شناسهٔ خبر: 32387563 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ملخ هاي غير بومي اراضي کردستان را تهديد نمي کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي کردستان گفت: هجوم ملخ هاي غير بومي به برخي مناطق جنوب کشور، اراضي کشاورزي و باغات اين استان را به دليل دور بودن از مناطق در معرض هجوم اين حشرات، تهديد نمي کند.

محمد غفوري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه کشاورزان استان نگران هجوم ملخ هاي غير بومي نباشند، اظهار داشت: ملخ ها غير بومي در استان هاي مورد هجوم در حال کنترل است.
وي افزود: با اين وجود مزارع استان براي رعايت جوانب احتياط به صورت مرتب رصد مي شوند تا در صورت بروز هر گونه رويت حملات آفت ملخ، سمپاشي شوند.
غفوري با اشاره به اينکه از هفتم ارديبهشت سمپاشي بيش از هشت هزار هکتار از مزارع براي جلوگيري از هجوم ملخ هاي بومي در اين استان آغاز مي شود، اضافه کرد: سال گذشته در اين راستا سه ميليارد و 500 ميليون ريال براي سمپاشي هشت هزار هکتار از کانون هاي آلوده هزينه شد.
وي يادآور شد: سم دلتامترين و دستگاه هاي سمپاشي بين بهره برداران در کانون هاي آلوده توسط کارشناسان حفظ نباتات و کارشناسان شبکه مراقبت با همکاري دهيار و شوراهاي روستاهاي تابع شهرستان ها به صورت رايگان توزيع مي شود.
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي کردستان با بيان اينکه تمام سموم توزيع شده براي مبارزه با آفت ملخ بومي به صورت رايگان است، گفت: مبارزه با آفت بومي ملخ همه ساله در مراتع و اراضي کشاورزان اجرا مي شود.
وي اظهار داشت: پوره ها و حشرات کامل از برگ، ساقه سبز و از پوست ميزبان تغذيه مي کنند و هر ملخ قادر است تا سه برابر وزن خود تغذيه کند.
غفوري اضافه کرد: ملخ ها به دليل استفاده غذايي از مراتع و باغات به اين اماکن خسارت وارد مي کنند که در صورت کنترل نشدن قادرند تا 90 درصد به محصول خسارت بزنند.
وي افزود: در سال هايي که جمعيت اين ملخ طغيان داشته باشد، تمام پوشش گياهي و سرسبزي اطراف خود را مورد حمله قرار مي دهد و اگر گياهان مورد حمله جوان باشند کاملا آنها را از بين مي برند.
به گزارش ايرنا، استان کردستان به دليل داشتن بيش از يک ميليون و 110 هزار هکتار زمين قابل کشت مرغوب و مستعد يکي از قطب هاي توليد محصولات کشاورزي به ويژه گندم در غرب کشور به شمار مي رود و جايگاه چهارم کشوري در توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است.
7349/9102
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما