شناسهٔ خبر: 32489970 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

بیمه راهکار جبران خسارت در بخش کشاورزی

تنها ۲۵ درصد از سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در هرمزگان زیر پوشش بیمه هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ درسال زراعی ۹۷-۹۶، نزدیک ۳۷ هزار نفراز بهره برداران بخش کشاورزی استان محصولات خود را در سطح ۳۴ هزارهکتار بیمه کرده اند.
از این سطح ۱۸ هزار هکتار در بخش محصولات باغی (گلخانه‌ای، مرکبات ونخیلات) و ۱۶ هزار هکتار در بخش زراعی است.
بیمه راهکار مطمئنی برای حفاظت از محصولات کشاورزی در برابر عوامل جوی مانند سیلاب ها، بارش‌های رگباری، تگرک سرما زدگی است.
بیمه راهکار مطمئنی برای حفاظت از محصولات کشاورزی در برابر عوامل جوی مانند سیلاب ها، بارش‌های رگباری، تگرک سرما زدگی است.
هرمزگان همواره در طول سال متاثر از سامانه‌های پرفشار جنوبی و غربی است که منجر به افزایش تگرک، طوفان و بارش‌های رگباری است و همه این عومل ضرورت توجه به بیمه کشاورزی را دو چندان و امنیت اقتصادی و اجتماعی و غذایی در جامعه به همراه دارد.
رنجبری یکی از کشاورزان مینابی می‌گوید: دو سال است محصول گوجه زمین هایم را بیمه کرده ام. اکنون با خیال راحت تری کشاورزی می‌کنم.
۲۲ محصول کشاورزی در استان و ۱۵۰ محصول در کشور بیمه می‌شود.
قهر کشاورزان با بیمه
با وجود گستردگی پوشش بیمه، پرداخت غرامت به کشاورزان به بحثی چالشی و ناراحت کننده برای تولیدکنندگان تبدیل شده است و بسیاری از کشاورزان معتقدند صندوق بیمه کشاورزی رویکرد حمایتی خود را از دست داده و به همین دلیل آنان دیگر تمایلی برای بیمه کردن محصولات خود ندارند.
به گفته کارشناسان و فعالان بیمه، بی اعتمادی کشاورزان به بیمه مهمترین دلیل عدم تمایل کشاورزان است. در همین زمینه محمدپور کارشناس بیمه با اشاره به اینکه درآمد‌های صندوق بیمه کشاورزی ۱۰ درصد مخارج آن است، گفت: در سال‌های اخیر که دولت با بحران مالی مواجه شده، صندوق بیمه نیز مشکل پیدا
بر اساس آمار صندوق بیمه محصولات کشاورزی در هرمزگان شمار بیمه شدگان در ۶ سال گذشته حدود ۱۵ درصد رشد داشته است که رقمی پایین نسبت به کل بهره برداران است.
کرده و نمی‌تواند خسارت کشاورزان را پرداخت کند. به همین دلیل کشاورزان نیز باغ‌ها و محصول خود را بیمه نمی‌کنند و معتقدند وقتی غرامتی به ما پرداخت نمی‌شود چه دلیلی دارد اقدام به بیمه کردن تولیدات خود کنیم؟
بر اساس آمار صندوق بیمه محصولات کشاورزی در هرمزگان شمار بیمه شدگان در ۶ سال گذشته حدود ۱۵ درصد رشد داشته است که رقمی پایین نسبت به کل بهره برداران است.
شمار بیمه شدگان ۳۷ هزار نفر بهره بردار است.
کند بودن روند پرداخت خسارت‌ها و اختصاصی نبودن تعرفه‌ها از دلایل عمده در استقبال پایین کشاورزان است.
وکیلی پور عضو نظام صنفی کشاورزان استان می‌گوید: تامین نشدن به موقع کمک دولت به صندوق باعث شده تا غرامت بیمه گذاران به موقع پرداخت نشود. سهم دولت در صندوق بیش از ۶۰ درصد است.
وی می‌افزاید: خسارت پرداختی هم چیزی حدود ۵ درصد کل غرامت وارده به محصول است.
جامع نبودن بیمه از دلایل دیگر بی رغبتی بهره برداران است.
بسیاری محصولات از جمله بادمجان، فلفل وخیار سبز هنوز در پوشش بیمه‌ای قرار نگرفته اند.
این در حالی است که هرمزگان با تولید ۵۰۰ هزار تن بادمجان رتبه نخست تولید این محصول در کشور را دارد.
بسیاری از بیماری‌ها و آفات کشاورزی نیر زیر پوشش بیمه نیستند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی میناب می‌گوید: بیشتر نخیلات استان مبتلا به آفت زنجره هستند. در صورت بیمه بودن، کشاورز می‌توانست این نخیلات را بطور کامل سم پاشی کند.
علی رئوفی می‌افزاید: بیماری جاروک جادوگر لیموترش نیز در سال‌های گذشته ۱۳ هزار هکتار از باغ‌های لیمو را از بین برده که به علت مشمول نبودن تنه درختان، بیمه خسارتی پرداخت نشده است.
حمیدی یکی از نخلداران حاجی آبادی هم می‌گوید: ترشیدگی و خشکیدگی خوشه خرما زیر پوشش بیمه اند در حالی که بیش از ۷۰ سال است نخیلات این شهرستان مبتلا به آفت زنجره هستند.
تیموری کارشناس بیمه هم می‌گوید: به علت اینکه کنترل آفت و بیماری‌ها مربوط به مدیریت مزرعه هستند زیر پوشش قرار نگرفته اند.
اما برخی آفات و بیماری‌ها مانند جاروک لیموترش، زنجره خرما وارداتی و در کنترل کشاروزان نیست و برای مقابله با آن نیازمند تجهیزات گسترده آزمایشگاهی و تحقیقات علمی است.
تاخیر در پرداخت خسارت‌های کشاورزی نیز باعث شده تا دست و بال کشاورزان برای کشت‌های جدید خالی بماند.
اصغر یکی از کشاورزان از تأخیر پرداخت بیمه کشاورزی انتقاد می‌کند و می‌گوید: اگر کشاورزی هم محصولش شامل بیمه شود، معمولا بیمه‌ها خسارت کشاورزان را در فصل تابستان و با تاخیر پرداخت می‌کنند در صورتی که یک کشاورز برای آماده کردن زمین برای کاشت محصول بعدی در ابتدای سال نیاز به کمک مالی دارد.
وی می‌افزاید: پرداخت غرامت‌ها حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد.
مدیر استانی صندوق بیمه کشاورزی می‌گوید: علت تاخیر در پرداخت غرامت ها، دیررسیدن کمک‌های دولتی است.
بیمه گذاران با یکسال سابقه بیمه از ۲۰ درصد، دو سال سابقه ۴۰ درصد و سه سال سابقه از ۶۰ درصد از تخفیف در تعرفه‌ها بهره مند می‌شوند
توشنی می‌افزاید: این امر موقتی است و با افزایش شمار بهره بردارن، صندوق تقویت می‌شود.
وی می‌گوید: دولت برنامه‌های تشویقی برای افزایش بیمه گذاران تدارک دیده است.
مدیر استانی صندوق بیمه کشاورزی می‌افزاید: بیمه گذاران با یکسال سابقه بیمه از ۲۰ درصد، دو سال سابقه ۴۰ درصد و سه سال سابقه از ۶۰ درصد از تخفیف در تعرفه‌ها بهره مند می‌شوند.
وی می‌افزاید: برای کشاورزان نمونه استانی و کشوری نیز تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی در حق بیمه‌ها اعمال می‌شود.
در سال زراعی گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریال غرامت بیمه بوده است که از این میزان ۶۰ میلیارد ریال برای پرداخت یا با بیمه جدید تهاتر شده است.
میزان پرداخت حق بیمه نیز ۶۱ میلیارد ریال بوده که نشان از بیلان منفی صندوق بیمه کشاورزی است.
این موضوع از دید منتقدان پنهان نمانده است. جوادی دبیر خانه کشاورز هرمزگان با اشاره به این مساله می‌گوید: ساختار صندوق بیمه کشاورزی باید از نظر حقوقی اصلاح و به یک ساختار بیمه‌ای تبدیل شود.
وی می‌افزاید: این صندوق اکنون نقش حمایتی پیدا کرده است.
این کارشناس کشاورزی می‌افزاید: راهکار اصلی برای گسترش فرهنگ بیمه در کشاورزی توجه به بیمه‌های اتکایی و ورود بیمه‌های تجاری به بازار پرخطرکشاورزی با حمایت و کمک دولت است.
در هرمزگان سالانه بیش از دوملیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی و باغی از ۱۵۴ هزار هکتار سطح زیر کشت برداشت می‌شود.
هرمزگان قطب محصولات خارج از فصل کشاورزی در کشور است.
*محمد امیرمحمدی

نظر شما