شناسهٔ خبر: 32464216 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کارگردان آمریکایی:

جشنواره جهانی فجر شگفت زده ام کرد

تعداد فیلم ها و استقبال از جشنواره جهانی فیلم فجر شگفت زده ام کرد

صاحب‌خبر -
جشنواره جهانی فجر شگفت زده ام کردبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ پل شریدر در نشست خبری در جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره میزان استاندارد بودن جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: چند جشنواره ای هستند مثل تورنتو و نیویورک. وقتی با ابعاد جشنواره مواجه شدم خیلی شگفت زده شدم و تعداد فیلم ها و جمعیت حاضر در جشنواره من را شگفت زده کرد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره پایان بندی فیلم «راننده تاکسی» افزود: در زمان ساخت فیلم این ایده را نداشتیم که اتفاقات حالت فانتزی داشته باشد اما 10 سال بعد این تفاسیر از آن شد و من هم بدم نیامد. درباره فیلم آخرم هم باید بگویم که ایهام عامدانه ای از آن وجود دارد.
این کارگردان آمریکایی در پاسخ به سؤالی درباره آشنایی اش با سینمای ایران گفت: سینمای ایران جایگاه ویژه ای دارد و در 15 سال پیش نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفت و امروزه در هر جشنواره معتبری این انتظار می رود که یک فیلم ایرانی وجود داشته باشد. بیشتر ما در غرب، با کیارستمی سینمای ایران را شناختیم و بعد اصغر فرهادی با دو اسکار این مسیر را ادامه داد. چچر یکی از دوستان من دارد کتابی درباره سینمای ایران می نویسد.
 
فیلم های جنگی ایرانی را ندیده ام
کارگردان امریکایی گفت: فیلم هایی که در ایران درباره جنگ ایران و عراق ساخته شده است به دلیل نمایش داده نشدن در مجامع جهانی ندیده ام.
پل شریدر کارگردان امریکایی در پاسخ به این سؤال که شما و اسکورسیزی مذهبی هستید چرا فیلمی نظیر «آخرین وسوسه مسیح» را ساخته اید که به گونه ای ضد مذهب است گفت: این فیلم نوشته یک ارتدوکس یونانی مسیحی است. من نیز پروتستان هلندی هستم. خانم ماریک نیز کاتولیک رومی است و با ترکیبی از این فرهنگ های مختلف دین مسیح را در فیلم به تصویر کشیده ایم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره آشنایی پل با کارگردانان ایرانی که سیاسی نباشند گفت: تا آنجایی که می دانیم دو نوع سینما در ایران دارید. سینمایی برای بازارهای جهانی و فیلم هایی برای داخل کشور ایران.
پل شریدر ادامه داد: من فیلم های جنگی شما را به دلیل حضور نداشتن در جشنواره های خارجی ندیده ام.
 
به آمریکایی بودنم افتخار نمی کنم
پل شریدر کارگردان آمریکایی گفت: در این روزها به آمریکایی بودنم افتخار نمی کنم.
پل شریدر کارگردان فیلم «راننده تاکسی» درپاسخ به سؤالی درباره تحریم های دولت آمریکا بر ایران گفت: الان دورانی است که نمی شود به آمریکایی بودن افتخار کرد در کل زندگی ام حتی جنگ آمریکا و ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار کردم اما الان دیگر نمی شود.
وی افزود: الان دولتی در کشور ما است که به دنبال تغییر رژیم ایران و دستیابی به منابع نفتی شما است آنها می خواهند شما جور دیگری باشید. تأثیری که یک هنرمند می تواند بگذارد در مقابل تأثیر ماشین تبلیغات و حکومت ها بسیار اندک است اما باید کاری که از دستمان بر می آید انجام دهیم.
 
اسکار رقابت شایسته سالارانه ای نیست
کارگردان آمریکایی گفت: برای اسکار احترامی قائل نیستم زیرا جایزه شایسته سالارانه ای نیست.
پل شریدر در نشست رسانه ای در جشنو اره جهانی فیلم فجر گفت: نمی توانم بگویم که شاهد تغییر جریان در اسکار هستیم اما شاید در رأی دهندگان تغییر نگاه داشته باشیم.
من به طور کلی برای اسکار احترام قائل نیستم زیرا جایزه شایسته سالارانه ای نیست.
 
اقدامات دولت آمریکا شرم آور است
کارگردان سینمای هالیوود آمریکایی با انتقاد از سیاست های سردمداران کاخ سفید ، گفت: اقدامات رژیم آمریکا علیه زنان ، سیاه پوستان و کشورهای نفت خیز جهان ”شرم آور“ است.
”­پل شریدر“ در جمع خبرنگاران ، خاطرنشان کرد : حقیقتا این اقدامات دولت آمریکا باعث شرمساری ما مردم آمریکاست.
این کارگردان آمریکایی همچنین در نشست رسانه ای خود تاکید کرد : در این روزها به آمریکایی بودنم افتخار نمی کنم.
وی گفت : الآن دورانی است که نمی شود به آمریکایی بودن افتخار کرد، در کل زندگی ام حتی جنگ آمریکا و ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار کردم اما الان دیگر نمی شود.
شریدر افزود: الان دولتی در کشور ما سر کار است که به دنبال تغییر رژیم ایران و دستیابی به منابع نفتی شما است ، آنها می خواهند شما جور دیگری باشید.
کارگردان فیلم ”راننده تاکسی“ و ”گاو خشمگین“ همچنین درباره دیدگاهش در خصوص ایران ، گفت : روز های جذابی را در ایران گذراندم که بعد راجع به آن صحبت خواهم کرد، ایران کشوری زیبا و دوست داشتنی با مردمی مهربان است و از این کشور خاطرات خوبی برایم به یادگار می ماند.سینمای ایران هم جایگاه خوبی در جهان دارد و رو به پیشرفت است.

نظر شما