به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، دومین نشست خبری بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران صبح امروز -چهارم اردیبهشت ماه- با حضور امین مختاری دبیر جشنواره و نیما نصراللهی معاون اجرایی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. این جشنواره از فردا، پنجم اردیبهشت ماه در سالنهای نمایشی تهران کار خود را آغاز میکند.
در ابتدای نشست امین مختاری درباره جزییات جشنواره توضیح داد: به نظرم مهمترین اتفاقات امسال جشنواره در بخش بینالمللی افتاده است، امسال منابع و رایزنی ما محدود بود، بنابراین با آکادمیها و سفارتخانههای خارجی ارتباط گرفتیم ، ۱۰ کار آماده شد و توانستیم این بخش را تقریبا بدون هزینه جلو ببریم. یکی از این بخشها دورنما است که دو گروه «جریان» به سرپرستی محمدرضا علیاکبری و گروه مسیح به سرپرستی اندیکاو فردینانکو است.
وی با اشاره به دو ورکشاپ با حضور اساتید ترک در کرمان و کاشان گفت: این اساتید گروههایی را انتخاب کرده و در تهران دو مرتبه ورکشاپ برگزار میکنند، که در این راستا دو کار مشترک ایران و فرانسه (تمرین ـ اجرا) با بچههای کاشان و دیگری هم ایران و ترکیه با بچههای کرمان خواهند داشت. گروههای دیگر خارجی هم از سوییس،ترکیه و سریلانکا و دو کار مشترک با اتریش و سریلانکا خواهیم داشت. امیدواریم این همکاری مشترک یک بدعت دانشگاهی با همکاری اساتید خارج از کشور و نتیجه بخش شود.
مختاری با اشاره به همکاریهای مرکز هنرهای نمایشی،معاونت زنان ریاست جمهوری، شهرداری تهران و شورای شهر،مجموعه خصوصی مهرسان و مجموعه خانه تئاتر و بنیاد رودکی با جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: جشنواره از فردا، پنجم اردیبهشت ماه آغاز و اختتامیه شانزدهم به کارگردانی حسین پویانی فرد خواهد بود. از جمله برنامههای اختتامیه بزرگداشت مسعود دلخواه و کامران سپهران است.
وی درباره نحوه انتخاب هیئت داوران گفت: در این زمینه سعی کردیم از همه رشتهها متخصص داشته باشیم و کسانی را انتخاب کنیم که برآمده از تئاتر دانشگاهی هستند.
مختاری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره وضعیت کمک هزینههای گروههای نمایشی و آسیبهایی که سالهای گذشته جشنواره از این امر خورده،گفت: عدد کمک هزینهها پنجاه درصد افزایش داشته اما فعلا در حد حرف است چرا که مشکلات مالی زیاد بوده و همین الان هم خیلی هزینهها اعتباری پیش رفته و شرایط سختتر هم میشود. اما بهرحال وزارت علوم موظف شده که کمک هزینهها و مسائل مالی چون دستمزدها را پس از جشنواره تقبل کند.
وی درباره مشکل بودجه جشنواره هم گفت: آنچه دوستان به ما گفتهاند اینکه هنوز بخش از این بودجه به وزارت علوم تخصیص نیافته هر چند این مشکل تأثیر مستقیم بر کیفیت جشنواره میگذارد اما ما تمام تلاشمان این است که به بدنه جشنواره لطمهای وارد نشود.
مختاری همچنین اظهار داشت: برای اجرای عموم کارها تلاش داریم تمام آثار بخش مسابقه اجرای عموم بگیرند، رایزنیها با برخی افراد و کمپانیها صورت گرفته تا در ایام جشنواره بیایند و کارها را ببینند و تهیه کنندگی برخی کارها را برای اجرای عموم متقبل شوند.
وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار فارس درباره بلیت فروشی جشنواره برای عموم و دانشجویان گفت: بلیت فروشی در تیوال انجام میشود. سالهای قبل پنج هزار تومان قیمت بلیت برای دانشجویان و ۱۰ هزار تومان بلیت آزاد بود امسال گفتیم بلیت آزاد ۲۰ هزار تومان و همان ۵ هزار تومان برای دانشجویان باشد چرا که نمیخواهیم شرایط برای تماشای دانشجویان دشوار باشد.
مختاری درباره بزرگداشت دلخواه و اینکه او در هیئت داوران نیز حضور دارد، گفت: این انتخابها بهرحال عمدی بوده با توجه به اینکه مسعوددلخواه در آستانه بازنشستگی هم قرار دارد دوست داشتیم اسم او را بیشتر در جشنواره داشته باشیم کما اینکه حوزههای کاری او هم با هم غیر مشترک هستند.
همچنین نیما نصراللهی نیز آماری از جشنواره بدین شرح ارائه کرد: در این دوره ۵۷ اثر اجرا و از این تعداد ۷ اثر تجربههای اجرا در محیطهای نامتعارف هستند. ۲۷ اثر تولید خود جشنواره تئاتر دانشگاهی و ۴ اثر خارج از مسابقهاند. بخشی از کارها از برگزیدگان جشنوارههای دیگر دانشگاهی چون مونولوگ، سوره،تجربه و اردیبهشت دامغان و ۳ کار هم در بخش مدرسان اجرا میشود.
وی در ادامه افزود: مجموعا دوازده سالن مولوی، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، استاد انتظامی خانه هنرمندان، عمارت نوفل لوشاتو، تئاتر شهر و مجموعه ایرانشهر به علاوه سالن تازه تأسیس استاد نصرت جوانمرد در تئاتر شهر که قرار است با افتتاحیه جشنواره ما آن هم افتتاح شود، درگیر کارهای جشنواره هستند.
در پایان نشست نیز رونمایی از پوستر جشنواره توسط امین مختاری و نیما نصراللهی صورت گرفت. مختاری درباره پوستر توضیح داد: طراحان این پوستر سیدمهدی میراحمدی و نیما کریمی هستند.
نصراللهی نیز در پایان نشست با اشاره به برخی آسیبهای جشنوارههای تئاتر به ویژه تئاتر دانشگاهی توضیح داد: بهرحال این جشنواره جریان ساز،علمی و تجربی است هر ساله کارهای برگزیده این جشنواره تبدیل به مد سالهای بعد میشوند و این یک آسیب است قرار نیست این جشنواره جریان ثابت داشته باشد و با محوریت یک ذهن جلو برود به خاطر همین امسال تلاش کردیم فضا و هیئت انتخاب و داوریها قدری متفاوت شوند و واقعا جشنواره امسال اجراهای خاص و تجربی سال بعد را تغذیه کند.
انتهای پیام/
نظر شما