شناسهٔ خبر: 32366104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نشاط جوانان با برنامه‌ریزی برای آینده به دست می‌آید/ جوان مومن انقلابی همیشه در حال جهاد و تلاش است

یک مبلغ مذهبی بین‌المللی گفت: نشاط اصلی آن است که برای آینده جوان برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و جوانان طبق برنامه‌ها برای آینده خود طرح داشته باشند، کشوری که بخواهد به جوانان نشاط دهد باید برنامه کاری و اقتصادی برای جوانان داشته باشند و فضاها را ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نشاط و شور جوانی موضوعی است که نه تنها در بحث‌های اجتماعی بلکه در جدال‌های انتخاباتی هم دستاویز قرار می‌گیرد، فارغ از سیاسی بازی در پرداختن به این موضوع باید به‌طور واقعی به آن پرداخت.

در این راستا و مقارن با ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، صبح چهارشنبه میزگردی با حضور محسن اسدی(طلبه جوان مبلغ بین‌الملل)، محمدرضا عبدالله آبادی (دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد) و وصال حامدی‌نیا (بانوی شطرنج‌باز قهرمان آسیا) برگزار و موضوعاتی از جمله ویژگی‌های جوان طراز انقلابی، بررسی جایگاه معنویت در موفقیت‌های جوانان مشهدی، بررسی مسئله نشاط و میزان آن در خراسان رضوی برای جوانان، راه‌کارهایی برای جوانان برای استفاده از ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی مشهد برای رسیدن به هدف و زندگی شاد مورد بررسی قرار گرفت، جوانان موفق در عرصه‌های تبلیغ بین‌الملل، جنبش‌های دانشجویی و ورزش استان نقطه نظرات خود را در آن خصوص بیان کردند.

ضرورت پویایی جوانان

مبلغ حوزه بین‌الملل در این میزگرد با اشاره به لزوم حضور مربی و مشاور برای هدایت مسیر زندگی جوانان، خاطرنشان کرد: جوان پرانرژی است و در زندگی خود می‌خواهد قله‌های مرتفعی را فتح کند، اما اگر در این مسیر پر تلاطم مشاور و مربی خوبی نداشته باشد عدم اعتماد به نفس به سراغ جوانان می‌آید.

محسن اسدی موحد افزود: در بحث تبلیغ بین‌الملل دو بحث علم و تجربه بسیار تاثیرگذار است، چراکه جوان اگر در این عرصه هر چقدر هم علم داشته باشد، اما تا وارد عرصه نشود موفق نمی‌شود و برای شروع این کار نیز نباید منتظر حمایت‌کننده و ارگان دولتی بود.

وی با انتقاد از این موضوع که چرا در دانشگاه‌ها از دانشجویان فقط به عنوان فعال سیاسی استفاده می‌کنند و چرا استفاده دیگر نمی‌کنند، ادامه داد: به نظر من باید به جنبه‌های مختلف دقت شود، باید جوان را پویا کنیم، برنامه کلی داشته باشند، اما متاسفانه کشور ما سیستمی و شخص محور است و سلیقه‌ای عمل می‌شود، درحالی که در کشورهای دیگر این‌گونه عمل نمی‌شود، برای جوانان برنامه کلی صورت می‌گیرد.

جوان مومن انقلابی همیشه در حال جهاد و تلاش است

این مبلغ حوزه بین‌الملل با بیان اینکه کشور ما شهید حججی‌ها کم ندارد، افزود: در کشور ما فقط فضای کافی به جوانان داده نمی‌شود برای مثال در اتفاق سیل خیلی از جوانان زندگی خود را گذاشتند، جوان مومن انقلابی همیشه در حال جهاد و تلاش است، اکنون فضای نبرد اقتصادی است و اگر به جوانان متدین فضا دهند، خیلی بهتر از دیگر مسؤولان این جوانان می‌توانند از عهده مشکلات برآیند.

اسدی موحد اظهار کرد: وقتی که شما به عنوان جوان مبلغ در کشورهای خارجی حضور پیدا می‌کنید، شما تنها روحانی آن کشور هستید به همین جهت مردم منطقه تمام مشکلات زندگی شخصی خود را هم به شما می‌گویند، اما دلیل اینکه مسئولان اروپایی‌ها و غربی‌ها دین گریز بوده‌اند، افراط و تفریط آن‌ها در این امر بوده است.

وی به تجربه تبلیغ بیش از 20 کشور خود اشاره و عنوان کرد: در کشورهای دیگر روحانیت زیر ذره‌بین هستند و هر کاری کنند او را مورد بررسی قرار داده، برای روحانیون جایگاه والایی قرار می‌دهند.

