شناسهٔ خبر: 32500702 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حاجیان‌زاده در همایش نظریه علم اسلامی تأکید کرد:

تأثیر علم دینی در برنامه‌های آموزشی چراغ راهی برای آموزش‌وپرورش

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: عرصه علم دینی و تأثیر آن در برنامه‌های آموزشی باید چراغ راهی برای آینده آموزش و پرورش باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» پیش از ظهر دیروز در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

علیرضا حاجیان زاده مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در این همایش به لزوم دقت در جایگاه دین در برنامه ریزی درسی اشاره کرد و اظهار داشت: ستاد همکاری‌های حوزه و دانشگاه بیش از ۱۲ سال است که شکل گرفته و ما دو عرصه را امروز در دستور کار داریم که عرصه اول در این چند سال اخیر بیشتر بوده است.

وی افزود: عرصه نخست ارتباط روحانیت با دانش آموزان است که روحانیان در این طرح مهارت‌های ارتباط حضوری با دانش آموز را یاد می‌گیرند و به صورت مقطعی و دائم کار تبلیغی خود را در مدارس انجام می‌دهند.

حاجیان زاده بیان داشت: اما عرصه دومی که به این موضوع بیشتر ربط پیدا می‌کند و در دوره جدید بر این عرصه بیشتر تأکید داریم بهره مندی از اندیشمندان حوزوی در برنامه‌های آموزشی آموزش و پرورش است که یک کار علمی بوده و نیازمند هیئت‌های اندیشه ورز و تبادل فکر است.

وی با بیان اینکه مسائل بسیاری در آموزش و پرورش داریم باید توسط حوزه پاسخ داده شود، بیان داشت: به قول معروف در کف مدرسه مسائلی مطرح است که باید در میان اندیشمندان حوزوی مطرح شده و راهکاری برای آن به دست آورده شود و این موضوع یکی از موضوعات مهم به شمار می‌رود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: عرصه دوم یعنی عرصه علم دینی و تأثیر آن در برنامه‌های آموزشی شروعی است که بعد از گذشت مقدمات آن به اینجا رسیده و باید چراغ راهی برای آینده آموزش و پرورش باشد.

وی تصریح کرد: این همایشی نیست که گفتگویی بشود و رها شود و چند سال بعد مجدداً چنین نشست‌هایی مطرح شود بلکه ما این همایش را آغازی برای فعالیت‌های آینده می‌دانیم و از همه شما اندیشمندان دعوت می‌کنیم که برای ارتقای سطح برنامه‌های درسی و جایگاه دین در آن کمک کنید.

حاجیان زاده با بیان اینکه بسیاری از موضوعات برای ادخال دین در برنامه‌های درسی تدارک دیده شده است، گفت: از جمله آنها مراتب حیات طیبه و بحث نشاط در مدارس بوده که جزو سیاست‌های وزیر نیز بوده است است؛ همین طور مباحث مربوط به نحله‌های کاذب و عقاید ضاله، آسیب‌های اجتماعی در شقوق مختلف، موسیقی، ارتباط دختر و پسر و مسائل مهم در مدارس دخترانه لیست شده است که در ارتباط‌های اندیشه‌ای با حوزه می‌خواهیم به راهکارهایی برسیم که در مدارس اجرا شود.

وی با بیان اینکه این نظریه پردازی‌ها می‌بایست به کاربست عملی در نظام آموزش و پرورش منجر شود، خاطرنشان کرد: عنصر معلم نیز در کنار منابع آموزشی مهمترین عنصر است که بحث کاملاً درستی است و در وزارت آموزش و پرورش مشخص کردیم ورودی فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و مراکز ترتیب معلم باشد و در برخی موارد مشکلاتی که هست از طریق آموزش‌های ضمن خدمت حل خواهد شد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم که در همین ارتباط بین حوزه و آموزش و پرورش، آموزه‌های حوزوی در فرایند آموزشی دانشگاه فرهنگیان وارد شود و در همین راستا شعبه‌ای از دانشگاه فرهنگیان در قم تأسیس شده است.

وی تأکید کرد: با این همه اقدامات باز هم چالش‌هایی وجود دارد اما باید بدانیم که ما یک آموزش رسمی داریم که در اختیار آموزش و پرورش هست ولی در کنار آن آموزش غیررسمی که اثر آن به مراتب بیشتر است نیز وجود دارد که از جمله آن صدا و سیما، فرهنگ عمومی خانواده‌ها، سینما و ارتباط گروه همسالان نیز قرار دارد که در اختیار آموزش و پرورش نیست بنابراین نباید همه تقصیرها به گردن آموزش و پرورش انداخته شود.

نظر شما