شناسهٔ خبر: 32388411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هجوم بی امان خطرناک ترین آفت مهاجر

تهران- ایرنا- موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی(دریایی) که از خطرناک ترین آفت های مهاجر بوده و از شبه جزیره آفریقا و شبه جزیره عربستان به استان‌های جنوبی ایران رسیده مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ از سال گذشته کشور، با پدیده هجوم ملخ‌های پرنده‌ای مواجه شده است که از سوی شبه‌جزیره عربستان به‌ سمت ایران پرواز کرده‌اند اما در روزهای اخیر دسته‌های جدید و بزرگتری از این حشرات بعد از بارشهای اخیر به کشور آمده و بیش از 6 استان را درگیر کرده‌اند.
بررسی امروز 31 فروردین ماه روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی حاکی از آن است که تیتر بسیاری از مطالب منتشر شده از هجوم دوباره «ملخ ها» می گویند و نسبت به هجوم این حشرات هشدار می دهند.
رسانه های اصلاح طلب در این راستا ضمن اعلام وضعیت نارنجی، بر لزوم مبارزه با هجوم ملخ ها تاکید کرده و نوشتند این ملخ‌های دریایی آفتی خطرناک هستند که حمله آنها به ایران، می‌تواند تولید غذا را با اختلال مواجه کند.
رسانه های اصولگرا نیز با اعلام آماده باش برخی استان های جنوبی اظهار داشتند که این اتفاق قابل پیش بینی بوده است.

رسانه های اصلاح طلب
.............................
**لزوم مبارزه با هجوم ملخ ها
«موج دوم هجوم ملخ‌ها در اردیبهشت‌« تیتر نخست روزنامه آرمان است و در زیر تیتر اشاره کرد که 200 هزار هکتار زمین کشاورزی در معرض حمله ملخ ها قرار گرفته اند.
در بخشی از گزارش آرمان خوانیم: با توجه به پیش‌بینی حضور ملخ‌ها تا پنج‌سال آینده در کشور و اینکه موجب آسیب و ضرر می‌شوند باید برنامه‌ریزی دقیق و مدونی برای مبارزه با آنها داشته باشیم. در بهمن‌ماه سال گذشته موج اول مبارزه با ملخ‌های صحرایی با سمپاشی حدود 2100 هکتار در کل استان انجام شده است. مرحله دوم مبارزه را که مبارزه با پوره ملخ‌ها (بچه‌ملخ‌ها) است از شنبه و یکشنبه این هفته آغاز خواهیم کرد. پیش‌بینی می‌شود موج دوم ورود ملخ‌های مهاجر به کشور نیز از اواسط اردیبهشت باشد که در این مرحله پیش‌بینی مبارزه در سطح 6‌هزار هکتار داشتیم، اما اکنون می‌بینیم نیاز به سمپاشی حدود 8 تا 10‌هزار هکتار زمین‌های کشاورزی است. این ملخ‌ها تمام گیاهان سر راه خود را می‌خورند و اگر کنترل نشوند روزانه 200 تا 400 کیلومتر قدرت پروازی و در صورت عدم‌مبارزه تا 3500 کیلومتر قدرت جابه‌جایی دارند یعنی اگر در استان بوشهر با ملخ‌ها مبارزه نشود به استان فارس و پس از آن به نقاط دیگر هدف می‌روند.

به گزارش روزنامه شرق، آن‌طور که محمد‌رضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات به «شرق» می‌گوید: 21 درصد از اراضی زراعی و باغی کشور در 6 استان درگیر شده‌اند. این استان‌ها 33 درصد محصولات زراعی و باغی ایران را به‌طور مستقیم تولید می‌کنند. ازجمله محصولات زراعی نیز علوفه و خوراک دام است که در صورت نبود علوفه، محصولات دامی هم آسیب خواهند دید.

**واکنش کاربران فضای مجازی به هجوم ملخ ها
روزنامه ایران واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی درباره هجوم ملخ‌ها را بازتاب داده و می نویسد: سنت ماری: «مرحله ملخ‌ها رو بگذرونیم می‌رسیم به وایت واکرها»، خیلی دور خیلی نزدیک: «اون مقدار اراضی کشاورزی که با سیل ویران نشده بود الآن با هجوم ملخ‌ها داره ویران می‌شه»، تکل از پشت: «می گن ملخ‌ها دارن میان... به نظرتون مرحله بعدی چی می‌شه!؟»، قطب مثبت: «به امید خدا بعد از زلزله و سیل و رانش زمین؛ هجوم ملخ نهایتاً باید از مرحله زامبی‌ها عبور کنیم...بعد می‌رسیم فینال.»، مستقل: «من یه بار بچه بودم داشتیم تو جاده می‌رفتیم سنندج حمله ملخ‌ها رو دیدم. خیلی ترسناکه. آسمون سیاه شده بود و شیشه ماشین پر شده بود از ملخ له شده و جرأت نداشتیم پیاده بشیم»، فاطمه زردکوهی: «آخ جون سیل ما رو نبرد. از اتاق فرمان اشاره می‌کنن ملخ‌ها حتماً شما رو می‌خورن»، پژمان: «بیا ملخ‌ها هم حمله کردن، چند روز دیگه سوسمارها هم حمله میکنن با شتران بصره»، قلمفرسا: «سیل ملخ‌ها در راه ایران طبیعت به جنگ ما آمده!»

