شناسهٔ خبر: 32457927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

بخش اول/ دکتر حسنی آهنگر در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

لزوم تربیت مدیران تراز انقلاب اسلامی/ اقدام ترامپ باعث حمایت گسترده مردم از سپاه شد

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: در گام دوم انقلاب، باید بر روی تربیت مدیران تراز انقلاب اسلامی تمرکز کنیم؛ یعنی اگر می‌خواهیم شاهد مدیرانی باشیم که منفعل نباشند و در عین حال نقدپذیر هم باشند، باید برای تربیت و آموزش آن‌ها وقت بیشتری بگذاریم.

صاحب‌خبر -

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز‌های پایانی سال گذشته بیانیه‌ای موسوم به «گام دوم» را منتشر کردند و از عموم مردم بویژه جوانان و صاحبان فکر و اندیشه و نیز مسئولان دستگاه‌های مختلف خواستند که این بیانیه را به عنوان چراغ راه ۴۰ ساله دوم انقلاب در نظر داشته باشند و به آن عمل کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع و توجه دادن جامعه به این بیانیه، خبرگزاری دفاع مقدس گفت‌وگویی تفصیلی را با دکتر «محمدرضا حسنی آهنگر» فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) انجام داده که ماحصل آن در ادامه آمده است.

چرا بیانیه گام دوم نقطه آغاز مقطع دوم انقلاب محسوب می‌شود؟

۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد با تغییر نسلی که در سطح مدیران و مسئولان به عنوان سرمایه انسانی آن روبرو هستیم؛ لذا نسل جوان که به منظور قبول مسئولیت سنگین، وارد کارزار انقلاب می‌شود، باید هم آرمان‌ها و اهداف بلندی را که برای انقلاب اسلامی تعریف شده است، بشناسد و هم باید راهی را که آمده‌ایم، خوب بداند؛ به خاطر همین، چله‌ها مفاهیم خاصی دارد.

در چله اول انقلاب دستاورد‌های بزرگی را به دست آوردیم و راه پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشتیم؛ اما هنوز با آرمان‌های بزرگ انقلاب و قله‌هایی که حضرت امام (ره) تعریف کردند، فاصله داریم. به همین جهت امام خامنه‌ای مدظله العالی برای رسیدن به آن آرمان‌ها با نگاهی به آینده و امیدآفرینی سعی کرده با بیانیه گام دوم موجی را ایجاد کند که به نظرم همین اثر را هم داشته است؛ زیرا همه برای رسیدن به قله بزرگی که برای انقلاب تعریف شده است، یعنی دستیابی به تمدن نوین اسلامی، امیدوارانه به آینده نگاه می‌کنند.

مسیر انقلاب تاکنون فراموش نشده است/ اقدام ترامپ باعث شد مردم جانانه از سپاه حمایت کنند

این بیانیه چه افقی را پیش روی جوانان قرار می‌دهد؟

افقی که پیش روی جوانان قرار می‌گیرد، رسیدن به قله‌ای است که تعریف شده و نیز پیدا کردن راه‌هایی که ما را به آن قله می‌رساند. برای رسیدن به قله هم معلوم کرده که جوانان با خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، امیدوارانه باید تلاش کنند تا به آن دست یابند.

انقلاب‌های دیگر مانند انقلاب فرانسه یا روسیه چرا دوام زیادی نداشتند، اما انقلاب اسلامی ایران اکنون ۴۰ سال دوم خود را آغاز کرده است؟

هیچ‌کدام از انقلاب‌هایی که در کشور‌های دیگر روی داد، نتوانسته به اهداف خود دست یابد؛ به‌عنوان مثال در انقلاب فرانسه و اکتبر روسیه توجه اصلی مردم به آرمان‌های ترسیم شده از سوی معمار انقلاب، همانند انقلاب اسلامی ایران نبوده است؛ در واقع نکته مهمی که وجود دارد، این است که انقلاب ما از ابتدا تاکنون و در آینده به شعار‌هایی که داده، همیشه پایبند بوده است؛ به عبارت دیگر شعار‌هایی که در انقلاب‌های روسیه و فرانسه برای رسیدن به عدالت داده بودند، بعد از مدتی توسط رهبران این انقلاب‌ها به فراموشی سپرده شد، اما ما در این ۴۰ سال هیچ وقت آرمان‌ها و شعار‌های اول انقلاب را فراموش نکرده‌ایم.

به عنوان مثال بحث‌هایی که این روز‌ها ترامپ برای سپاه مطرح کرده است، باعث شد تا مردم جانانه از سپاه حمایت کنند؛ سپاهی که حافظ انقلاب و دستاورد‌های آن است؛ پس این یکی از تفاوت‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره دارند.

با توجه به این مطلب، چرا شعار‌های انقلاب همچنان هستند و تغییر نکردند؟

امام (ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی، آرمان‌های بلند انقلاب را کاملاً حفظ و از انحراف آن‌ها جلوگیری کردند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به عنوان ادامه‌دهنده راه ایشان، همواره سعی خود را بر این موضوع معطوف داشته‌اند.

هرچند بعضی از این شعار‌ها هنوز تحقق نیافته است، ولی شعار‌ها و آرمان‌ها مسیر خود را از مسیر تمدن غرب جدا کرده است؛ البته نوسانات و بعضاً اختلاف‌هایی را از سوی دولت‌ها و برخی ارکان اجرایی کشور شاهد بودیم، اما همان‌گونه که عنوان شد، مسیر انقلاب تاکنون منحرف نشده و اگر قرار است در آینده به آرمان‌های انقلاب اسلامی برسیم، این حرکت انقلابی شرط لازم و کافی در این زمینه است.

مسیر انقلاب تاکنون فراموش نشده است/ اقدام ترامپ باعث شد مردم جانانه از سپاه حمایت کنند

منفعل نبودن و نقدپذیری دو مؤلفه‌ای است که در بیانیه گام دوم به آن‌ها اشاره شده است؛ چرا این دو مؤلفه در گام دوم انقلاب مهم هستند؟

اگر مسئولان تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم، مطمئنا این دو مؤلفه، مشخصه بارز آن‌ها خواهد بود؛ چون این تربیت‌شدگان مدیران جهادی هستند که منفعل نخواهند بود و برای برطرف کردن عیوب خود نقد‌ها را می‌پذیرند؛ این در حالی است که متأسفانه شاهد چنین مؤلفه‌هایی در نزد برخی مسئولان نیستیم و این چالشی است که در چله دوم انقلاب پیش روی خود داریم؛ بنابراین باید بر روی تربیت مدیران تراز انقلاب اسلامی تمرکز کنیم؛ یعنی اگر می‌خواهیم شاهد مدیرانی باشیم که منفعل نباشند و در عین حال نقدپذیر هم باشند، باید برای تربیت و آموزش آن‌ها وقت بیشتری بگذاریم.

پس یکی از موضوعاتی که در چله اول انقلاب فراموش کردیم، تربیت این سطح از مدیران است، چون معمولاً اگر انفعالی بین مدیران می‌بینیم یا نقدپذیری آن‌ها را شاهد نیستیم به دلیل عدم تمرکز بر روی انجام چنین کاری است؛ به همین خاطر می‌توان گفت یکی از چالش‌های جدی ما در چله دوم انقلاب، همین موضوع است.

ادامه دارد...

نظر شما