شناسهٔ خبر: 32493504 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

ظریف: درباره بستن تنگه هرمز بخش نظامی تصمیم می‌گیرد

آمریکا برای عبور از تنگه با سپاه صحبت کند

صاحب‌خبر - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در هنگام ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی آمریکا، گفت: آمریکا پلیس دنیا نیست که معافیت بدهد یا معافیت‌ها را لغو کند.
وی افزود: ما نه به معافیت‌ها اهمیت می‌دهیم و نه به لغوشان، اما این بقیه دنیا هستند که باید ببینند آیا اجازه می‌دهند که کشوری به آنها بگوید شما حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنید یا خیر. وزیر خارجه کشورمان گفت: کشوری پیدا شده است و به دیگران می‌گوید شما حق ندارید یک قطعنامه شورای امنیت را که به اتفاق آرا تصویب شده، اجرا کنید و پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته است اگر این قطعنامه را اجرا کنید، شما را مجازات می‌کنم.
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است زیرا دزدهای سر گردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی‌کنند اما آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده بلکه به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید، مجازات خواهید شد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به لزوم مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، افزود: جمهوری اسلامی تصمیمش را خیلی وقت پیش گرفته است. این سایر کشورها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در مقابل این وضعیت سازش داشته باشند یا مقاومت می‌کنند؟
به گزارش خبرگزاری صداو سیما از نیویورک، ظریف با بیان این که این ایران نیست که به میز مذاکره بازگردد، اضافه کرد: این به عهده آمریکا است. ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم. ما به دیدارهای خود با اعضای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم. این آمریکاست که تصمیم گرفت به میز مذاکره پایان دهد. وی تصریح کرد: این به عهده آنهاست که رفتار خودشان را اصلاح و اشتباهات خود را تصحیح کنند.وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این که آیا بستن تنگه هرمز گزینه روی میز ایران است یا خیر، گفت: من درباره گزینه‌های نظامی اظهارنظر نمی‌کنم و این مسئله را باید بخش نظامی درباره آن تصمیم‌گیری کند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در سخنان خود در نشست "انجمن جامعه آسیا" در نیویورک با دفاع از برجام اظهار کرد:آمریکا میز مذاکره را ترک کرد. میز مذاکره هنوز همان‌جا است و آمریکا به میز مذاکره جدیدی نیاز ندارد. یک قطعنامه و یک توافق وجود دارد. من بر سر تمام مفاد آن توافق‌نامه مذاکره کردم. من می‌دانم که نه ایران و نه آمریکا به توافقی بهتر از آن دست نمی‌یابند. این توافقی نیست که من دوست داشته باشم. این توافقی نبود که جان کری دوست داشته باشد اما برجام بهترین توافقی بود که توانستیم با پنج کشور دیگر به آن دست یابیم. به گمانم حتی در آینده نیز توافقی بهتر از برجام حاصل نشود.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره اینکه با توجه به رفتار و حرف‌هایی که از طرف ترامپ مطرح شده ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرده، آیا ممکن است این مسائل به حقیقت تبدیل شود یا اینکه افزایش تنش‌های لفظی ادامه داشته باشد، گفت: به نظرم باید به این مسائل با نگرانی نگاه کرد که ترامپ می‌خواهد درگیری دیگری را به راه بیندازد. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خودش وعده داده بود که با هشیاری عمل می‌کند. او باید پایبند به وعده‌های انتخاباتی خودش باشد. در واقع قصد ندارد جنگ راه بیندازد. او می‌خواهد به ایران فشار وارد آورد.
وی خاطرنشان کرد: اما ما هرگز تسلیم نمی‌شویم و تاریخ طولانی ما نشان داده که هرگز تسلیم نخواهیم شد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره بستن تنگه هرمز نیز تاکید کرد: خلیج فارس رگ حیاتی و جریان زندگی ما است. همچنین رگ حیاتی همه جهان است. باید آزادی رفت و آمد کشتی‌ها در اینجا برقرار باشد. تا جایی که به نفع منافع ملی ما باشد در خلیج فارس آزادی رفت و آمد برقرار است تا بتوانند آزادانه رفت و آمد کنند. در منافع امنیت ملی ماست که خلیج فارس و تنگه هرمز را باز نگه داریم. در گذشته این کار را کرده‌ایم و قرار است به این کار ادامه دهیم اما آمریکا باید بداند که برای ورود به تنگه هرمز باید با محافظ آن – که سپاه پاسداران است – صحبت کند. اگر آنها درست رفتار کنند درگیری رخ نمی‌دهد.

نظر شما