شناسهٔ خبر: 32368705 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اقداماتی برای کنترل بازار اجاره‌بهای مسکن

منبع: فارس

یک کارشناس مسکن با تأکید بر اینکه دولت برای ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن هر چه سریعتر سامانه ملی املاک را راه ‌اندازی کند، گفت:دولت برای کنترل بازار اجاره‌بها می‌تواند به بافت فرسود ورود کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مهدی غلامی، با اشاره به اینکه در کلانشهرها خانواده‌هایی که صاحب مسکن ملکی نیستند بخش قابل توجهی از درآمدشان را بابت اجاره‌ واحد استیجاری خود پرداخت می‌کنند، گفت: در تهران به صورت میانگین مستأجران نیمی از درآمد خود را صرف هزینه‌های مربوط به تأمین مسکن خود می‌کنند.

وی ادامه داد: در حالی که خانواده‌هایی که دارای مسکن ملکی هستند هزینه جاری مسکن را برای ارتقای کیفیت زندگی و رفاه بیشتر خود به کار می‌بندند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً به دلیل وابستگی اجاره‌بها به قیمت مسکن، اجاره بهای واحدهای مسکونی نیز افزایش می‌یابد، اظهار داشت: دولت برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن می‌تواند به بافت فرسوده و عرضه مسکن در این مناطق ورود کند.

* اقدامات کوتاه مدت کنترل بازار اجاره

غلامی با تأکید بر اینکه دولت باید زمان انتظار برای صاحب مسکن شدن افراد را کاهش دهد، گفت: دولت در این مدت کوتاه تا فصل نقل و انتقالات مسکن نمی‌تواند اقدامی اساسی و بلند مدت برای ساماندهی و کنترل بازار اجاره‌بها انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

رکود نسبی معاملات مسکن در فروردین

جدول/ قیمت آپارتمان‌۱۰۰ متری در مناطق مختلف تهران

خبر خوش برای متقاضیان مسکن مهر

جدول/ قیمت آپارتمان در منطقه راه آهن تهران

این کارشناس مسکن ادامه داد: دولت می‌تواند در این مدت کوتاه واحدهای مسکونی در پرند و پردیس را هر چه سریع‌تر واگذار کند و تعدادی از تقاضا برای واحدهای مسکونی را پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه قطعاً پاسخ به تقاضا و عرضه مناسب مسکن می‌تواند موجب متعادل شدن نرخ اجاره‌ بهای مسکن شود، گفت: دولت اگر می‌خواهد در بلندمدت نرخ اجاره بها را متعادل کند می‌تواند با عرضه مناسب مسکن و رفتن به سمت ایجاد و راه‌اندازی سامانه ملی املاک این اقدام را به خوبی انجام دهد.

وی تأکید کرد: چنانچه واحدهای مسکن مهر اطراف تهران به موقع واگذار شوند و از سوی دیگر راه‌های ارتباطی به تهران مثل مترو به خوبی و هر چه سریعتر راه‌اندازی شوند قطعاً بسیاری از مستأجران به این شهرها مراجعه می‌کنند و میزان زیادی از تقاضای کلانشهر تهران کاسته خواهد شد. 

نظر شما