شناسهٔ خبر: 32357722 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در بيانيه‌اي مرکز ملي فضاي مجازي اعلام شد؛

محکوميت اقدام اينستاگرام در حذف حساب‏‌هاي ايراني‌ ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- بيانيه مرکز ملي فضاي مجازي در محکوميت اقدامات شبکه اجتماعي اينستاگرام در حذف حساب‏‌هاي کاربران ايراني منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، متن اين بيانيه به اين شرح است:
در سال‏ هاي اخير اقدامات سلطه ‏طلبانه و مداخله جويانه دولت آمريکا به حوزه فضاي مجازي نيز تسري پيدا کرده و با اعمال فشار بر نهاد‌ها و مراجع بين‏ الملي، نفوذ در سکوها، خدمات و شبکه‏ هاي اجتماعي و تلاش براي انحصار حاکميت خود بر اينترنت، به دنبال حفظ منافع خود در ابعاد مختلف اقتصادي و سياسي و فشار بر ساير کشور‌ها بوده و با اقداماتي همچون دخل و تصرف در حقوق اساسي کاربران فضاي مجازي، نقض اصل بي‌طرفي شبکه و شبه انحصار شرکت‌هاي آمريکايي بر شبکه‌هاي اينترنتي، اصل بي‌طرفي در ارتباطات و اطلاعات را نقض کرده است.
از طرفي، تشديد و اعمال تحريم ‏هاي يک‏جانبه و ظالمانه اخير در حوزه‏ هاي مختلف ارتباطي و فناوري اطلاعات، کاربران، توسعه ‏دهندگان و صاحبان کسب و کار‏هاي ايراني و به خصوص شرکت‏ هاي نوپا را در برخورداري از خدمات پايه و ورود به بازار رقابت جهاني با مشکل مواجه ساخته است.
امروزه به کرات شاهد مسدودسازي حساب کاربران ايراني در شبکه ‏هاي مختلف اجتماعي همچون توييتر و اينستاگرام و اعمال محدوديت در دسترسي به منابع علمي و تحقيقاتي و خدمات مختلف کاربردي توسط شرکت‏ هاي آمريکايي به واسطه تحريم‏هاي آن کشور هستيم که از مصاديق بارز سانسور، نقض جريان آزاد اطلاعات و نقض حقوق بشر است.
اينگونه رفتار‌ها در شرايطي که دولت آمريکا حق تشخيص و انتساب هرگونه تخلف و جرم در فضاي مجازي به کشورها، سازمان‌ها و نهاد‌ها و حتي نحوه و ميزان برخورد با موارد انتسابي را براي خود محفوظ مي‏ داند، اختصاص به تقابل با جمهوري اسلامي ايران نداشته و فرهنگ، هويت، استقلال، اقتصاد و ارزش‌هاي همه ملت‌ها را تهديد مي‌کند.
رفتار اخير شبکه اجتماعي اينستاگرام در همراهي با اين اقدامات غيرمنطقي و فاقد ارزش بين‌المللي از سوي ديگر کشور‌ها و مجامع جهاني، در تضاد با فلسفه فعاليت شبکه‌هاي اجتماعي، آزادي بيان و حقوق ملت‌هاست و لازم است نهاد‌هاي مسئول با توجه به جايگاه خود در حوزه ديپلماتيک و حقوق و روابط بين‌الملل، اقدامات حقوقي لازم براي طرح شکايت و پيگيري احقاق حقوق سلب شده از مردم عزيز کشور به عمل آورند.
مرکز ملي فضاي مجازي از عموم مردم به ويژه فرهيختگان، اصحاب رسانه و فرهنگ انتظار دارد در رابطه با تبيين اين‌گونه رفتار‌هاي غيراصولي و نابخردانه دولت آمريکا نقش فعالي داشته باشند.
همانگونه که بار‌ها هم اعلام شده نمي‌توان مقدرات يک جامعه در حوزه رسانه، آموزش، بهداشت و خدمات اقتصادي را بر روي سکو‌هاي بيگانه قرار داد.
از اين رو، از همه فعالان اقتصادي و نهاد‌هاي ذي‌ربط مؤکداً مي‌خواهيم که راه‌اندازي و توسعه سکو‌هاي داخلي را وجهه همت خود قرار دهند.

نظر شما