شناسهٔ خبر: 32388093 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ملخ هاي صحرايي هم اينک تهديدي براي اصفهان محسوب نمي شوند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - مديرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي اصفهان گفت: با توجه به عمليات مبارزه با هجوم ملخ هاي صحرايي در استان هاي جنوبي کشور، در زمان حاضر هيچگونه تهديدي براي اين استان وجود ندارد.

حسنعلي رحيمي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پيش بيني ها و اقدام هاي لازم براي هر گونه احتمال ورود ملخ هاي صحرايي به استان اصفهان صورت گرفته است اما تا زمان حاضر هيچ نگراني و تهديدي در اين زمينه وجود ندارد.
وي با بيان اينکه بر اساس قانون حفظ نباتات، کنترل ملخ ها به عهده دولت است، تصريح کرد: شبکه مراقبت جهاد کشاورزي در حال رديابي و کنترل اين آفت است و به محض مشاهده، اقدام ها و کنترل لازم صورت مي گيرد.
رحيمي خاطرنشان کرد: در زمان حاضر اقدام هاي اوليه و فوري در مبارزه با ملخ ها در استان‌هاي جنوبي مانند هرمزگان، فارس، کرمان، خوزستان، سيستان و بلوچستان و بوشهر در حال انجام است.
وي با اشاره به اينکه اگر تهديدي براي اصفهان در اين زمينه بوجود بيايد ممکن است بيشتر از سمت استان هاي يزد و کرمان به دليل وزش باد از سمت جنوب شرقي باشد، توضيح داد: ملخ ها به سيستان و بلوچستان رسيده اند و کار کنترل و مبارزه با آنها در حال اجراست.
به گفته رحيمي اگر کنترل اين حشرات در سيستان و بلوچستان موفقيت آميز نباشد به کرمان مي رسند که احتمال آن ضعيف است.
وي با بيان اينکه اين حشرات به محض ورود به هر منطقه ابتدا از مراتع براي تغذيه خود استفاده مي کنند، اضافه کرد: آنها در مراحل بعد به سراغ باغ ها و مزرعه ها مي روند.
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي اصفهان با اشاره به اينکه تکثير ملخ هاي صحرايي در زمان کوتاه انجام مي شود، ادامه داد: حمله اين آفت 2 نوع انفرادي و مهاجري است که در زمان حاضر اين ملخ ها به صورت مهاجري به ايران وارد شده اند و همه محصولات را تخريب مي کنند.
ملخ ‌هاي صحرايي آفت هايي خطرناک براي کشاورزي محسوب مي شوند که در صورت تداوم حضور آنان مي توانند امنيت غذايي را نيز مختل کنند.
بر اساس اعلام سازمان جهاني خواربار و کشاورزي (فائو) ملخ هاي صحرايي در 2 طرف درياي سرخ درحال تکثير و هجوم گسترده به کشورهاي شرق آفريقا و غرب آسيا هستند. برخي از گله هاي ملخ صحرايي در غرب آسيا اقدام به تخم گذاري کرده و در قالب گله هاي بسيار بزرگ به سمت کشورهايي نظير ايران هجوم آوردند.
افزايش هجوم ملخ ها به استان هاي جنوبي ايران باعث شد تا سازمان فائو وضعيت ايران را از زرد به نارنجي تغيير دهد؛ اين تغيير يعني کشوري که مورد حمله قرار گرفته احتمال خسارت به محصولات کشاورزي و حتي باغهاي آن زياد است.
استان اصفهان داراي 564 هزار هکتار اراضي کشاورزي است که بدليل کمبود منابع آبي در زمان حاضر حدود 200 هزار هکتار از اين اراضي زير کشت زراعي و باغي است.
بيش از 180 هزار نفر در اين بخش در استان مشغول کار هستند که 12 درصد از شاغلان کشاورزي کشور را تشکيل مي دهند.
اصفهان در توليد گل شب بو، پياز، سيب زميني ميني تيوبر، گوشت بوقلمون، شير خام، گوشت مرغ، ماهيان زينتي و گرمابي و جوجه بومي، گاوداري صنعتي و مبارزه با سِن گندم رتبه نخست کشور را دارد.
6022 / 3011
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما