شناسهٔ خبر: 32406265 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ترامپ چرا باید استیضاح شود؟ واشنگتن پست پاسخ می‌دهد

واشنگتن پست در گزارشی با‌اشاره به رفتارهای غیر معمول رئیس‌جمهور آمریکا نوشته: «ترامپ باید استیضاح شود.»

صاحب‌خبر -

گزارش مولر « بازرس ویژه تحقیقات پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا» هفته پیش رسما منتشر شد. در این گزارش اتهام تبانی ترامپ با روس‌ها رد شده اما وی کاملا نیز تبرئه نشد به همین دلیل بعد از انتشار رسمی آن، زمزمه‌های استیضاح ترامپ در بین رسانه‌ها و دموکرات‌ها بار دیگر بالا گرفته است.
پایگاه اینترنتی «واشنگتن پست» اما در گزارشی به قلم «دانا ادواردز» نوشته: «ترس جزو اصول حکمرانی و استیضاح نیز واژه‌ای کثیف نیست‎؛ بلکه حقی است که به موجب قانون اساسی تضمین شده است. ترس دموکرات‌ها از تاثیر مخرب چنین اقدامی بر صندوق‌های رای نباید دلیلی برای اجتناب از این مسئولیت منطبق با قانون اساسی به منظور شروع رویه استیضاح رسمی علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باشد.»
این گزارش می‌افزاید: «این یک تصمیم پیچیده است اما با توجه به شواهد ارائه شده در گزارش رابرت مولر ، تصمیمی دشوار نیست. بازرس ویژه راهی برای مکلف کردن ترامپ به پاسخگویی در برابر گزارش خود نداشت اما کنگره چنین ابزارهایی دارد. استیضاح یک ابزار ویژه است که برای رفتارهای غیرعادی قوه مجریه طراحی شده است. رفتارهای تشریح شده در گزارش مولر با هر معیاری که سنجیده شوند غیرعادی محسوب می‌شوند. گزارش مولر شواهدی را مطرح می‌کند که نشان می‌دهند ترامپ دستکم در ده مورد تلاش کرده است مسیر اجرای عدالت را مسدود کند. با این حال آن بخش از شهود بسیار مهم که شهادت آنها برای درک اقدامات ترامپ ضروری هستند از سوی تیم مولر مصاحبه نشده‌اند. مجلس نمایندگان باید صحبت‌های آنها را بشنود.»
به نوشته واشنگتن پست: «کسانی که برای حل این مشکل منتظر فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری بعدی هستند در تلاشند مشکل دیگری را حل کنند. اگر ترامپ به علت اقداماتی که انجام داده بازخواست نشود، رئیس‌جمهور و کنگره بعدی با مشکلاتی روبرو می‌شوند. شاید رئیس‌جمهور بعدی بخواهد کمتر از ترامپ مانع از پیشبرد یا اجرای عدالت شود، در آن صورت باید از کنار این کار او گذشت؟»
همزمان الیزابت وارن، سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست در سنای آمریکا روز جمعه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) گفت: «گزارش تحقیق روبرت مولر، بازرس ویژه اثبات می‌کند که یک کشور خارجی و دشمن آمریکا، در انتخابات ما در سال ۲۰۱۶ دخالت کرده تا به انتخاب شدن دونالد ترامپ کمک کند و ترامپ نیز از این کمک استقبال کرده است.» این سناتور دموکرات در توئیتی نوشت: «ترامپ از هنگام ورود به کاخ سفید تلاش کرده که از تحقیقات درباره دخالت خارجی در انتخابات جلوگیری کند. به گفته خانم وارن، «این به معنای آن است که مجلس نمایندگان باید روند استیضاح رئیس‌جمهور را به جریان بیاندازد».

نظر شما