شناسهٔ خبر: 32429607 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» از ضرورت تشدیدنظارت بر بازارگزارش می دهد

مصرف کنندگان واقعی خودرو نباید حذف شوند

در حالی که قرار بود خودروسازان با فروش فوری محصولاتشان زمینه را برای تعدیل قیمت‌ها در بازار و کاهشی شدن نرخ خودرو فراهم کنند، اما ناهمخوانی عرضه با تقاضا در نیمه اول فروردین ماه باعث شد تا قیمت‌ها در بازار روندی صعودی بگیرد. گزارش ها از افزایش نامتعارف قیمت خودرو و حذف مصرف کنندگان واقعی از این بازار حکایت دارد.

صاحب‌خبر - در حالی که قیمت پژو 206 تیپ 2 ا در روزهای پایانی سال گذشته و در روزهای آغازین امسال در بازار 72 میلیون تومان بود ولی حالا به 85 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت پژو 405 حدود 68.5 میلیون تومان بود که در حال حاضر با قیمت 75 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت سمند LX نیز از 72 به 79 میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز پیش از تعطیلات عید 86.5 میلیون تومان بود ولی هم اکنون در بازار با قیمت 102 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 نیز از 88 میلیون تومان روزهای پایانی سال گذشته به 105 میلیون تومان رسیده است. پژو 2008 نیز افزایش قیمت 60 میلیون تومانی را در روزهای اخیر تجربه کرده و در حال حاضر با قیمت 330 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. عرضه ناکافی از سوی خودروسازان از ابتدای زمستان و از همان روزهای ابتدایی آزادسازی قیمت خودرو، ک ارشناسان تاکید می کردند که تنها شرط موفقیت آزادسازی قیمت ها در این بازار، افزایش نظارت بر نحوه عرضه خودروسازان است؛ موضوعی که به نظر می رسد بار دیگر مورد کم توجهی قرار گرفته است. سعید مؤتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد با بیان اینکه خودروسازان تا 17 فروردین ماه نسبت به عرضه خودرو اقدام نکردند به فارس گفت: «تحویل خودرو از 25 فروردین به بعد کمی رونق گرفته و باید منتظر باشیم ببینیم که طی 10 روز آینده چه اتفاقی برای بازار خودرو می‌افتد.» وی تصریح کرد: «وقتی کالایی کم عرضه شود، خریداران برای خرید آن کالا هجوم می‌آورند که تنها راه آرام کردن بازار افزایش عرضه خودرو است. » معوایی، یکی از فعالان بازار خودرو نیز در این مورد گفت: «عرضه خودرو از سوی خودروسازان به میزان کافی صورت نمی‌گیرد و همین مسأله باعث شده تا با وجود تقاضای زیاد برای خرید خودرو شاهد بالا ماندن قیمت‌ها باشیم. به گفته وی، اگر عرضه خودرو همچنان به صورت تدریجی صورت گیرد تأثیری در آرامش بازار نخواهد داشت و وزارت صنعت در این شرایط باید چاره‌ای بیندیشد. عرضه ناکافی خودرو در شرایطی است که در حال حاضر واردات خودرو نیز ممنوع است و این وضعیت شرایط را برای انحصار تمام عیار خودروسازان داخلی فراهم کرده است. تقاضای غیرمصرفی دلیل افزایش قیمت ها برخی دیگر از کارشناسان نیز تقاضای غیرمصرفی را دلیل افزایش قیمت ها در روزهای اخیر عنوان می کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: «تقاضا در بازار خودرو در حال حاضر از سوی دلال ها است که با نقدینگی که در دست دارند چندین دستگاه خریداری می کنند و همین موضوع باعث گرانی در بازار می شود.» محمدرضا منصوری با بیان اینکه 90 درصد خریداران خودرو دلال های خودرو هستند افزود: «در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است و نبض بازار خودرو را دلالان به دست گرفته و در فضای آلوده فعلی که حاصل حضور سوء استفاده گران در بازار خودرو و سایر بازار ها از جمله بازار ارز و مسکن است، قربانیان اصلی مردم هستند.» وی با انتقاد از عملکرد خودروسازان و افزایش بدهی آنها ریشه این مساله را در سوء مدیریت و انحصار عنوان کرد و گفت: «مافیای خودرو دوست ندارد عرضه در بازار زیاد شود ضمن اینکه قطعاً دفاع از منافع مردم مانع از سودجویی آنها خواهد شد. همچنین اصلاح ساختاری و توزیع متناسب با درآمد برای اقشار مختلف باید فراهم شود تا تهیه خودرو برای یک جوان به آرزو و آمال تبدیل نشود.» سیاست آزادسازی حباب قیمتی خودرو را تخلیه نکرد سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به افزایش قیمت خودرو، گفت: «اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت با دنبال کردن سیاست ۵ درصد زیر قیمت بازار به دنبال شکستن حباب قیمتی این کالا بود، اما در حال حاضر این سیاست جوابگوی ساماندهی وضعیت بازار نیست.» وی اظهار کرد: «خودروسازان در قراردادهای پیش‌فروش قیمت‌‌ها را قطعی نکردند و مقرر شده است؛ قیمت محصولات بر اساس فرمول ۵ درصد زیر قیمت بازار در زمان تحویل محاسبه شود و این روندی غلط است.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به راهکارهای مناسب برای کاهش التهاب بازار، تصریح کرد: «خودروسازان باید در محاسبه قیمت واقعی خودرو هزینه سربار را کاهش دهند.» لزوم مدیریت هزینه ها از سوی خودروسازان رییس فراکسیون مباره با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس نیز دلیل اصلی نابسامانیدر صنعت خودرو را سوء مدیریت عنوان کرد و با بیان اینکه قیمت ۴۸ میلیونی پراید ظلم بزرگی در حق مردم است گفت: «قیمت خودروهای داخلی به مثابه نابود کردن ارزش پول ملی است.» امیر خجسته با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازی به خانه ملت گفت: «خودروسازان در سال گذشته ۴۰۰ هزار تعهد معوق داشتند که نشان دهنده زیاده‌خواهی ایران خودرو و سایپا است.» عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان به دنبال روزمرگی و گذران امور روزانه هستند، ادامه داد: «هزینه‌های این صنعت در ایران عادی نیست و ضرورت دارد این روند اصلاح شود.» راهکارهای ساماندهی بازار خودرو کارشناسان راهکارهای مختلفی برای ساماندهی بازارخودرو ارائه کرده اند. افزایش نظارت بر نحوه عرضه خودروسازان یکی از مهمترین راهکارهای آنهاست. همچنین آزادسازی واردات خودرو از دیگر مواردی است که آنها به آن اشاره می کنند. باستانی در این زمینه گفت: «برای رفع مشکلات خودروسازی در وهله نخست باید اعتبارات مناسب ارزی و ریالی به خودروسازان تزریق شود در مرحله بعدی واردات خودرو آزاد شود.» به گفته او کاهش تب و تاب بازار خودور به مجموعه‌ای از اقدامات نیاز دارد. محمدرضا منصوری نیز محدودیت در فروش خودروهای صفر را یکی از راهکارهای ساماندهی بازار خودرو عنوان کرد و گفت: «زمانی که فردی را خریداری می کند و بعد از یک ماه می خواهد بفروشد، حق انتقال بالایی پرداخت کند. باید قانونی باشد که تا3سال امکان فروش ماشین وجود نداشته باشد. آنکسی که مصرف کننده است واقعا خریداری کند و استفاده کند. منظور این است که فضا به سمتی نرود که فرد برای سرمایه گذاری ماشین خریداری کند.» در این شرایط ضروری است تا نظارت ها بر این بازار و همچنین نحوه عملکرد خودروسازان تشدید شود. افزایش نامتعارف قیمت ها در بازار خودرو شرایط را برای مصرف کنندگان واقعی سخت کرده است و ضروری است تا وعده های خودروسازان که در زمان آزادسازی قیمت خودرو داده بودند، پیگیری و از سوی نهادهای نظارتی بر روند اجرای آن نظارت شود.

نظر شما