شناسهٔ خبر: 32497300 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

امیر حاتمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی؛

ما قطعا از منافع حیاتی کشورمان دفاع خواهیم کرد

وزیر دفاع کشورمان در واکنش به تحریم های آمریکا: ما نفت خود را صادر خواهیم کرد و از این مرحله با تمام قدرت هم عبور خواهیم کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از راشاتودی؛ امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت: آنها (آمریکایی ها) تحریم های زیادی ضد ایران وضع کرده اند.این موضوع سبب شد که ما وارد مذاکراتی برای بهبود روابط خود با اروپایی ها شویم.ما در ابتدا با سه کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم.سپس کشورهای روسیه و چین و آمریکا به این جمع اضافه شدند.

وی افزود این مذاکرات به مذاکرات گروه پنج به علاوه یک مشهور شد.برای ایجاد اعتماد ما اقداماتی در جهت اعتماد سازی انجام دادیم.با عدول از بخشی از حقوق خود برای یک مدت زمان مشخص ما به توافق طرح جامع اقدام مشترک رسیدیم.دولت پیشین آمریکا متعهد به اجرای این توافق شد.متاسفانه دولت جدید آمریکا تحت حاکمیت ترامپ با زیاده خواهی از آن خارج شدند.این ربطی به ادعاهای واهی قبلی آن ها نداشت.آنها مسائلی را مطرح کردند که ربطی به موضوع اتمی ایران نداشت و به موضوع قدرت دفاعی ایران و روابط ایران با همسایگانش ربط داشت.

امیر حاتمی ادامه داد آنها این مسائل را مطالبه کردند.البته این موضوع موفقیت هایی را هم برای ما به دنبال داشت.مردم متوجه شدند که آمریکا بحث هسته ای را بهانه ای برای رسیدن به اهداف دیگر مطرح کرده بود.آمریکایی ها اهداف دیگری دارند.رفتار مزورانه آمریکا هم اکنون برای مردم ما و جهان به خوبی نمایان شده است.

<div id="video-display-embed-code_3434056"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2410765/3434056?width=400&height=300"></script></div>

وزیر دفاع کشورمان در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: شما می گویید که آمریکایی ها از موضوع اتمی به عنوان بهانه ای برای درخواست های دیگر استفاده می کنند.اما به نظر من دولت جدید آمریکا اهداف خود را به طور شفاف بیان می کند و هیچ موضوعی را پنهان نمی کند,دولت ترامپ اخیرا اعلام کرد که معافیت های تحریم های نفتی ایران را با هدف رساندن صادرات نفت ایران به صفر لغو خواهد کرد,مگر اینکه تمامی راهبرد امنیتی خود را تغییر دهد,آیا این احتمال وجود دارد که شما سازش کنید؟ گفت: یقینا زمانی که کسی قراردادی را زیر پا می گذارد قابل اعتماد نیست.

وی افزود ما از گذشته با این اقدامات آمریکا آشنا هستیم.دولت های مختلف آمریکا تلاش کرده اند که بیشترین تحریم ها را ضد ایران وضع کنند.تمامی اقدامات آنها شکست خورده است.این بار هم شاهد شکست آنها خواهیم بود.ما نفت خود را صادر خواهیم کرد.ما قطعا از منافع حیاتی کشورمان که رفاه و زندگی مردم ما به آن وابسته است، دفاع خواهیم کرد.ما باتمام قدرت از این موضوع دفاع می کنیم.ما از این مرحله با تمام قدرت هم عبور خواهیم کرد.

وزیر دفاع کشورمان در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: درآمد نفتی ایران سالیانه چهل میلیارد دلار است,آیا ایران این درآمد را از دست خواهد داد و یا اینکه اقدامات آمریکا را دور خواهد زد؟ گفت: درآمد نفتی از بین نخواهد رفت.ما راهکارهایی را پیش بینی کرده ایم.ما درباره این موضوع بسیار فکر کرده ایم.ما این حق را برای مردم ایران حفظ خواهیم کرد.ما در این رابطه از همه ابزارهای قانونی با تمام قدرت برای حفظ حقوق مردم ایران استفاده خواهیم کرد.

