استارتاپ آریوو (Arrivo) بهطور تخصصی درزمینهی هایپرلوپ یا همان حملونقل سریع بهشیوهی ایلان ماسک فعالیت میکرد؛ اما نتوانست بهاندازهی کافی سرمایه جذب کند و درنتیجه شکست خورد. این شرکت حدود ۳۰ نفر از کارمندان خود را در آذر سال گذشته اخراج کرده بود و سایر کارمندان حدود یک ماه پیش ازطریق پیامک ارسالی یا با خواندن مقالهای در وبسایت ورج (Verge)، از تعطیلی این استارتاپ مطلع شدند. با اینکه آریوو تیم مدیریتی قدرتمندی داشت و با شرکتی چینی قراردادی یکمیلیارد دلاری امضا کرده بود، سرمایهی موردنیاز خود را نتوانست جذب کند و به فعالیتهایش پایان داد.
در سال ۲۰۱۷، بروگان بمبروگان (Brogan Bambrogan)، یکی از مهندسان سابق اسپیسایکس و یکی از همبنیانگذاران سابق هایپرلوپ وان، آریوو را بنیانگذاری کرد.
بمبروگان در تابستان۲۰۱۶ و بعد از مشکلاتی که با شروین پیشهور، همبنیانگذار هایپرلوپ وان، افشین پیشهور، برادر شروین و مدیر ارشد حقوقی هایپرلوپ وان، راب لوید، مدیرعامل هایپرلوپ وان) و سایر مدیران پیدا کرد از این شرکت اخراج شد. بعد از فروکشکردن کشمکشها و شکایتها، استارتاپ آریوو از خاکستر رابطهی بمبروگان با هایپرلوپ وان متولد شد.
پیش از معرفی بیشتر استارتاپ آریوو، ابتدا کمی دربارهی پروژهی هایپرلوپ و شرکت هایپرلوپ وان توضیح میدهیم. ایدهی اولیهی هایپرلوپ وان بعد از مکالمهی میان ایلان ماسک و شروین پیشهور، یکی از سرمایهگذاران سیلیکونولی، در پرواز آنها بهسمت کوبا و در مأموریتی بشردوستانه شکل گرفت. پیشهور از ماسک درخواست کرد ایدهی خود دربارهی هایپرلوپ را منتشر کند تا بتواند بیشتر دربارهاش تحقیق کند.
در سال ۲۰۱۳، ایلان ماسک در مقالهای ایدهی جدیدش بهنام «هایپرلوپ آلفا» را منتشر کرد؛ ایدهای که مسافران را با سرعت بسیار سریعی ازطریق لولههای خلأ منتقل میکرد. چند ماه بعد از انتشار این مقاله، پیشهور شرکتی بهنام هایپرلوپ تکنولوژی را ثبت کرد که مدتی بعد، بهنام هایپرلوپ وان تغییر کرد. پیشهور مهندسان باتجربهای ازجمله بروگان بمبروگان، مهندس سابق اسپیسایکس را بهعنوان همبنیانگذار و همچنین راب لوید، رئیس سابق سیسکو را بهعنوان مدیرعامل هایپرلوپ وان انتخاب کرد.
مقالهی مرتبط:
- هایپرلوپ وان ویرجین؛ انقلابی در صنعت حمل کالا خواهد بود
در سال ۲۰۱۷ و بعد از سرمایهگذاری بزرگ شرکت ویرجین روی هایپرلوپ وان، نام شرکت به ویرجین هایپرلوپ وان تغییر کرد و ریچارد برنسون بهعنوان رئیس هیئتمدیرهی این شرکت انتخاب شد.
بعدازاینکه بمبروگان با برادران پیشهور و مدیرعامل شرکت دچار اختلاف شد و آنها را به سوءاستفاده از موقعیتشان متهم کرد، کار به جایی رسید که افشین پیشهور طناب دار روی میز بمبروگان قرار داد و به این شکل او را به مرگ تهدید کرد. بعد از این ماجرا، بمبروگان از پیشهور شکایت کرد و با جدیشدن اختلافات، از شرکت اخراج شد و استارتاپ خود بهنام آریوو (Arrivo) را درزمینهی هایپرلوپ یا حملونقل سریع و با شعار «پایان ترافیک» بنیانگذاری کرد.
آریوو واژهای ایتالیایی و معادل انگلیسی کلمهی Arrive بهمعنای «رسیدن» است. بمبروگان قصد داشت پیش از جابهجایی انسانها با روشی جدید، پروژهی خود را با حملونقل کالا آغاز کند تا بدون آسیبدیدن شخصی، کارآمدی سیستم خود را ثابت کند. علاوهبر بمبروگان، پنج نفر از مهندسان و مدیران اجرایی هایپرلوپ وان و دو مهندس سابق اسپیسایکس نیز بهعنوان بنیانگذاران این استارتاپ در شرکت مشغولبهکار شدند.
