شناسهٔ خبر: 32487422 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حذف یک میلیون و 200 هزار دفترچه کاغذی

کرمانشاه- ایرنا- در راستای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، تا آخر امسال یک میلیون و 200 هزار دفترچه کاغذی بیمه سلامت استان کرمانشاه حذف و دریافت خدمت از پزشک و داروساز تنها با ارائه کدملی امکانپذیر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح نسخه‌‌نویسی الکترونیک سال 97 به صورت آزمایشی در شهرستان هرسین اجرا شد؛ طرحی که طبق تکلیف برنامه ششم توسعه تا پایان امسال در سراسر استان کرمانشاه اجرایی می‌شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه در این باره گفت: در راستای استقرار نظام الکترونیک سلامت، نسخه‌نویسی الکترونیک تا آخر امسال در همه مراکز درمانی خصوصی و دولتی استان اجرایی می‌شود.
کیومرث مظفری در گفت و گو با ایرنا افزود: با اجرای این طرح یک میلیون و 200 هزار دفترچه کاغذی بیمه سلامت حذف می‌شود و دریافت خدمت از پزشک و داروخانه تنها با ارائه کدملی صورت می‌گیرد.
آنچنان که مظفری بیان کرد، نسخه‌نویسی الکترونیک مقدمه طرح تشکیل پرونده الکترونیک و نظام الکترونیک سلامت برای شهروندان است.

**مزایای پرونده الکترونیک سلامت
کاهش قابل توجه خدمات پاراکلینیکی و درمان های القایی، کاهش هزینه های سلامت و هدایت منابع مالی به سمت هزینه های واقعی، معطل نشدن بیماران در مراکز درمانی و افزایش رضایتمندی آنان، کاهش ترددهای غیرضروری، صرفه جویی قابل توجه در مصرف کاغذ، کاهش هم‌پوشانی‌ها، به روز شدن اطلاعات و حذف تاخیر در رسیدگی به اسناد پزشکی و کاهش خطاهای پزشکی و تجویزهای نادرست از مهمترین مزایای نسخه‌نویسی و پرونده الکترونیک سلامت است که مظفری به آن اشاره کرد.
مدیرکل بیمه سلامت کرمانشاه پیش بینی کرد که با استقرار نظام الکترونیک سلامت در استان کرمانشاه دست‌کم 30 درصد هزینه های این سازمان کاهش پیدا کند.
سالانه حدود 6 میلیون نسخه کاغذی در استان کرمانشاه تجویز می‌شود که اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک منجر به حذف این کاغذبازی و صرفه‌جویی میلیاردی خواهد شد.
بیمه شدگان استان ماهیانه 500 هزار بار به هزار و 40 مرکز درمانی طرف قرارداد با بیمه سلامت مراجعه و خدمت دریافت می کنند.
سازمان بیمه سلامت ماهیانه بیش از 35 میلیارد تومان برای بیمه شدگان استان هزینه می کند.

**پیوستن 54 هزار مددجو به بیمه سلامت
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه همچنین گفت: از ابتدای سال 98 همه مددجویان شهری کمیته امداد در قالب نظام ارجاع و پزشک خانواده زیرپوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.
او افزود: جمعیت این مددجویان حدود 54 هزار نفر است که 160 نفر از آنان بیماران خاص با هزینه‌های درمانی بالا هستند.
مظفری افزود: اسناد هزینه‌های پزشکی این مددجویان در فروردین و اردیبهشت 98 پذیرفته می‌شود اما از اول خرداد در قالب بیمه شدگان سایر اقشار برای آنها دفترچه درمانی صادر می کنیم.
وی اظهار داشت: مددجویان روستایی کمیته امداد از سال 1384 زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفته بودند.
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه همچنین از بیمه شدن افراد مجهول‌الهویه خبر داد و گفت: هزینه بستری این افراد با ارائه معرفی نامه از بهزیستی و تایید کارشناسان بیمه سلامت در بیمارستان‌ها، توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.
مظفری گفت: مقدمات طرح ارجاع بیمه‌شدگان روستایی به سطح 2 و سه درمان هم در حال انجام است که امیدوارم بزودی اجرایی شود.

**تسویه بخشی از بدهی بیمه سلامت
آنچنان که مظفری بیان کرد، با پیگیری سازمان بیمه سلامت در هفته اخیر 26 میلیارد تومان به استان کرمانشاه اختصاص یافت که بخشی از طلب سال 97 مراکز درمانی استان تسویه شد به طوری که تا 70 درصد طلب آذر 97 مراکز دولتی، طلب آبان داروخانه‌های خصوصی و طلب مهر پزشکان، پاراکلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی پرداخت شده است.
او در پایان گفت: سامانه ارتباطی مردم با سازمان بیمه سلامت به شماره 1666 به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت پیشنهادات، انتقادات، شکایات و راهکارهای شهروندان است.
با اجرای طرح جامع بیمه همگانی سلامت، جمعیت بیمه شده استان از 150 هزار نفر به بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
امید به زندگی مردم کرمانشاه در 40 سال اخیر با یک جهش بلند از 50 به 73 سال رسیده است.
استان کرمانشاه 2 میلیون تن جمعیت ساکن در 2 هزار و 622 روستا و 34 شهر دارد.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی

نظر شما