شناسهٔ خبر: 32417593 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درآمد گمرک قشم 24 درصد افزايش يافت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - قشم- ايرنا- مديرکل گمرک قشم گفت: درآمد گمرک قشم در سال 97 بيش از يکهزار و 795 ميليارد و 497 ميليون و 194 هزار ريال است که نسبت به سال 96، بيش از 24 درصد افزايش نشان مي دهد.

حسين سعيدي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين مدت 44هزار و 562 تُن کالا با ارزش بيش از 103 ميليون و 191 هزار دلار از طريق گمرک قشم وارد شد که نسبت به سال قبل از حيث وزني هشت درصد افزايش و از نظر ارزش دلاري 13 درصد کاهش داشته است.
وي ادامه داد: برنج، لوازم آرايشي و بهداشتي، لوازم خانگي‏، توتون، چاي، پارچه، روغن پايه، تيغ سلماني و کولر گازي بيشترين کالاهاي وارداتي از گمرک قشم به کشور بودند.
مدير کل گمرک قشم اذعان داشت: کالاها بيشتر از کشورهاي کره جنوبي، سريلانکا، امارات متحده عربي، چين، هند و ايتاليا وارد شده است.
وي افزود: ماهي خشک، سيگار، نمک صنعتي و گچ بنايي بيشترين کالاهاي صادراتي بودند که به کشورهاي امارات متحده عربي، سريلانکا، ويتنام و گرجستان صادر شده است.
سعيدي اظهار داشت: پارسال بيش از هفت هزار و 16تُن کالا به ارزش سه ميليون و 317 هزار دلار از گمرک قشم صادر شد که نسبت به سال96، بيش از 139 درصد افزايش يافته است.
وي افزود: ماهي خشک، نمک صنعتي، گچ بنايي و سيگار بيشترين کالاي صادراتي بودند که به کشورهاي امارات متحده عربي، سريلانکا، ويتنام و گرجستان صادر شد.
مدير کل گمرک قشم تصريح کرد: در سال 97 بيش از 733 تُن کالا به ارزش بيش از پنج ميليون و 34 هزار دلار از طريق گمرک قشم ترانزيت شد.
وي افزود: بيشتر اين کالاها شامل پوشاک، کولرگازي، کيف، کفش، لوازم خانگي و شمش سرب است که به منطقه آزاد کيش و چابهار، منطقه ويژه شهيد رجايي و کشورهاي آفريقاي جنوبي، مغولستان، ترکيه، تايوان و ويتنام ترانزيت شد.
سعيدي ادامه داد: سال گذشته همچنين بيش از 42 هزار و 294 تُن کالا به ارزش 155ميليون و 36هزار دلار به مقصد گمرک قشم ترانزيت شد.
به گفته وي، لوازم خانگي، پوشاک، لوازم آشپزخانه، لاستيک،‌ کولرگازي، پارچه، کفش و چاي بيشترين کالاها را تشکيل مي داد که از مبدا گمرکات شهيد رجايي، فرودگاه امام خميني(ره)، چابهار، کيش، بازرگان و جلفا به گمرک قشم ترانزيت شد.
**افزايش 104 درصدي ورود موقت کالا
مدير کل گمرک قشم بيان داشت: در سال 97 بيش از 529 تُن کالا به ارزش 6 ميليون و 580 هزار دلار تحت رويه ورود موقت از گمرک قشم به سرزمين اصلي وارد شد که از نظر وزن 13 درصد افزايش و از نظر ارزش دلاري سه درصد افزايش داشت.
وي افزود: سال گذشته همچنين 120هزار و 816 فقره پروانه کابوتاژ (حمل کالا از يک نقطه به نقطه ديگر کشور از راه دريا يا رودخانه‌هاي مرزي) صادر شد که شامل يک ميليون و 210 هزار و 9 تُن کالا بود.
سعيدي تصريح کرد: درسال گذشته 9 پرونده قاچاق کالا به ارزش 27 ميليارد و 154 ميليون و 302 هزار ريال تشکيل شد که در همسنجي با سال گذشته از نظر تعداد 75 درصد و از حيث ارزش ريالي يک درصد کاهش نشان مي دهد.
مديرکل گمرک قشم افزود: بيشتر کالاهاي کشف شده شامل خودرو، بيل مکانيکي، باتري خودرو و لوازم آشپزخانه است.
وي ادامه داد: درهمين مدت به ميزان 326 تُن کالاي ملواني (کالاي همراه ملوان) به ارزش 338 هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتيب 51 و 45 درصد کاهش داشت.
به گفته سعيدي، بيشتر کالاهاي ملواني شامل برنج، شکر و روغن خوراکي است.
شهرستان قشم شامل جزيره‌هاي قشم، هنگام و لارک با حدود يکهزار و 628 کيلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعيت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.
7500/6048
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما