شناسهٔ خبر: 32364112 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون فرهنگی وزارت علوم:

توانایی کشور در گرو علم و دانش ما است/ معاونت فرهنگی وزارت علوم از خطا و اشتباه مصون نیست

معاون فرهنگی وزارت علوم به اهمیت و جایگاه علم، دانش و فناوری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری در دومین محور، بر علم، دانش و فناوری تاکید داشته‌اند و این برای ما دانشگاهیان اهمیت دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که در واحد علوم و تحقیقات تهران در حال برگزاری است، گفت: هدف گذاری بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب معطوف به نسل جوان است.

وی با تاکید بر اینکه نسل جوان باید در خصوص تاریخ معاصر به ویژه تاریخ انقلاب اطلاع کامل داشته باشد، تصریح کرد: پایداری تحولات اجتماعی نقش مهمی در عظمت انقلاب اسلامی داشته است به گونه‌ای که پس از گذشت چهل سال انقلاب اسلامی توانسته استوار باقی بماند و هر روز بر عظمت و قدرت آن افزوده شود.

غفاری با بیان اینکه نگاه منظومه‌ای نسبت به منشور و بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشیم، افزود: مفاهیم و بحث‌هایی که در این بیانیه آمده ما را وادار می‌کند که نگاه منظومه‌ای و کل گرایانه نسبت به آن داشته باشیم و به تمام اضلاع و جوانب آن نگاه کنیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه باید با بصیرت و بینش در بیانیه گام دوم انقلاب تامل کرد، افزود: تاکید بر نقش جوانان در بیانیه گام دوم برجسته است و این به ما می‌گوید که نباید تحلیل نسلی برای فهم شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را از دست بدهیم و البته نگاه به جوانان در این بیانیه بیانگر این است که باید نگاه به آینده باشد.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب یک گذار تاریخی ترسیم شده و این گذار، گذار ملت ایران از یک ملت ستم دیده و تحت سلطه به یک ملتی به آزادی و استقلال رسیده است که نظامی را برای خود تعریف کرده از این رو ما باید این گذار تاریخی را بشناسیم.

غفاری با بیان اینکه خودسازی معطوف به مسئولیت فردی، جامعه سازی معطوف به مسئولیت جمعی و تمدن سازی معطوف به مسئولیت برای فردا است، تصریح کرد: تمدن مقوله‌ای است که در فرآیند تاریخی شکل می‌گیرد با این وجود وقتی که بحث از تمدن سازی می‌شود نگاه آینده نگرانه نیز در این مفهوم وجود دارد.

معاون فرهنگی وزارت علوم به اهمیت و جایگاه علم، دانش و فناوری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبری در دومین محور، محور‌های هفت گانه‌ای که در این بیانیه مطرح کرده اند بر علم، دانش و فناوری تاکید داشته اند و این برای ما دانشگاهیان اهمیت دارد، چون توانایی کشور در گرو علم و دانش ماست.

وی به سلطه ناپذیری و استکبارستیزی نسل جوان و به ویژه دانشجویان اشاره و اظهار کرد: ایستادگی و مقاومت انقلاب اسلامی وامدار حریت، غیرت و شجاعت نسل جدید در دوره‌های مختلف از جمله هشت سال دفاع مقدس است.

غفاری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص عملکرد معاونت فرهنگی وزارت علوم بیان کرد: تامل و انصاف هم چیز خوبی است در هر حال هر کسی می‌تواند داوری و قضاوت خود را داشته باشد، ولی ما نیز وظیفه خود را می‌دانیم و متوجه هستیم که باید پاسخگو باشیم در هر حال بر یک پهنه وسیع و گسترده کسی نمی‌تواند بگوید که ما از اشتباه مصون هستیم.

وی در پاسخ به این انتقاد که چرا معاونت فرهنگی وزارت علوم نسبت به آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در سطح دانشگاه‌ها بی توجه است، تصریح کرد: ما خودمان این مسائل را می‌دانیم، ولی آسیب‌ها به این شدت و حدتی که شما می‌گویید نیست در هر حال باید کار بیشتری شود. سوال بنده این است که آیا تشکل‌های دانشجویی در قبال آسیب‌هایی که مطرح کردید وظیفه ندارید در هر حال باید قدری منصفانه به مسائل نگاه کرد. مسائل و مشکلاتی در کشور وجود دارد از این رو فقط نباید ایراد گرفت و فریاد زد.

معاون فرهنگی وزارت علوم اظهار کرد: در هر دانشگاهی که با فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی مخالفتی شود و در مقابل آن‌ها سد ایجاد کنند ما برخورد می‌کنیم در هر حال امروز کار‌های فرهنگی زیادی انجام شده که راهیان نور و فعالیت‌های قرآنی از جمله آنهاست بنابراین فقط نباید ایراد‌ها را بگوییم.

وی بیان کرد: انتقاد کردن خوب است، ولی چگونگی بیان و در نظر گرفتن ابعاد و جنبه‌های آن نیز خیلی مهم است.

وی گفت: بنده معتقدم که تشکل‌های دانشجویی به دلیل اثرگذاری و تاثیر بیشتری که بر روی بدنه دانشجویی دارند می‌توانند در عرصه گسترش عفاف در دانشگاه‌ها ورود پیدا کنند و ما نیز در کنار آن‌ها هستیم البته قبول دارم که گاهی وقت‌ها حراست در دانشگاه‌ها نباید کار‌هایی را در این حوزه انجام دهد. معتقدم نمی‌توان به صورت دستوری در این عرصه ورود پیدا کرد، چون در این حوزه باید افراد را متقاعد کرد تا فضای بهتری داشته باشیم.

غفاری گفت: دانشگاه‌ها تا آنجایی که بتوانند به تشکل‌ها در برگزاری برنامه‌هایی که دارند کمک می‌کنند، ولی بودجه آن‌ها محدود است.

نظر شما