شناسهٔ خبر: 32496061 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برآورد خسارات ناشی از سیل دقیق نیست/ قیمت غیرواقعی محصولات کشاورزی برخلاف سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برآورد خسارات ناشی از سیل دقیق نیست، گفت: عدم برآورد دقیق خسارات موجب ضرر به کشاورزی و واحدهای تولیدی و صنعتی می‎شود و مردم سیل‎زده را بی‎انگیزه می‎کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نورمحمد تربتی‎نژاد امشب در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان گلستان که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: باید از سیلاب‎هایی که در گذشته در استان رخ داد درس می‌گرفتیم و با رفع اقدامات پیشگیرانه و آسیب‎پذیر از وقوع سیل ویرانگر در استان جلوگیری می‎کردیم اما متأسفانه یکی از مشکلات ما عدم استفاده از تجربیات گذشته و اطلاعات علمی است.

وی با بیان اینکه در سال 1380 شاهد سیل در استان گلستان بودیم و عوامل سیل در استان و تدابیر صورت گرفته در آینده در یکی از همایش‎ها جمع بندی و مشخص شده بود، افزود: جای تأسف دارد که در کشور از تجربیات گذشته و منابع علمی استفاده نمی‎شود و عدم ارتباط بین دانشگاه‎ها و دستگاه‎های اداری و اقتصادی یکی از علت این مسأله است.

نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برآورد خسارات ناشی از سیل دقیق نیست، گفت: عدم برآورد دقیق خسارات موجب ضرر به کشاورزی، واحدهای تولیدی و صنعتی می‎شود و مردم سیل‎زده را بی‎انگیزه می‎کند.

تربتی‎نژاد اضافه کرد: برآوردها برای زمان سیل است و برای مثال یک واحد مرغداری سیل‎زده در دو دوره تولید مرغ را از دست می‎دهد حال آنکه در برآورد خسارات تنها زمان سیل در نظر گرفته می‎شود.

وی با بیان اینکه پرداخت و جبران به‎موقع خسارات بسیار مهم است، تأکید کرد: دولت در اسرع وقت خسارات ناشی از سیل را جبران کند.

نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاج‎بخشی سدهای وشمگیر و نومل در گذشته بارها مطرح شده و در جلوگیری از سیلاب و استفاده بهینه از آب موثر است، خاطرنشان کرد: سد شصت‎کلاته برای تأمین آب شرب و کشاورزی و جلوگیری از سیلاب مؤثر است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

تربتی‎نژاد به تحقق اقتصاد مقاومتی در بعد کشاورزی اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف ما در این بخش رونق تولید است و اگر قیمت محصولات کشاورزی واقعی نباشد به طور قطع بعد از تولید و برداشت، قاچاق شده و به کشوری‎های دیگر می‎رود و این مخالف سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است.

وی تأکید کرد: باید قیمت‎های محصولات کشاورزی برای تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی واقعی شود.

انتهای پیام/83018/خ

نظر شما