شناسهٔ خبر: 32457803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حداد عادل: تامين منافع ايران شرط ماندن در برجام است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پکن- ايرنا- عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد مواضع ايران پس از خروج آمريکا از برجام گفت: تا زماني که برجام به نفع ايران باشد، ايران در برجام خواهد ماند؛ اما اگر روزي احساس کنيم که ادامه حضور و تعهد ما در برجام به ضرر ماست، دليلي بر ادامه حضور نخواهيم داشت.

به گزارش ايرنا «غلامعلي حداد عادل» شامگاه سه شنبه در حاشيه بازديد از دانشگاه مطالعات بين المللي پکن در جمع خبرنگاران افزود: اميدواريم ساير کشورها هم در چارچوب اين قانون به تعهدات خود عمل کنند.
وي در باره انتظار ايران از دومين اجلاس جهاني طرح «يک کمربند، يک جاده» گفت: اميدواريم اين طرح به خوبي به کشورهاي جهان معرفي شود و چين از طريق آن، الگويي متفاوت از رفتار آمريکا با ملت ها را به نمايش بگذارد تا ملت ها ببينند قدرتي بزرگ همچون چين چگونه مناسبات خود را بر پايه صلح، دوستي، تفاهم و در جهت رفاه و امنيت آنان سامان مي دهد و بر خلاف آمريکا در فکر جنگ افروزي و بهره کشي از آنها نيست.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در پاسخ به سؤالي در مورد زمينه هاي همکاري دو کشور توضيح داد: ايران، موقعيت جغرافبايي ويژه اي دارد؛ چرا که دروازه آسيا به اروپا بوده و با ١5 کشور بزرگ و کوچک منطقه همسايه است. چنين کشوري، مي تواند نقشي بسيار مؤثر در طرح چين با عنوان «يک کمربند، يک جاده» که به منزله احياي جاده ابريشم است، داشته باشد.
وي افزود: چين مي تواند با سرمايه گذاري در زيرساخت هاي ارتباطي ايران اعم از زميني، هوايي و دريايي به توسعه راه ابريشم کمک کند و ايران نيز قادر است در تأمين اهداف چين از طرح «يک کمربند، يک جاده» نقشي مثبت و مؤثر ايفا کند.
حداد عادل همچنين با اشاره به ضرورت گسترش روابط فرهنگي دو کشور ايران و چين گفت: از اين که در دانشگاه مطالعات بين المللي پکن، دانشجوياني را مي بينم که با اشتياق، زبان فارسي مي آموزند، خوشحالم. در ايران نيز دانشجويان در چندين دانشگاه زبان فارسي مي آموزند و تا کنون بيش از ٨٢٠ عنوان کتاب در حوزه مطالعات چين شناسي در ايران و به زبان فارسي تأليف شده است.
رييس هيأت عالي رتبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در سفر به پکن درباره دلايل ناآرامي و بي ثباتي خاورميانه گفت: منطقه جنوب غربي آسيا، خزانه نفت جهان است و قدرت هاي بزرگ مي خواهند نفوذ و تسلط خود را بر اين منطقه حفظ کنند تا آسان و ارزان به نفت دسترسي داشته باشند.
او راه رهايي از شرايط کنوني منطقه جنوب غرب آسيا را بيداري و آگاهي ملت ها دانست و گفت: چين مي تواند الگويي شايسته از رفتار يک قدرت بزرگ جهاني را در برابر رفتار غلط آمريکا به دنيا ارائه کند.
وي در باره سوالي مبتي بر راهکار خروج از يک جانبه گرايي، جهان تک قطبي را به ويژه در جايي که آمريکا تصميم گيرنده آن باشد، خطرناک توصيف کرد و گفت: جمهوري اسلامي، قدرت گرفتن چين در صحنه بين المللي را به نفع جهان مي داند؛ زيرا جهان را از حالت تک قطبي و يکجنبه گرايي خارج مي کند؛ به خصوص که چين با مواضعي که در شوراي امنيت گرفته، نشان داده کشوري مستقل است و مي تواند دنيا را از حالت تک قطبي بيرون بياورد.
عادل درباره تأثير يک جانبه گرايي و فشارهاي آمريکا بر ايفاي نقش اقتصادي ايران در اجراي طرح «يک کمربند، يک جاده» نيز اظهار اميدواري کرد چين با توسعه روابط و سرمايه گذاري، ملت ايران را پشتيباني کند تا ايران بتواند راه استقلال خود را بهتر ادامه دهد.
'غلامعلي حداد عادل' و هيات همراه او به دعوت طرف چيني و به منظور شرکت در دومين اجلاس بين المللي «يک کمربند، يک راه» به چين سفر کرده اند.
دومين اجلاس بين المللي سران «يک کمربند يک جاده» هفته جاري و با حضور بيش از پنج هزار مهمان خارجي از 137 کشور از جمله 37 تن از روساي جمهور و نخست وزيران اين کشورها و 150 وزير در پکن برگزار مي شود.
شي جين پينگ رييس جمهوري خلق چين سال 2013 ميلادي در جريان ديدار خود از قزاقستان و اندونزي، به ترتيب پيشنهاد ساخت 'کمربند اقتصادي جاده ابريشم' و ساخت 'راه ابريشم دريايي در قرن بيست و يکم' را مطرح کرد که اين طرح در نهايت با عنوان «يک کمربند - يک جاده» به جهان معرفي شد.
اين پروژه در ابتدا با سرمايه گذاري بيش از يک هزار ميليارد دلار توسط چين آغاز شد و تا کنون 124 کشور و 29 سازمان بين المللي موافقت نامه همکاري با چين در مورد اين طرح را امضا کرده اند.
دومين کنفرانس بين المللي 'يک کمربند - يک جاده' روزهاي 5 تا 7 ارديبهشت در پکن برگزار مي شود.
**آساق**1904**
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما