شناسهٔ خبر: 32428156 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

در بازدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس از گروه خودروسازی سایپا:

تصدی گری دولت در خودروسازی خاتمه یابد/ عدم ثبات مدیریت آفت خودروسازی است

اعضای کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در بازدید از گروه خودرو سازی سایپا و نشست با مدیر عامل آن مسائلی را در خصوص صنعت خودرو داخلی مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 2 اردیبهشت) از خطوط تولید تیبا، پراید و کوئیک در گروه خودروسازی سایپا بازدید کرد.

اکبریان: بی‌ثباتی مدیریت، زیان بسیاری به سایپا تحمیل کرد

براساس این گزارش عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشستی که با سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برگزار شد، گفت: اگر چه سایپا تشکیلات مناسبی دارد، اما به دلیل بی ثباتی در مدیریت و عدم پیش بینی مدیران قبلی - درباره بحران‌هایی که ممکن بود کشور به آن دچار شود- متحمل ضرر و زیان بسیاری شد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی افزود: باید برای رفع مشکلات مجموعه خودروسازی سایپا راهکارهای عملی پیشنهاد شود تا این شرکت از بن بست خارج شود.

وی اظهار کرد: اگر چه وزیر صنعت، معدن و تجارت مدعی شد خودروسازان باید علی رغم زیان به تعهدات خود با قیمت‌های قبلی عمل کنند، اما ما باید به توان دستگاه های تولیدی نیز توجه کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طول چند سال گذشته و با جابجایی مدیران عامل گروه صنعتی سایپا، وضعیت این مجموعه بدتر شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم آقای سلیمانی در سال رونق تولید، کارنامه جهادی از خود بجا گذارد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تمام توان خود را برای همکاری با این مجموعه در زمینه تحویل مطالبات مردم به کار می برد.

قاضی‌پور: ساماندهی دارایی های مازاد ساپیا راهکار رفع مشکلات

گفتنی است نادر قاضی پور در این نشست با بیان اینکه باید برای رفع مشکلات خودروسازی، پیشنهادات عملیاتی ارائه شود، گفت: خودروسازان از احتمال اعمال تحریم ها علیه ایران اطلاع داشتند و باید بر این اساس برنامه ریزی می کردند. در حال حاضر ارزش دارایی ها سایپا براساس دلار 14 هزار تومانی، در حدود 50 هزار میلیارد تومان می شود که باید با ساماندهی دارایی های مازاد، مشکلات این صنعت را رفع کرد.

مقدسی: ضرورت تدوین استراتژی واحد برای خودروسازی

سیدمهدی مقدسی در ادامه این نشست با بیان اینکه سایپا در 4 ماه اخیر حرکت رو به رشدی داشته است، ادامه داد: در مدیریت های مختلف خودروسازی سایپا سیاست های اتخاذی متنوع بود ، این در حالی است که باید استراتژی واحدی برای صنعت خودروسازی ارائه شود که با تغییر مدیر جدید این سیاست عوض نشود.

نماینده مردم  اراک، کمیجان، خنداب در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که استراتژی صنعتی خودروسازی سایپا چیست؟ تصریح کرد: باید نقش دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در حل مشکلات خودروسازی ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه باید تصدی گری دولت در خودروسازی خاتمه یابد، گفت: ما حق نداریم مسائل و مشکلات یک واحد تولیدی را به جامعه تحمیل کنیم.

گرمابی: اصلاح ساختار در ساپیا  ضروری است

براساس این گزارش حمید گرمابی با بیان اینکه باید زیان انباشته هر بخش خودروسازی سایپا مشخص شود، گفت: اصلاح ساختار یکی از ضرورت هاست به گونه ای که با جابجایی مدیران، سیاست و رویه خودروسازی ها تغییر نکند و سیستم به وظیفه خود عمل کند.

نماینده مردم فیروزه و نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عوامل افزایش زیان انباشته را باید کاهش داد، اظهار کرد: نیروی مازاد در خودروسازی سایپا را عامل زیان انباشته می دانند درحالیکه با محاسبه مشخص می شود که زیان ناشی از نیروی مازاد رقم چندانی نیست.

