شناسهٔ خبر: 32402801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بازنشر بيانات رهبرانقلاب در جمع خدمتگزاران مسجد مقدس جمکران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- پايگاه اطلاع‌ رساني مقام معظم رهبري به مناسبت فرارسيدن عيد نيمه‌ شعبان متن کامل بيانات ايشان را در جمع خدمتگزاران مسجد مقدس جمکران منتشر کرده است.

به گزارش ايرنا از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله خامنه اي، در پايگاه اطلاع ‌رساني رهبري آمده است: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جريان سفر به قم در سال 1389 با خدمتگزاران مسجد مقدس جمکران ديدار و درباره اين مسجد و خدمت به آن مطالبي بيان کردند.
ايشان در اين ديدار ضمن روايت خاطره‌اي از حضورشان در مسجد جمکران در دوران قبل از انقلاب، از اقبال و توجه اولياء الهي و رجال الغيب به اين مکان مقدس سخن گفتند.
متن کامل بيانات رهبري به شرح زير است:
بسم الله الرّحمن الرّحيم
جمع خدمتگزاران مسجد مقدّس جمکران در اينجا تشريف دارند. به نظر ما يکي از توفيقات بزرگ الهي، خدمت در مسجد مقدّس و مبارک جمکران است. کساني که اين توفيق را پيدا کرده‌‌اند، چه برادران، چه خواهران، اين نعمت را، اين خدمت را بايد قدر بدانند.
قوام حيات معنوي انسان به تذکّر و توسّل و خشوع و ذکر است که در مساجد الهي، در جايگاه‌‌هاي عبادت، براي انسان فراهم است، مخصوصاً آن مراکز و مساجدي که اثري و نشانه‌‌اي از اولياءالله در آنها هست. جايي که انسان ميداند يا ظنّ به اين دارد که مورد توجّه اولياي الهي است، طبعاً معنويّت آن مکان بيشتر است و مسجد مبارک جمکران جزو اين گونه جايگاه‌‌ها و مراکزي است که توجّه به خداي متعال و تذکّر و خشوع و تضرّع در آن براي انسان فراهم‌‌تر است.
خوشبختانه امروز اين مرکز مورد توجّه مردم است؛ قديم اين‌جور نبود. سالهايي که ما در قم بوديم، شبهاي چهارشنبه يا شبهاي جمعه يک تعداد معدودي از افراد ميرفتند در همان مسجد که يک محلّ کوچک محدودي بود، زيارتي ميکردند و خيلي بندرت کساني در آنجا ميماندند؛ خيلي محدود بود. خود ما که چند سال در قم بوديم، چند مرتبه بيشتر توفيق پيدا نکرديم برويم مسجد جمکران؛ رايج نبود، متداول نبود، دلها اين جور مجذوب و کنده‌شده‌‌ي به سمت معنويّات نبود؛ حاکميّت، حاکميّت فضاي معنوي نبود. اين بود که يک مرکز به اين عظمت، به اين قداست -که مورد توجّه بزرگان بوده است، مورد توجّه رجال‌ الغيب و عبادالله و امناءالله بوده- اين جور از چشم مردم در واقع پنهان بود و کسي توجّهي نداشت. بزرگانِ علما اينجا مي‌‌آمدند، زيارت ميکردند، [از جمله] مرحوم فيض کاشاني رضوان الله تعالي عليه. فرزند ايشان، مرحوم علم‌الهُديٰ(1) رضوان الله عليه يک جايي مينويسد که من در خدمت پدرم آمديم مسجد جمکران را زيارت کرديم و اينجا بوديم.
اهل معنا و اهل توجّه و تذکّر، دلداده‌ي به اين محل بودند لکن توده‌‌ي مردم، عامّه‌‌ي مردم، حتّي ما طلبه‌‌ها بي‌‌توجّه بوديم، غافل بوديم. يکي از عيوب حاکميّت دستگاه‌هاي سياسي غير ديني و غير معنوي همين غفلت است؛ مردم از ارزشهايي که دم دست آنها است و ميتوانند استفاده کنند غافل ميمانند. وقتي حاکميّتِ مسلّط بر جامعه و محيط بر جامعه، يک حاکميّت معنوي بود، الهي بود، ديني بود، يک خاصيّت طبيعي آن همين است که معنويّات رواج پيدا ميکند، جلوي چشم قرار ميگيرد، دلها به طرف آن جذب ميشود؛ اين چيزي است که امروز اتّفاق افتاده. نه اينکه امروز گناه نيست، نه اينکه آدم بد وجود ندارد و آدم بي‌‌توجّه و غافل وجود ندارد؛ چرا، لکن فرق است بين اينکه فضاي عمومي جامعه، فضاي معنوي باشد، معنويّات به عنوان يک ارزش مطرح باشد در جامعه و اينکه معنويّات بکلّي مغفولٌ‌ عنه باشد يا ضدّارزش باشد؛ اين است که بايد اين فضا را قدر دانست.