** تالاب جازموریان در خطر حمله ملخ‌های صحرایی
‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان زورقی در گفت وگو با ایسنا گفت: تا کنون بیش از 11 هزار هکتار از مراتع استان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است و مقابله با خطرات این ملخ مهاجم همچنان ادامه دارد. با توجه به آخرین گزارش ارسالی از سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) مبنی بر هجوم دسته‌های ملخ از شبه جزیره عربستان به استان‌های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان به منظور ردیابی و دیده بانی و مبارزه با این آفت خطرناک 27 اکیپ دیده بانی، 7 اکیپ خودرویی مبارزه و یک هواپیمای سم پاشی برای مبارزه با ملخ صحرایی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان پیش بینی و کار مبارزه را از 13 اسفند ماه سال گذشته در شهرستان کنارک آغاز کردند.

**وضعیت ایران در حالت نارنجی
'سعید برخوری' رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اعلام سازمان فائو مبنی براینکه وضعیت ایران از حالت زرد به نارنجی تبدیل شده است، اظهار کرد: وضعیت ایران هم اکنون در حالت نارنجی است و این موضوع کاملا درست می‌باشد زیرا ملخ های زیادی از بهمن‌ماه وارد ایران شده و اگر به هر دلیلی یک دسته از ملخ‌هایی تخم‌گذاری کرده و از دید ما خارج باشند سطح سبز را از بین می برند و به دسته‌جات میلیونی که حتی گاهی اوقات به 300 میلیون می‌رسند؛ تبدیل و سپس حالت تهاجمی می‌گیرند که در این حالت به مزراع حمله و آنها را نابود می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با هجوم بی سابقه ملخ های صحرایی به سیستان و بلوچستان زنگ خطر برای کشاورزی زرآباد(هندوستان کوچک ایران) به صدا درآمد. این ملخ‌ها از نوع صحرایی هستند که از خطرناک‌ترین نوع ملخ بوده و با باد‌های مرطوبی که از شبه‌ جزیره عربستان به سمت ایران در جریان است آمده‌اند و در حال حاضر در حال پیشروی به سمت زمین‌های زراعی و حاصلخیز بخش زرآباد هستند.

سعید معین نمینی، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه تاکنون هجوم ملخ‌های دریایی تنها به مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی خسارت زده است، اظهار کرد: تا امروز ملخ‌های دریایی به مزارع و باغ ها ورود پیدا نکرده‌اند، اما پیش بینی می‌شود به زودی این اتفاق بیفتد.

**ورود سازمان مدیریت بحران به موضوع هجوم ملخ‌ها
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در کنار سیلاب‌های مخربی که برخی از استان‌های کشور را در بر گرفته است، سازمان مدیریت بحران به دیگر حوادث و وقایع نیز توجه دارد که یکی از این مسائل پدیده هجوم ملخ‌ها به کشور است که گرچه مسئولیت اصلی مبارزه با آفات گیاهی و جانوری با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات است اما با توجه به درخواستی که از سازمان مدیریت بحران شده این سازمان نیز برای مبارزه با این پدیده ورود کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، در پی درج برخی خبرها با عنوان 'بی‌توجهی وزیر کشور و سازمان مدیریت بحران به درخواست‌ حجتی برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم' نکات ذیل جهت آگاهی رسانه ها و تنویر افکار عمومی قابل توجه است. علیرغم وجود منابع اختصاصی سازمان حفظ نباتات برای انجام وظایف محوله در بودجه سالیانه،سازمان مدیریت بحران کشور بلافاصله پس از درخواست وزارت جهاد کشاورزی در آسفند ماه سال 97، مبلغ یکصد میلیارد ریال پیشنهاد تامین اعتبار کرده است که سازمان حفظ نباتات مراحل تخصیص را می بایست از سازمان برنامه و بودجه پیگیری می کرد.

