شناسهٔ خبر: 32426214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سناتور منندز: ترکیه نمی تواند همزمان اف 35 و اس 400 را در اختیار داشته باشد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به تنش‌های موجود بین آمریکا و ترکیه در ارتباط با خرید سامانه موشکی اس چهارصد از روسیه پرداخت.
در این گزارش با عنوان "پیشنهاد یک سناتور امریکایی به ترکیه: انتخاب بین اس -۴۰۰ یا تحریم ها", آمده است: باب منندز سناتور دموکرات آمریکایی، در مصاحبه با روزنامه کاتیمرینی، ترکیه را درصورت خرید سامانه دفاع هوایی اس چهارصد از روسیه، به اعمال تحریم و ممنوعیت فروش هواپیمای اف سی و پنج به آنکارا تهدید کرد.
منندز در این مصاحبه که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: "شانسی وجود ندارد که آن‌ها بتوانند جنگنده‌های اف سی و پنج را بخرند. بر اساس قانونی که در حال حاضر نیز وجود دارد، تحریم‌هایی اعمال خواهد شد. این یک خرید مهم مرتبط با تجهیزات نظامی از روسیه محسوب می‌شود. خرید تجهیزات نظامی از روسیه، اقدامی قابل تحریم است، چه ترکیه خریدار باشد چه کشور دیگری. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم چنین کاری را بپذیریم و شاهد استقرار جنگنده‌های اف سی و پنج کنار موشک‌های اس چهارصد باشیم. این غیر ممکن است. "
او در پاسخ به سوالی در این باره که آیا ممکن است واشنگتن انتقال پایگاه نظامی آمریکا را از ترکیه به یونان در صورت تشدید تنش‌ها با آنکارا مد نظر قرار دهد؟ گفت: در این باره تردید دارد که آنکارا بخواهد در چنین مسیری قرار گیرد. منندز در عین حال تأکید کرد واشنگتن هر چه در توان دارد برای حفاظت از امنیت ملی خود انجام خواهد داد و به همین دلیل این گزینه را رد نمی‌کند.
منندز در آتن به سر می‌برد، جایی که قرار است با پروکوبیس پاولوپولوس رئیس جمهور یونان دیدار و گفتگو کند. این سناتور آمریکایی به قبرس هم سفر و آنجا با نیکوس آناستاسیادس رئیس جمهور قبرس رایزنی کرد.
منندز و مارکو روبیو سناتور جمهوری خواه آمریکایی پیشتر در ماه آوریل، لایحه شراکت امنیت و انرژی در شرق مدیترانه را در کنگره آمریکا ارائه کردند. این دو برای تغییرات اساسی در راهبرد امریکا در منطقه و تقویت روابط با آتن و نیکوزیا تلاش می‌کنند.

نظر شما