مقالهی مرتبط:
- اولین تونل آزمایشی شرکت بورینگ در لس آنجلس رونمایی شد
تفاوت اصلی آریوو با سایر پروژههای هایپرلوپ این بود که بهجای استفاده از لولههای خلأ برای انتقال کالا و مردم، قصد داشت تکنولوژی شناور مغناطیسی و انتقال با سرعت سریع را توسعه دهد. وسایل حملونقل آریوو ایدهای شبیه به شرکت بورینگ ایلان ماسک داشتند و از نیروی مغناطیسی برای افزایش سرعت تا ۳۲۰ کیلومتربرساعت استفاده میکردند. همچنین، سیستم آنها میتوانست در انتقال محمولهها و حتی وسایل نقلیهی شخصی استفاده شود. تفاوت آریوو با شرکت بورینگ این بود که مسیرهای پیشنهادی آریوو روی سطح زمین قرار میگرفتند و مسیرهای پیشنهادی شرکت ایلان ماسک تونلهایی هستند که زیرِ زمین ساخته میشوند. دو سال پیش، بمبروگان در مصاحبه با مجلهی ورج گفته بود:
هدف شرکت این است که الگوها را تغییر دهد. «حرکت آزادانه و سریع» و «حملونقل» هر دو عباراتی هستند که برای جابهجایی استفاده میشوند و هدف ما این است که مفهوم آنها را یکسان کنیم. این، یعنی حملونقل بهاندازهای سریع باشد که مسافت اهمیتی نداشته و مردم در حداقل زمان به مکان دلخواهشان برسند.
مشکلات آریوو
تکنولوژی هایپرلوپ ازنظر علمی شدنی است؛ اما بزرگترین مشکل بمبروگان این بود که هایپرلوپ هنوز در دنیای واقعی وجود نداشت. هنوز شخصی از این روش حملونقل استفاده نکرده و معلوم نبود مردم حاضرند از لولهای خلأ برای حملونقل استفاده کنند یا خیر. علاوهبراین، مشکل دیگر این بود که عملیکردن پروژه به هزینهی زیادی نیاز داشت و معلوم نبود سرمایهگذاران یا دولتها برای ساخت آن با شرکت همکاری کنند. اطلاعات فاششده از پروژهی هایپرلوپ ایلان ماسک نشان میدهد ایجاد مسیری بین دبی و ابوظبی حدود ۴.۸ میلیارد دلار یا بهعبارتی ۵۲ میلیون دلار بهازای هر مایل (حدود ۱.۶ کیلومتر) هزینه دربر خواهد داشت.
بمبروگان اعلام کرده بود آریوو درحالمذاکره با چند شرکت آمریکایی و خارجی است تا پروژهی خود را عملی کند؛ اما ازآنجاکه آریوو استارتاپی آمریکایی است، انتظار میرفت اولین هایپرلوپ در آمریکا ساخته شود. این درحالی بود که دو شرکت فعال دیگر درزمینهی تکنولوژی هایپرلوپ، یعنی ویرجین هایپرلوپ وان و تکنولوژی حملونقل هایپرلوپ، با دولتهای خارجی مانند دبی و فنلاند و اسلوواکی وارد مذاکره شده و قرارداد همکاری امضا کردهاند.
یکی دیگر از مشکلات آریوو این بود که بنیانگذار آن بهتازگی شکایتی حقوقی مربوطبه دوران کاریاش در هایپرلوپ وان را پشتسر گذاشته بود. بمبروگان دربارهی این موضوع به مجلهی ورج گفته بود:
ماجرای شکایت قانونی ما تمام شده و اکنون تیم بنیانگذار ما دورهم جمع شده و چشمانداز خاص آریوو برای مشتریان نهایی، یعنی حملونقل کالا و مسافر، شکل گرفته است. علاوهبراین، هر پروژه ارزش اقتصادی زیادی برای ما خواهد داشت.
تیم بنیانگذار آریوو عبارت بودند از: نیما بهرامی، معاون ارشد پیشین هایپرلوپ وان، جیدون اسمیت، یکی از مسئولان پیشین اسپیسایکس، اندرو لیو، معاون ارشد شرکت سرمایهگذاری AECOM، ویلیام مولهلند، معاون مالی سابق هایپرلوپ وان و دیوی پندرگست، سرمایهگذار سابق بانکی و عضو شورای هایپرلوپ وان. آنها حتی قصد داشتند نام استارتاپ خود را هایپرلوپ دوم بگذارند که بهدلایلی این کار را انجام ندادند.
داستان تغییر نام بمبروگان
بعد از راهاندازی استارتاپ آریوو و معروفشدنش، نام بروگان بمبروگان بیشازپیش بر سر زبانها افتاد و وزن آهنگین این نام و نامخانوادگی برای همه عجیب و جالب بود. باوجوداین، واقعیت این است که نام و نامخانوادگی اصلی بمبروگان، کوین بروگان بود که بعد از ازدواج در سال ۲۰۱۳، آن را به بروگان بمبروگان تغییر داد. همسر او بمبی لیو نام دارد و آنها بعد از ازدواج، به این فکر افتادند که نامخانوادگی خود را با یکدیگر ترکیب کنند تا آهنگ جالبتری داشته باشد. بدینترتیب، کوین بروگان نام خود را به بروگان بمبروگان تغییر داد و همسرش نیز نام بمبی بمبروگان را برای خود انتخاب کرد.