زمان‌سنجی و بصیرت‌سیاسی از ویژگی‌های جوان مومن انقلابی است

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص ویژگی‌های جوان مومن انقلابی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در صحبت‌های مختلف به ویژگی‌های جوان مومن انقلابی اشاره کرده‌اند و در خصوص پیشرفت‌های حوزه سیاست فرموده‌اند، با پیشرفت سیاسی جوان پایه‌های نظام انقلاب رشد دارد.

محمدرضا عبدالله‌آبادی زمان‌سنجی و بصیرت‌سیاسی را ویژگی‌های جوان مومن انقلابی دانست و عنوان کرد: جوانان باید به این نکته توجه داشته باشند در موقعیت‌های مختلف چه کاری را انجام دهند، به عنوان مثال حضرت علی اکبر(ع) در روز عاشورا انجام دادند و نفر اولی بودند که وارد جبهه مقاومت شد.

وی وضعیت مدیریتی حال حاضر را رخوت‌انگیز دانست و گفت: اکنون در بخش‌های مدیریتی رخوت دیده می‌شود و مدیریت در اختیار پیرمردها است که آن‌ها نیز انرژی لازم را ندارند، با شرایط فعلی بهتر است برخی مدیران که انرژی کمتری دارند کنار روند و از جوانان استفاده شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد یکی از مولفه‌هایی که سبب عدم اعتماد دانشجویان در فضای سیاسی و فرهنگی می‌شود را تک بعدی بودن برخی دانشجویان دانست و یادآورشد: بیشتر دانشجویان بعدهای دیگر خود مانند ابعاد دینی را نمی‌بینند، به مقوله فرهنگی دقت نمی‌کنند، تک بعدی بودن از مولفه‌هایی است که سبب می‌شود دانشجویان فضا و اعتماد به نفس لازم را نداشته باشند.

ورزشکاران جوان؛ مبلغ فرهنگ ایرانی اسلامی

قهرمان شطرنج آسیا در سال 2018 گفت: ما به عنوان پرچمدار ایران در خارج از کشور باید برخی از مسائل فرهنگی کشورمان را رعایت کنیم و نشان دهیم چه کشوری هستیم.

وصال حامدی‌نیا با بیان اینکه ورزشکاری که به کشور دیگری می‌رود باید شخصیت خود را حفظ کند، افزود: ورزشکاران باید در این کشورها ارزش‌های خود را ثابت کنند، ضمن اینکه هویت ایرانی و اسلامی را نیز باید نشر دهند.

وی در خصوص نحوه برخورد کشورهای دیگر با بانوان ورزشکار ایرانی در خصوص حجاب ایرانی‌ها بیان کرد: با تعجب نگاه نمی‌کنند، اما از این موضوع از ما سوال می‌کنند که ماهم در جواب می‌گوییم این یک امر عادی است که با توجه به این سخن‌ها شاید بتوان از بانوان ایرانی به عنوان مبلغان حجاب در خارج از کشور یاد کرد.

این قهرمان شطرنج به مرور یکی از خاطرات خود در خصوص نحوه برخورد عوامل اجرایی یکی از کشورها هنگام ورود ورزشکاران ایرانی پرداخت و گفت: زمانی که سال 96 در فرودگاه کشور چین بودیم و قصد عبور از گیت فرودگاه را داشتیم مسؤولان با اصرار درخواست داشتند تا ما حجاب را برداریم و ما توضیح دادیم که مسلمانیم و حجاب بخشی از فرهنگ ما است که با پا درمیانی مسئولان تیم این موضوع نیز حل شد و ما نیز به خاطر عقاید شخصی خود از کشف حجاب امتناع کردیم.

نشاط جوانان با برنامه‌ریزی برای آینده به دست می‌آید

مبلغ بین الملل بحث نشاط را تفریحی متفاوت دانست و گفت: نمی‌دانم چه کسی این را باب کرده که در اروپا نشاط وجود دارد؟ در اروپا تفریح وجود دارد نه نشاط، چراکه زندگی اروپایی‌ها ماشینی است.

اسدی موحد افزود: یکی از مولفه‌هایی که در نشاط اجتماعی و روحی تاثیرگذار است، طراحی شهری و فضای سبز بوده و از این بایت نیز شهرداری مشهد موفق است، چرا که حتی توریست‌هایی که از آلمان به مشهد می‌آیند از طراحی شهری و فضای سبز مشهد پس از نشاط معنوی حرم به عنوان نقاط قوت این شهر یاد می‌کنند.

وی کنسرت را از مسائل جانبی و موقت نشاط دانست و بیان کرد: در اروپا که علاوه بر کنسرت هر چیز دیگری بخواهید وجود دارد، اما چرا جوانان غربی احساس پوچی می‌کنند؟ این حرف را نیز براساس تجربیات شخصی خود در منطقه واتیکان می‌زنم نه از روی کتاب‌ها.

این مبلغ بین الملل ادامه داد: کنسرت رفتن نشاط موقت جوان را تامین می‌کند، اما نشاط اصلی آن است که برای آینده جوان برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و جوانان طبق برنامه‌ها برای آینده خود طرح داشته باشند، کشوری که بخواهد به جوانان نشاط دهد باید برنامه کاری و اقتصادی برای جوانان داشته باشند و فضاها را ایجاد کند.

اسدی موحد به مصادیق ایجاد نشاط اجتماعی در ایران اشاره و عنوان کرد: در ایران ازدواج به موقع نشاط دارد، در حالی که در اروپا و آفریقای جنوبی شما از خانواده جدا می‌شوید، غربی‌ها امنیت شغلی دارند، اما به دنبال یک موضوع گمشده برای روح خود می‌گردند، امنیت از دیگر مصادیقی است که می‌تواند برای روح ایرانیان نشاط داشته باشد.

برگزاری کنسرت قداست مشهد را از بین می‌برد

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور  مشهد به نشاط سیاسی جوانان ایرانی اشاره کرد و گفت: نشاط سیاسی برای دانشجویان یعنی این که افراد نظرات شخصی خود را بیان کنند و هیچ فشار سیاسی هم به افراد نباشد که خوشبختانه در مشهد قالب این موضوع رعایت می‌شود.

عبدالله آبادی با بیان اینکه مگر چند درصد از افراد جامعه می‌توانند به کنسرت بروند که این قدر از برگزاری آن صحبت می‌شود، ادامه داد: آیا در حاشیه مشهد افرادی می‌توانند از ظرفیت‌های کنسرت استفاده کنند؟ عده‌ای محدود از این‌ها استفاده می‌کنند و فکر دیگری ندارند و از کنسرت برای شادی جدید خود می‌خواهند و به این فکر نمی‌کنند که در حاشیه شهر فردی فکر این است برای خانواده نان ببرد یا به فکر کار است که این موضوع‌ها نشان‌دهنده آن است که فاصله تعریف نشاط در مشهد زیاد است و به این توجه ندارند برگزاری کنسرت در مشهد عامل قداست‌زدایی این شهر می‌شود.

تلاش و پشتکار؛ عامل مهم موفقیت

استاد بین‌المللی شطرنج در پاسخ به این سوال که جوانان مشهدی چه نکاتی را برای رسیدن به موفقیت باید رعایت کنند؟، بیان کرد: مهم‌ترین موضوع تلاش و پشتکار است، من از 6 سالگی خیلی شکست خورده‌ام، اما به دلیل سخت‌کوشی که داشته‌ام توانستم به درجاتی از موفقیت برسم.

وصال حامدی‌نیا در خصوص تاثیر فضای معنوی مشهد بر عملکردش تصریح کرد: وجود بارگاه منور رضوی قطعا برای من تاثیر داشته، من قبل از مسابقات به حرم می‌روم که این موضوع سبب می‌شود تا اعتماد به نفس بسزایی پیدا کنم و بدانم کسی حواسش به من است و به من کمک می‌کند تا موفق شوم.

معنویت حاکم بر مشهد دارای اثرگذاری مختلف است

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور نیز در خصوص تاثیر معنویت حاکم بر مشهد در فعالیت‌های جوانان گفت: معنویت حاکم بر مشهد دارای اثرگذاری مختلف است، این معنویت انسان را در ورود به کار قوی می‌کند و ارتباط معنوی جوانان با امام رضا(ع) نیز سبب می‌شود تا جوانان در کارهای خود گمراه نشوند.

محمدرضا عبدالله‌آبادی این فعال جنبش دانشجویی ارتباط با خداوند را از وظایف اصلی جوانان دانست و عنوان کرد: برای پیشرفت ارتباط با خداوند را باید داشته باشیم، برای مثال شهید ابراهیم هادی این معنویتی که با افراد دارد را از خداوند گرفته که این رفتار سبب بازدهی معنوی می‌شود.

وی یکی از وظایف جنبش‌های دانشجویی را عدالت‌خواهی دانست و گفت: در تحکیم وحدت در بحث عدالت‌خواهی دقت بسیاری می‌شود، انشاالله در این بازه یک ساله در موضوعات عدالت‌خواهی اتفاق‌های خوبی بیفتد.

===================

گفت‌وگو از: هادی احمدی

==================

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

برچسب‌ها:

نظر شما