شناسهٔ خبر: 32454112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

پرواز هواپیماهای ایرانی با وجود کارشکنی اروپا ادامه دارد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرکت‌های سوخت‌رسان در کشورهای اروپای غربی و حاشیه خلیج فارس به هواپیماهای ایرانی سوخت‌رسانی نمی‌کنند، اما پروازهایمان لغو نشده است.

صاحب‌خبر -



مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی ایران در دنیا، اظهار کرد: متأسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های سوخت‌رسان هواپیما چند ملیتی هستند و با آمریکا مراوده دارند، اعلام کردند که به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی سوخت‌رسانی نخواهند کرد. هرچند که تاکنون هیچیک از پروازهای هواپیماهای ایرانی به دلیل عدم تأمین سوخت لغو نشده است. ضمناً تدابیری اتخاذ شد که مشکل تأمین سوخت در کشورهای دیگر کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس، ترکیه و... امکان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد، گفت: علاوه بر این، در کشورهایی نظیر لبنان، کویت، امارات و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به هواپیماهای ایرانی سوخت‌رسانی نمی‌شود.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: البته در بعضی شهرهای اروپایی نظیر بلگراد‌(پایتخت صربستان) و برخی کشورهای اروپای شرقی تأمین سوخت هواپیما برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بدون مشکل انجام می‌شود. ‌به عنوان مثال ایرا‌ن‌ایر اگر پروازی به آلمان داشته باشد، در مسیر برگشت خود، در بلگراد سوخت‌گیری می‌کند.
سامانی اضافه کرد: در منطقه خودمان فقط امکان سوخت‌گیری در کشور عراق را داریم ‌که آن هم گران‌ و حدود یک دلار و ۳۵ سنت است که در مقایسه با نرخ سوخت در ایران، بسیار بالاتر است.
وی افزود: این شرکت‌های سوخت‌رسان در قاره‌های مختلف فعال هستند و طبق مراوداتی که با آمریکا دارند یا اینکه چون بخشی یا همه‌ سهام آنها متعلق به آمریکا است،‌ صراحتاً به ما اعلام کردند که امکان ارائه سوخت به ما ندارند، ‌و فقط در یکی دو کشور اروپای شرقی و بلگراد، هستند شرکت‌هایی که هیچگونه ارتباط کاری با آمریکایی‌ها ندارند که به ما سوخت‌رسانی می‌کنند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: پرداخت هزینه سوخت برای شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای خارجی به صورت نقدی است و ایرلاین‌ها باید ارز به همراه داشته باشند یعنی خلبان‌ها در پروازهای خارجی ارز نقدی به همراه دارند و پول سوخت را همان لحظه پرداخت می‌کنند.
سامانی ضمن محکوم کردن این رفتارهای غیر انسانی آمریکا در تحریم‌ها، بیان کرد: چنین رفتارهایی نشانه حماقت و شرارت شیطان بزرگ است.

نظر شما