مسیر آزمایشی کلرادو
بمبروگان برای تحقق اهدافش همکاری با وزارت حملونقل کلرادو، یکی از ایالات آمریکا را اعلام کرده و گفته بود اولین مسیر آزمایشی آریوو در یکی از جادههای دنور، از شهرهای ایالت کلرادو، ساخته خواهد شد. آنها برنامهریزی کرده بودند ساخت مسیر را در سال ۲۰۱۸ آغاز کنند و اولین وسیلهی نقلیهی آریوو تا سال ۲۰۲۱ از این مسیر عبور کند. همچنین، پیشبینی شده بود سیستم آریوو مسیر ۷۰ دقیقهای مرکز شهر تا فرودگاه را در ۹ دقیقه طی کند و مسافران برای استفاده از این مسیر باید هزینه پرداخت کنند.
آریوو قرار بود برای این مسیر محفظههای مستقلی برای جابهجایی انسان و کالاهای مختلف بسازد که در مسیرهای مشخص قرار میگیرند و حداکثر ۳۲۰ کیلومتربرساعت سرعت دارند. محفظهها با استفاده از تکنولوژی شناور مغناطیسی حرکت میکنند و با شناورشدن در مسیر مخصوص با استفاده از قدرت الکتریسیته روبهجلو حرکت میکنند. این محفظهها قابلیت حمل انسان و محمولههای مختلفی را داشتند و ایدهی کلی جالب و عملی بهنظر میرسید.
اجرای این برنامه قرار بود در سال ۲۰۱۸ آغاز شود و ۵۰ نفر نیروی جدید برای ساخت مسیر استخدام شوند. آریوو قصد داشت ۱۵ میلیون دلار روی ساخت مسیر آزمایشی و ساخت مرکز تحقیقوتوسعهی جدیدی در دنور سرمایهگذاری کند؛ اما پروژه هیچوقت عملی نشد. بهگفتهی رئیس سازمان حملونقل کلرادو، تحقیق و بررسی آریوو دربارهی امکان عملیشدن این پروژه هنوز ادامه داشت؛ اما در طول یک ماه بعد، استارتاپ با سازمان حملونقل تماس نگرفت.
بعد از این ماجرا، بمبروگان درخواست هیچ مصاحبهای را نپذیرفت و این سؤال را در ذهن همه مطرح کرد که وزارت حملونقل کلرادو بر چه اساسی به استارتاپی اعتماد کرد که نمونهکاری نداشت و تنها وعده داده بود میتواند سرعت حملونقل را سه تا چهار برابر افزایش دهد.
اگرچه آریوو با یکی از شرکتهای زیرساخت چینی بهنام Genertec قرارداد یکمیلیارد دلاری بسته بود، بهدلیل کمبود جذب سرمایه در مرحلهی اول سرمایهگذاری شکست خورد. Genertec با امضای این قرارداد متعهد شده بود ساخت سیستم کامل حملونقل را به آریوو بدهد و سرمایهگذار مستقیم نبود. درواقع، Genertec موافقت کرده بود خط اعتباری یکمیلیارد دلاری به پروژههایی مالی اختصاص دهد که در هر جای دنیا، قرار است از تکنولوژی آریوو استفاده شود. یالین لی، رئیس Genertec، در بیانیهای اعلام کرده بود:
آریوو راهحل خاصی برای حملونقل سریع ارائه میدهد و از اینکه اولین شریک تجاری برای توسعهی سیستم آریوو هستیم، بسیار هیجانزده شدهایم. بیصبرانه منتظر فرصتهایی هستیم تا این روش حملونقل را در سراسر جهان راهاندازی کنیم.
بااینحال، ماجرا به همینجا ختم نمیشود و تعدادی از کارمندان سابق جوّ بد شرکت و نگرانیهای موجود بابت رشد و توسعه در محیط کار و کمبود راهنمایی را دلیل دیگر شکست استارتاپ آریوو میدانند. دو کارمند ناشناس شرکت در مقالهای که در وبسایت Glassdoor منتشر شد، نوشته بودند بمبروگان از تبر برای کاهش استرس استفاده میکرد و با ضربهزدن به دیوار با تبر خود را آرام میکرد.
آریوو و ویرجین هایپرلوپ وان و تکنولوژی حملونقل هایپرلوپ سه شرکتی هستند که بعد از مطرحشدن ایدهی ایلان ماسک، با هدف متحولکردن صنعت حملونقل شکل گرفتند تا زمان جابهجایی انسانها و کالاها را بهحداقل کاهش دهند. بااینحال، داستان آریوو بهدلیل ناتوانی در جذب سرمایهی مدنظر و جوّ پرتنشی بهپایان رسید که برای کارمندان خود ایجاد کرده بود. حال باید دید سایر شرکتها چقدر در سالهای آینده پیشرفت خواهند کرد و این روش جدید و سریع برای انتقال انسانها و کالاها عملی میشود یا همهچیز در حد نظریه و نمونههای اولیه باقی میماند.
نظر شما