کوهکن: تصدی گری دولت در خودروسازی خاتمه پیدا کند

محسن کوهکن ریزی با اشاره به اینکه باید تصدی گری دولت در خودروسازی خاتمه یابد، اظهار کرد: در وهله نخست باید اموال غیرمنقول سایپا تجدیدارزیابی شود تا بتوان از این طریق، بخش قابل توجهی از زیان انباشته این مجموعه را پوشش داد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر چه سهم دولت در سایپا 18 درصد است، اما تصمیم گیری دولت 100 درصد است، دولت باید به تصدی گری خود در این بخش پایان دهد.

وی با بیان اینکه همه دولت ها برخورد مناسبی با خودروسازی داشته اند، گفت: می توان از طریق تحقیق و توسعه و به کمک مراکز تخصصی ظرف مدت 5 سال خودروسازی را به جایگاه مطلوب رساند.

کوهکن خاطرنشان کرد: باید بخش حقوقی سایپا با همکاری کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن، منابع سایپا را تجدید ارزیابی کرده و با منابع به دست آمده در راستای کاهش نیروی انسانی و کسب رضایت این نیروها تمام تلاش خود را به کار برند.

زرآبادی: بنگاه های اقتصادی باید برای تحریم برنامه ریزی می کردند

گفتنی است سیده حمیده زرآبادی با بیان اینکه باید علت نیروی مازاد موجود در سایپا را کشف کنیم، گفت: علی رغم اینکه مدیران قبلی سایپا از احتمال تحریم ها خبر داشت، چرا خودرو پیش فروش کردند البتهبنگاه های اقتصادی باید برای تحریم برنامه ریزی می کردند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سایپا زیان انباشته بسیاری دارد در حالی که از امکاناتی که به واسطه بازار انحصاری برای این مجموعه ایجاد شده است، صحبتی نمی شود.

 

ملکی: بدون اصلاح ساختار امکان اصلاح تولید، بهره وری ممکن نیست

براساس این گزارش ولی ملکی با بیان اینکه با کار دولتی و نگاه مجلس نمی توان بنگاه داری کرد، تصریح کرد: بدون اصلاح ساختار امکان اصلاح تولید، بهره وری و... ممکن نیست.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حذف پیکان، سایپا به اوج خود رسید، ادامه داد: به دلیل استقبال مردم از پراید پس از از رده خارج شدن پیکان، تمامی نسبت های مالی این مجموعه در سطح مناسبی قرار داشت، اما با روی کار آمدن مدیری جوان که تجربه مدیریت نداشت، مشکلات خودروسازی سایپا شروع شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تغییر 4 مدیرعامل یک مجموعه خودروسازی در طول مدت کوتاه، نمی توان منتظر معجزه ماند، ادامه داد: عدم ثبات مدیریت آفت خودروسازی است.

وی تصریح کرد: اولین راهکار برای رفع مشکلات خودروسازی، افزایش تولید است. اگرچه ما نیز برای خریدارانی که در پیش فروش ها ثبت نام کرده اند، ناراحت هستیم، اما مدیران کنونی خودروسازی ها وارث شرایط نامناسبی بودند که به آنها رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در صورت حمایت همه جانبه و رسیدن ظرفیت تولید به بیش از 3 هزار دستگاه در روز، از یکسو می توان به تعهدات معوق خودروسازان عمل کرد و از سوی دیگر اصلاح ساختار محقق می شود.

سبحانی‌فر: دولت هزینه های اعمال سلیقه در خودروسازی را بپردازد

گفتنی است رمضانعلی سبحانی فر با بیان اینکه باید زیان انباشته هر بخش خودروسازی سایپا مشخص شود، ادامه داد: دولت نباید به دلیل مبادلات سیاسی به خودروسازان هزینه تحمیل کند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید هزینه دستورهایی که در خودروسازی می دهد را بپردازد.

علیزاده: خودروسازان به دنبال رقابتی شدن باشند

همچنین رضا علیزاده نیز در این نشست بیان کرد: اگر 10 درصد از هزینه ای که در خودروسازی صرف شد، در صنایع دستی به کار گرفته می شد، حال می توانستیم به برند معتبری در دنیا تبدیل شویم، در حالی که در خودروسازی حرفی برای گرفتن در زمینه های کمیت، کیفیت و قیمت نداریم.