**تکذیب ارتباط هجوم ملخ‌ها با سیل
ایسنا نوشت: همزمان با بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در استان‌های جنوبی کشور، ملخ‌های صحرایی به برخی استان‌ها از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان حمله کرده‌اند. هر چند برخی شایعات مبنی بر ارتباط ورود ملخ‌های صحرایی به کشور پس از بارش‌های اخیر وجود دارد اما معاون دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، امیرمسعود جلالی در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت: ملخ‌های صحرایی هر ساله در بازه زمانی مشخصی به برخی نقاط کشور حمله می‌کنند و هیچ ارتباطی به سیل ندارند. روش مبارزه با این ملخ‌ها سم‌پاشی است و حتی برخی توافقات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز بین کشورهایی که درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی هستند، وجود دارد.

رسانه های اصولگرا
.............................
**پیش بینی حضور ملخ ها
روزنامه جوان در گزارشی نوشت: یکی از جدیدترین روش‌هایی که سازمان جهانی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) برای مقابله با ملخ‌ها پیشنهاد می‌کند، پیش‌بینی حضور آنهاست؛ یعنی استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و امکان تعیین مناطق بالقوه مطلوب برای ملخ‌ها با استفاده از این پایش ماهواره‌ای است؛ ایده‌ای که از ایتالیا شروع شد و این رویکرد جدید به پیش‌بینی زمان هشدار ملخ‌ها، دوماه قبل از آن کمک می‌کند. این به لطف پروژه همکاری بین دانشمندان فضایی اروپا (ESA) و FAO است و دیگر کشور‌ها هم به رایگان می‌توانند از آن بهر‌ه‌مند شوند. این هشدار کمک می‌کند، اقدامات مناسب انجام و به این ترتیب از به‌وجود آمدن یک زیان بزرگ غذایی جلوگیری شود. ایده این طرح در ایتالیا شروع و امروز به یک تجربه عملی و موفق بدل شده است. سال‌های قبل رصد ماهواره‌ای براساس میزان تراکم پوشش گیاهی، حضور ملخ‌ها را پیش‌بینی می‌کرد، اما امروز به مراتب پیشرفته‌تر هم شده است.

نجفقلی صالحی در گفت و گو با روزنامه خراسان درباره احتمال وقوع حملات آفت ملخ به زمین های کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: به صورت قطعی نمی توانیم حمله آفت ملخ را اعلام کنیم و در حد احتمالات اظهار نظرمی کنیم ولی طبق تجربیات گذشته با توجه به بارندگی های اخیر، احتمال طغیانی شدن آفت ملخ در استان بالاست که این احتمال در شهرستان های سرخس و درگز بیشتر است و در دیگر شهرستان های مرزی نیز در حال پایش هستیم.وی خاطرنشان کرد: خبر بروز آفت ملخ در استان قطعی است و هر ساله با آفت ملخ در استان روبه رو بوده ایم اما امسال موضوع جدیدی اتفاق افتاده که همان طغیانی شدن این آفت است و درباره این اتفاق پیش بینی ها بر حسب احتمالات است.

**آماده باش برخی استان های جنوبی
به گزارش کیهان به نقل از پایگاه وزارت جهادکشاورزی، محمدرضا درگاهی اظهار داشت: هجوم این تعداد ملخ به زمین‌های کشاورزی در چهل سال گذشته بی‌سابقه بوده و در سال 1340 یکبار ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله کردند که بالغ بر دو میلیون و 500 هزار هکتار زمین آسیب دید.رئیس‌سازمان حفظ نباتات ادامه داد: این آفات که ملخ صحرایی نام دارند از آفات بسیار خطرناکی است که اگر کنترل نشوند امنیت غذایی را تهدید می‌کنند و ملخ‌هایی که در حال حاضر از عربستان وارد کشور شده‌اند به شش استان جنوبی یعنی بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، خوزستان و کرمان رسیده‌اند. به گفته درگاهی، وظیفه مبارزه با ملخ به عهده دولت است و در حال حاضر در این شش استان اعلام آماده‌باش و اقدامات برای دفع آفت انجام شده است، ولی اعتبار لازم برای قوت گرفتن این فعالیت‌ها که بالغ بر 10 میلیارد تومان است باید تامین شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در اطلاعیه فوری نسبت به حرکت توده عظیم ملخ دریایی به سمت شهرستان‌های جنوبی این استان به ویژه کازرون، ممسنی، رستم، فراشبند، مهر و لامرد هشدار داد.در متن این اطلاعیه آمده است، طبق اعلام سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یک توده عظیم ملخ صحرایی به سمت استان فارس در حرکت است.

*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344*1181

نظر شما