شناسهٔ خبر: 32366785 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کارشناس امور ترکیه: موضع آنکارا در قبال دمشق تغییر نکرده است

خبرگزاری صداوسیما

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ؛ به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم کارشناس امور ترکیه گفت: موضع ترکیه درباره سوریه تغییر نکرده است.
اسماعیل کایا در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در پاسخ به این سوال که پس زمینه اقدام ترکیه در تکذیب هرگونه میانجیگری ایران میان آنکارا و دمشق چیست، گفت: عملاً ترکیه تلاش نمی کند صفحه جدیدی در روابط سیاسی و نظامی با سوریه باز کند. هیچ تغییری در عرصه نظامی و سیاست ترکیه رخ نداده است که بخواهد زمینه ای برای بهبود روابط ترکیه و سوریه باشد. تصور می کنم اینکه (محمد جواد) ظریف از دمشق راهی آنکارا شده است زمینه را برای این گمانه زنی ها فراهم کرده است اما عملاً هیچ تغییری در موضع ترکیه در مورد سوریه ایجاد نشده است و آنکارا همچنان بر موضع پیشین خود در مورد سوریه پا برجا است و وارد گفتگو با دمشق نخواهد شد و برای آغاز گفتگو با نظام سوریه نیازی به میانجیگری ندارد. مذاکره جدید با نظام سوریه نیازمند تغییرات عمده سیاسی و نظامی است.
وی در پاسخ به این سوال که منظور ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه که گفته است منطقه ای امن در شمال سوریه ایجاد شده است چیست؟ گفت: منظور وی این بوده است که با وجود آنکه جامعه جهانی از مشارکت در یک طرح روشن و واضح برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه سر باز زده است اما ترکیه عملاً توانسته است چنین منطقه ای را ایجاد کند.
اینکه ترکیه اعلام کرده باید وضع کنونی استان ادلب حفظ شود به این معنا است که طرفین باید از افزایش تنش اجتناب کرده و به حملات خود که ناقض توافق بر سر ایجاد منطقه کاهش تنش و منطقه عاری از سلاح است خودداری کنند. ترکیه با انجام عملیات نظامی در ادلب و پاکسازی این منطقه از حضور تروریست ها موافق است اما نه به گونه ای که غیرنظامیان به صورت کور هدف قرار گیرند.

نظر شما