نماینده مرم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علی رغم اینکه تولیدات شرکت سایپا از کیفیت بالایی برخوردار نیست، قیمت بالایی نیز دارند.

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سایپا باید پس از عمل به تعهدات به سمت رقابتی شدن پیش رود.

انصاری: دولت تعیین کننده تمامی امور در خودروسازی است

براساس این گزارش رضا انصاری  با بیان اینکه وزیر صمت، مدیرعامل خودروسازی ها را تعیین می کند، گفت: دولت تعیین کننده تمامی امور در خودروسازی است. در واقع ساختار سهام این شرکت ها به گونه ای چیده شده که دولت همه کاره باشد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر به دنبال خدمت به مردم هستید، باید ساختار مالکیت در خودروسازی ها اصلاح شود. پس از اصلاح ساختار نیروی مازادی نیز در خودروسازی ها باقی نمی ماند و مراکز R&D شکل می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های خودروسازی باید به سمت رقابتی شدن پیش رود.

رضیان: خودروسازان باید خسارت تاخیر در عمل به تعهدات را پرداخت کنند

گفتنی است عبدالله رضیان  با بیان اینکه خودروسازان باید خسارت تاخیر در عمل به تعهدات را پرداخت کنند، گفت: ما نتوانستیم به درستی بر خودروسازی نظارت کنیم. در گذشته در سایپا افرادی بودند که زیان انباشته ای ایجاد کردند، حال باید مجازات شوند.

نورقلی‌پور: اصلاح ساختار و خصوصی سازی خودروسازی یکی از الزامات است

همچنین رامین نورقلی‌پور  با طرح این پرسش که بر چه مبنایی نیروی مازاد گروه خودروسازی سایپا 11 هزار نفر محاسبه شده است، تصریح کرد: عملکرد خودروسازان قابل نقد است، اما در این بین مجلس نیز نتوانست به درستی به وظایف خود عمل کند.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر اصلاح ساختار و خصوصی سازی خودروسازی یکی از الزامات است.

حسینی‌کیا: خطوط جدید تولید خودرو در استان های محروم ایجاد شود

براساس این گزارش سیدجواد حسینی کیا نیز در این نشست گفت: باید سازوکاری تعیین شود که ظرف مدت 2 سال از خودروسازی ها حمایت کامل صورت گیرد، سپس تعرفه واردات صفر شده و بازار رقابتی شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگی های خارج از کشور سایپا، ثمره ای برای این مجموعه ندارند، بهتر است خطوط جدید تولید در استان های محروم ایجاد شود تا ظرفیت تولید افزایش یابد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حاکمیت باید هزینه های حاکمیتی را بپردازد.

مقیمی: وزارت صمت، برنامه منسجمی برای برون رفت خودروسازان از شرایط فعلی تدوین کرده است

شایان ذکر است فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صمت، برنامه منسجمی برای برون رفت خودروسازان از شرایط فعلی تدوین کرده است، گفت: اصلاح ساختار نیروی انسانی، مالی و مالکیتی براساس این برنامه ها محقق می شود.

سلیمانی: زیان انباشته خودروسازی سایپا در سال 97 حدود 10 هزار میلیارد تومان است

براساس این گزارش سید جواد سلیمانی در این نشست با بیان اینکه مقرر شده است برای اصلاح ساختار، اموال مازاد خودروسازی سایپا به فروش رسد،  بیان کرد: گروه خودروسازی سایپا بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارد که 3926 میلیارد تومان سرمایه این مجموعه است. 41 هزار و 797 نفر نیروی انسانی در این شرکت مشغول هستند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خاطرنشان کرد: 13 هزار و 500 میلیارد تومان زیان انباشته سایپا حاصل از قیمت گذاری دستوری است.

وی ادامه داد: زیان انباشته خودروسازی سایپا در سال 97 در حدود 10 هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: در دی ماه تولیدات سایپا روزانه 700 دستگاه بود، اما در پایان سال به 2069 دستگاه رسید. سهم سایپا در بازار اسفند 97 در حدود 43.3 درصد بود./

پایان پیام

 

 

نظر شما