شناسهٔ خبر: 32456833 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

عبور نفت از ۷۴ دلار

استقامت بازار در برابر تحریم‌های نقتی ایران چقدر است؟

گروه اقتصاد/ کاخ سفید و مقامات امریکایی در روزهای اخیر سعی کرده‌اند که با لفاظی‌های خود مانع از افزایش افسار گسیخته قیمت نفت در نتیجه تشدید تحریم‌های نفتی ایران شوند. در این مسیر متحدان امریکا ازجمله عربستان و امارات نیز دست به کار شده‌اند و ادعا کرده‌اند که در صورت نیاز بازار آماده‌اند تا نفت خام بیشتری تولید و به بازار عرضه کنند.

صاحب‌خبر -


 با این وجود از بدو انتشار اخبار عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران قیمت نفت خام روندی افزایشی  در پیش گرفت و به بیش از 74 دلار رسید. به‌طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت روزگذشته در زمان تنطیم این گزارش 74 دلار و 69 سنت و هر بشکه نفت خام WTI امریکا نیز 65 دلار و 90 سنت بود.
رویترز در این باره نوشت: «پس از آنکه واشنگتن با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران اعلام کرد که دیگر مشتریان نفت این کشور را از تحریم‌ها معاف نمی‌کند، قیمت نفت روز سه‌شنبه به نزدیکی بالاترین رقم‌های سال 2019 رسید. دولت امریکا روز دوشنبه خواستار آن شد که مشتریان نفت ایران خرید از این کشور را متوقف کنند، در غیر این صورت هدف تحریم قرار خواهند گرفت. این اقدام به معافیت 6 ماهه 8 مشتری نفت ایران از تحریم‌های دولت امریکا پایان خواهد داد. ایران تا قبل از وضع مجدد تحریم‌های نفتی امریکا چهارمین تولید کننده بزرگ عضو اوپک بود و حدود 3 میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کرد، اما بر اساس آمارهای مؤسسه رفینیتیو این رقم اکنون به زیر یک میلیون بشکه رسیده است. با وجود اقدام جدید دولت امریکا، بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند واشنگتن در اعمال تحریم‌ها نرمش‌هایی را نسبت به مشتریانی که وابستگی بیشتری نسبت به نفت ایران دارند نشان دهد.» برخی از مؤسسات تحقیقاتی بانک‌ها نظیر بانک امریکایی گلدمن ساکس مدعی هستند که بازار می‌تواند با اختلال در عرضه نفت ایران کنار بیاید؛ چراکه سایر تولید کنندگان توان افزایش عرضه نفت و جایگزینی دارند و احتمالاً تحولات قیمتی در نتیجه این تحریم‌های شدید کوتاه مدت خواهد بود. اما این مؤسسات و نهادها اغلب یا ملیتی امریکایی دارند  یا وابسته به امریکا هستند. در مقابل این تحلیل‌ها، نهادهای مستقل از امریکا تحریم‌های ایران را بحرانزا می‌دانند که آشفتگی بازارها، افزایش هزینه‌های خریداران نفت ایران و سخت‌تر شدن مذاکرات تجاری میان امریکا و شرکای استراتژیک آن و سرخوردگی اروپا از سلطه امریکا بر بازار انرژی و روابط بانکی دنیا را به همراه دارد.
در این باره بانک انگلیسی Barclays در پیامی اعلام کرد که این بیانیه واشنگتن موجب غافلگیری بسیاری از اعضای بازار جهانی شده و چنین اقدامی منجر به ایجاد محدودیت بسیار شدید منابع در بازار نفت خام خواهد شد. این بانک با اشاره به اینکه قیمت‌های نفت خام در ابتدای سال 2019 تنها 54 دلار بود گفت: پیش‌بینی قیمت نفت برای سال‌جاری بسیار بالاتر رفته و هدف ایالات متحده در به صفر رساندن صادرات نفت ایران این تهدید را به همراه دارد.
قیمت سبد نفتی اوپک از ۷۲ دلار فراتر رفت
قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دوم اردیبهشت‌ماه نسبت به روز پنجشنبه یک دلار و ۶۱ سنت برای هر بشکه افزایش یافت. به گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه به ۷۲ دلار و ۴۴ سنت برای هر بشکه رسید، در حالی که قیمت این شاخص روز پنجشنبه (۲۹فروردین‌ماه) ۷۰ دلار و ۸۳ سنت به ازای هر بشکه بود. در همین حال، میانگین قیمت هفتگی سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به جمعه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) با ۱۲ سنت افزایش به ۷۰ دلار و ۴۹ سنت برای هر بشکه رسید. سبد نفت خام اوپک شامل ١٤ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، سبک رابی گابون، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست.
نفتی که به بورس می‌رود
رینگ بین‌الملل بورس انرژی، دهم اردیبهشت ماه امسال میزبان نخستین عرضه نفت‌ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران نیز خواهد شد. نفتی به نسبت خاص‌تر از نفت خام سبک که پیش از این در بورس عرضه می‌شد.
به گزارش شرکت ملی نفت ایران، اطلاعیه نخستین عرضه نفت‌ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۶۳ دلار و ۵۱ سنت برای هر بشکه منتشر شده و در سایت بورس انرژی قابل دسترسی است. شرایط عرضه مانند عرضه نفت خام سبک است. امکان واریز پیش پرداخت ۶ درصد به صورت ارزی فراهم است و برای تسویه باقیمانده وجه‌المعامله، خریداران می‌توانند از سازوکار‌های ارزی مورد تأیید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند.
خریداران همچنین می‌توانند تا چهار ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تأیید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است. در صورت درخواست خریداران امکان تحویل محموله به صورت زمینی از مخازن نفت پالایشگاه تبریز نیز امکانپذیر شده است.

کلمات کلیدی

عبور نفت از ۷۴ دلار

استقامت بازار

تحریم‌های نقتی

نظر شما