحيه‌ انتظار براي ثروت بادآورده»، اتمام حجتي براي پايان اين دست برنامه ها قلمداد شد و آيت الله «ناصر مکارم شيرازي» نيز در پاسخ به استفتائي تصريح کرد ساختار مسابقه تلويزيوني ياد شده نوع بخت‌آزمايي و قمار است.
پس از آن بود که رئيس صدا و سيما با صدور دست العملي خواستار تجديد نظر در ظهور و بروز رسانه‌اي اسپانسرهايي شد که مانع ترويج فرهنگ کار و تلاشند.
با اين حال، پشتيبان هاي اصلي اين برنامه اصراري عجيب به پابرجايي اين برنامه دارند. در راس آن ها «علي فروغي» مدير شبکه سوم سيما که اظهار داشته بود اين برنامه به هيچ وجه مشکل شرعي ندارد از اصلاحات و تغييراتي سخن گفته که مي تواند باز هم برنده باش را به کنداکتور پخش باز گرداند.
اين پافشاري که پس از بيانات صريح رهبر انقلاب و اعلام نظر مراجع صورت گرفته چنان شگفتي آور بود که واکنش هاي مختلفي را برانگيخت از جمله «غلام رضا کاتب» نماينده مجلس و عضو شوراي نظارت بر صداوسيما نيز که پرسيده «چرا اخيرا مدير شبکه سه اين اندازه حاشيه‌سازي مي ‌کند؟ طبق تذکر مقام معظم رهبري طبيعتا ديگر نبايد مسابقه برنده ‌باش از تلويزيون پخش شود». کاتب چنين خبر داده که در جلسه آينده شوراي نظارت بر صدا وسيما بحث قطع پخش اين برنامه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
مجموعه اين رخدادها سبب شد نوعي يکصدايي براي برخورد با جولان اسپانسرهاي مروج بخت آزمايي در صدا و سيما ايجاد شود چنانکه امروز، هم مطبوعات اصولگرا و هم اصلاح طلب ها نقدهايي جدي را در اين زمينه انتشار دادند.
در کنار حساب و کتاب هاي سرانگشتي که برخي مطبوعات در زمينه سودهاي چندصدميلياردي اسپانسر برنامه هايي چون «برنده باش» انجام داده و هشدارهايي که گروهي در زمينه ناديده گرفتن بايسته هاي اخلاقي و مذهبي در فرايند توليد و پخش محصولات صدا و سيما مطرح ساختند، نکته اي که به صورت کلي و اساسي به چشم مي آيد آفت آنتن فروشي براي کارکرد اصلي است که صدا و سيما بر عهده دارد.
صدا و سيما بارها زير تابلو «مرکز آموزش و پرورش عمومي» که بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي براي توصيف کارکردهاي آن عنوان داشته اند، خود را «رسانه ملي» و داعيه دار جهت دهي به افکار عمومي و داراي رسالت و مرجعيت اطلاع رساني قلمداد کرده اما در عمل راهي جز اين را پيموده است.
همين يک هفته پيش بود که رئيس شبکه کودک صدا و سيما از تبليغ اقلامي مثل قابلمه، ماسک صورت، کرم دور چشم و ... در اين شبکه گلايه کرد و گفت اين چينش تبليغات با نظر مستقيم بازرگاني سازمان صورت مي گيرد و مدير شبکه قادر به اعمال نظر بر يک فريم از اين تبليغات هم نيست. اين نوع تبليغات در حالي صورت مي گيرد که به گفته «محمد سرشار» در بسياري از شبکه هاي تلويزيوني دنيا تبليغاتي از اين دست براي خردسالان ممنوع است و صدا و سيما هم قرار است نقشي اساسي در تربيت نسل آينده داشته باشد.
مديران صدا و سيما بارها در دفاع از پديده آنتن فروشي که تقريبا در همه شبکه هاي پرببينده به چشم مي خورد از کمبود بودجه و منابع مالي سخن به ميان آورده و همه اقدامات خود را به بي پولي نسبت مي دهند.
فروردين ماه امسال بود که اعلام شد با مصوبه مجلس مبلغي به ميزان 150 ميليون يورو از منابع صندوق توسعه ملي در اختيار صدا و سيما قرار خواهد گرفت؛ خبري که کافي بود تا بار ديگر کارنامه صدا و سيما پيش چشم ناظران قرار گيرد که تاکنون توليدات اين رسانه چه عايداتي براي مردم داشته است که منابعي اين چنين نيز به شريان هاي سازمان عريض و طويل صدا و سيما تزريق شود؟
آنچه مشخص است اينکه کشور وارد مرحله اي تازه و متفاوت با قبل شده که مقاوم سازي اقتصاد در برابر تحريم ها، ترميم وضعيت معيشت مردم، رونق بخشيدن به توليد داخلي و جلوگيري از انواع ريخت و پاش ها، همچنين آماده سازي رواني مردم براي گذار از ايام تحريم و در دست گرفتن نبض جامعه براي جلوگيري از التهابات سياسي، اقتصادي و مدني ضرورت انکارناپذير اين دوران است.
با اين حال، کمتر چيزي که در برنامه هاي صدا و سيما يافت مي شود تمرکز بر اين ضرورت ها است مگر اينکه به صورت کليشه اي، شعاري و در راستاي رفع تکليف آنتن هاي صدا و سيما به برنامه هايي مرتبط با اين الزامات اختصاص يابد.
گذشته از اينکه چه کساني و با چه انگيزه هايي فرايند توليد و پخش محصولات اين رسانه فراگير را در دست گرفته اند و چرا مقتضيات زماني کشور و اوضاع و احوال مردم در اين محصولات ناديده انگاشته مي شود، بايد اين پرسش را مطرح کرد که صدا و سيما براي کدام مخاطب محتوا و برنامه پخش مي کند؟
يکي از انتقادات اصلي به صدا و سيما اين است که گويي تنها مخاطبان خود را زن و مردها و کودکاني مي بيند که خود در تبليغات رنگارنگش به تصوير مي کشد؛ نمونه اي که هرگز مشتي نمونه خروار جامعه نيست و همين باعث شده بسياري بگويند صدا و سيما براي بينندگان و شنوندگاني فضايي اقدام به پخش برنامه کرده و عملا نسبت به آنچه در جامعه مي گذرد بي تفاوت است.
اين ها همه بر رويکردهاي سياسي پرسش برانگيز صدا و سيما در سال هاي اخير بار شده و اين در حالي است که بنيانگذار انقلاب تصريح داشته اند «راديو و تلويزيون بايد مستقل باشند و همه گونه انتقاد را با کمال بي طرفي منتشر سازند» و «خلاصه راديو تلويزيون نبايد در دست يک عده مفسده جو باشد».
پژوهش**9279
انتهاي پيام /*

نظر شما