امیر حاتمی در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: شما اعلام کرده اید که تحریم های ایران به سلاحی بدل شده است که مدتهاست بی تاثیر است.آیا همچنان بر این نظر هستید زیرا برخی از متحدان شما هم به دنبال کشورهای دیگری برای تامین نفت خود هستند، گفت: قاعدتا کشورها بر اساس منافعشان برای خودشان تصمیم گیری می کنند.اما اگر کشورها بخواهند در برابر این اقدامات آمریکا ساکت باشند و تصمیمی نگیرند این اقدامات منفعت طلبانه ترامپ دامان آنها را خواهد گرفت و عواقب وخیمی برای آنها به همراه خواهد داشت.

وی افزود شما می دانید که کشورهای جهان همیشه این موضوع را تجربه کرده است.آنها در جنگ جهانی دوم با یک موجود خبیثی مثل هیتلر روبرو شدند و دنیا در برابر آن کوتاهی کرد و این فرد به جایی رسید که دنیا و اروپا را با یک جنگ خانمانسوز روبرو کرد.در روسیه و در اینجا در مسکو افراد زیادی برای مقابله با هیتلر جان خود را از دست دادند.جهان هم باید عاقلانه رفتار کند و اجازه ندهد که یک هیتلر دیگر به وجود آید.

وزیر دفاع در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است که آماده است در پاسخ به تهدیدهای آمریکا تنگه هرمز را ببندد,آیا شما نگران نیستید که این جنگ اقتصادی به یک جنگ واقعی بدل شود؟ گفت: کنترل بر تنگه ها موضوع مهمی است و اگر محل عبور کالاهای مهم باشند اهمیت آنها بیشتر می شود.تنگه هرمز هم از این موضوع مستثنی نیست.تنگه هرمز سابقه طولانی دارد.کشورهای استعمارگر زیادی تلاش کرده اند که این تنگه را به کنترل خود درآورند.ایرانی ها همیشه با آنها جنگیده اند تا آن را باز نگه دارند.

وی افزود این تنگه برای ما اهمیت حیاتی دارد زیرا صادرات و واردات عمده از طریق آن صورت می گیرد.این تنگه برای دیگر کشورهای منطقه هم از اهمیت بالایی برخوردار است.کشورهای زیاد دیگری هم در جهان از این تنگه استفاده می کنند.حفظ امنیت این تنگه برای ما به عنوان یک مسئوولیت است.اما قدرت این را داریم که از منافع حیاتی خود در این تنگه حفاظت کنیم.ما تصمیم درست را در زمان درست خواهیم گرفت.

توقف صادرات نفت ایران اقدامی ناکارآمداست 

امیر سرتیپ امیر حاتمی همچنین در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، درحاشیه هشتمین کنفرانس امنیت بین المللی در مسکو، توقف کامل صادرات نفت ایران را اقدامی ناکارآمد و کاملا بی ر حمانه دانست.

امیر حاتمی گفت:« آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران در سخنان خود درباره این مسئله اعلام کردند که ما صادرات نفت مان را متوقف نخواهیم کرد. این (تحریم ها) برای ما یک تجربه ضروری و ارزشمند خواهد بود، آنها (آمریکا) می خواهند ما را از این منابع محروم کنند و ما هم با قدرت به آنها پاسخ خواهیم داد».
وی افزود جمهوری اسلامی همه امکانات را برای این کار دارد.
امیر حاتمی تصریح کرد:« در هر حال ما معتقدیم که توقف کامل صادرات نفت ایران یک اقدام ناکارآمد و کاملا بی رحمانه است».
وی در مورد این که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده و ایران هم در واکنش به آن همه نظامیان فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه را تروریست دانسته است و اینکه آیا امکان برخورد نیروهای دو طرف به ویژه در سوریه وجود دارد، گفت: « زمان این را نشان خواهد داد. ایران نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه را تروریست می داند چون دست های آنها به خون غیر نظامیان منطقه از جمله قربانیان حادثه سقوط یک هواپیمای ایرانی با 290 سرنشین ( از جمله60 کودک) آغشته است، آمریکا دیگر نباید در امور این منطقه مداخله کند».

 

نظر شما