حالا آن برادران و خواهراني از جمع شما که در اينجا حضور داريد و در آن مسجد بنحوي به خدمتگزاري مشغول هستند، اين را قدر بدانند و در اين مکان مقدّس همه چيز را -همه‌‌ي برنامه‌‌ها، همه‌‌ي اقداماتي که انجام مي گيرد، خود خدماتي که به مردم داده ميشود- در جهت همين ذکر و توجّه و تذکّر و مانند اينها قرار بدهند؛ چون شيطان بالاخره در همه جا هست و در محيط‌هاي معنوي هم شيطان حضور پيدا ميکند. اين‌جور نيست که وقتي يک جايي مسجد شد، حَرم شد، شيطان بگويد ديگر من اينجا وارد نميشوم؛ نخير، هر جايي که من و شما هستيم، شيطان هم آنجا هست؛ در طواف کعبه هم شيطان هست. بدترين فسقها و اهانتها و مانند اينها گاهي اوقات در مقدّس‌‌ترين مراکز انجام گرفته؛ چه گناهاني در طواف حرم کعبه‌‌ي شريف و چه فسقهايي در راه منا و عرفات که تاريخ اينها را ثبت کرده! اين شعري که ماها در مُغني ميخوانيم:
فو الله ما ادري و ان کنت داريا
بسبع رمَين الجمر ام بثمان(2)
که عُمربن‌ابي‌ ربيعه، شاعر معروف عرب، اين شعر را گفته، خب مال همين محلّ رمي جمار و اين [گونه] محلها است. در مسجد جمکران هم شيطان حضور دارد، نه اينکه نيست؛ مراقب شيطان باشيد. مواظب باشيد که هم شيطان به مردم آسيب نرساند، هم به خودِ شما آسيب نرساند. اين مراقبتها همان چيزي است که در ادبيّات قرآني و اسلامي اسمش تقوا است؛ تقوا يعني همين؛ يعني انسان دائم مواظب خودش باشد، مراقب خودش باشد. اگر اين مراقبت شد، تأثير شيطان، نفوذ شيطان کم ميشود، تيغ شيطان کُند ميشود؛ اگر اين مراقبت نشد و غافل شديم، مي‌‌افتيم دست شيطان و هر کاري خواست با ما ميکند؛ مثل جسم بي‌‌جاني يا بيهوشي که بيفتد دست يک آدم هوشمند؛ به هر طرف بخواهد، آن را برميگرداند؛ اگر غفلت کرديم، شيطان با ما اين کار را ميکند. شيطان در نماز هم مي‌‌آيد، شيطان در طواف هم مي‌‌آيد، شيطان در دعا هم مي‌‌آيد، شيطان در حال توسّل هم مي‌‌آيد؛ خيلي بايد مراقب بود.
به ‌هر حال ما از زحمات برادران و خواهراني که در جمکران مشغول زحمت هستند، از جناب آقاي وافي(3) که اين خدمات را بر عهده گرفته‌اند خيلي متشکّريم. ان‌شاءالله خداوند به همه‌‌ي شما کمک کند، تأييدتان کند. و شما که آنجا هستيد، براي ماها هم دعا کنيد؛ دعا کنيد خداي متعال به ما هم توفيق بدهد که توسّل پيدا کنيم، تضرّع پيدا کنيم، ما هم حال خشوع و تضرّع را ان‌شاءالله داشته باشيم.
والسّلام عليکم و‌ رحمة‌الله
1) محمّد، مشهور به علم‌الهدي، فرزند فيض کاشاني
2) قصيده‌ي عمربن ابي ربيعه
3) حجّت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ ابوالقاسم وافي (توليت مسجد مقدّس جمکران)
‌سيام**9402**2021**
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما