شناسهٔ خبر: 32348410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

به قلم: محمد جوان

ترک اعتیاد دنیای مجازی در سه سوت ...؟!

صاحب‌خبر - دوستان خیلی زیادی در همین مدت کوتاهی که سوپاپ راه‌اندازی شده محبت کردند تماس گرفتند پیام گذاشتند. اظهار لطف داشتند گاها درخواست کمک فکری کردند و از این بنده بینوا «مارکو گام‌بارو» مشاوره خواستند. من در ابتدا خیلی جدی نگرفتم. فکر کردم با من تعارف دارند و زیر بغلم هندوانه می‌گذارند اما بعدا که خوب دقت کردم متوجه شدم اظهار لطف‌ها و درخواست‌ها کاملا جدی و واقعی است. لذا از این شماره تصمیم گرفتم همانند برخی مسئولین مردم‌گریز نباشم و به محبت مردم عزیز پاسخ بدهم و آن‌ها را بیش از این ناامید نکنم. زیرا من و دوستانم در اتاق فکر سوپاپ براین عقیده‌ایم مسئولین محترم می‌توانند مردم را ناامید بکنند اما بنده و اعضای اتاق فکر سوپاپ نه چنین حقی داریم و نه به خودمان اجازه می‌دهیم که خدای ناکرده همانند مسئولین با آن‌ها رفتار کنیم. پس از امروز با خیال راحت و بدون رودربایستی مشکلات خود را به دفتر روزنامه منعکس نمایید، بنده به عنوان دلسوز راستین و مخلص ابدی شما ملت بزرگ و قهرمان ؛ تعهد می‌دهم تا فی الفور در همین ستون به سه سوت پاسخ شما را بدهم و قلب‌تان را با پاسخ‌های فکورانه و مدبرانه خویش خشنود سازم.
یکی از پرسش‌های بسیار زیادی که طی این مدت از سوی دوستان مطرح و برای این معضل درخواست کمک شده است اعتیاد شدید به فضای مجازی است . خوانندگان جان اشاره کرده اند ما چنان آلوده به این جهان و فضای جادویی شده‌ایم که حتی یک لحظه هم نمی‌توانیم از تلفن همراه‌مان جدا بشویم. متاسفانه عده‌ای از خانم‌ها و آقایان متاهل و دنیادیده نیز به صراحت البته به طنز اعلام کرده‌اند: ما حاضریم از همسرمان جدا شویم اما از گوشی‌مان جدا نشویم. مادران زحمتکش و شیرده نسل جدید که با شیرخشک و شیر پاستوریزه نوزادان خویش را بزرگ می‌کنند نیز به طور مکرر گفته‌اند فرزندان آن‌ها به محض ترک دوره شیردهی و آغاز دوره شیرین‌زبانی نخستین جمله‌ای که بر زبان می‌آورند مامان و بابا نیست، بلکه سامسونگ و ال‌جی و هواووی است !
عزیزان من! فکر نکنید گام‌بارو چرت و پرت می‌گوید و این‌ها را از خودش در می‌آورد. این‌ها واقعیت محض است و صدالبته یقینا شما بهتر از بنده به این امور آگاهی دارید. باز هم بنده خداوند منان را شکر می‌کنم که کودکان ما از وقتی زبان می‌گشایند درخواست گوشی و تبلت می‌کنند. زبانم لال می‌ترسم روزی فرا برسد «نی‌نی‌ها» همین که از شکم مادر با سزارین به دنیا بیایند، بلکه تقاضای گوشی اندرویددار و 30گیگ حجم رایگان اینترنت بکنند.
در راستای آگاهی‌بخشی بیشتر به ملت شریف، بنده خودم یک ماموریتی دادم به این «ملی چش قشنگه» تا برود فرنگ و تحقیقی بکند در بلاد کفر وضعیت اینترنت و استفاده مردم چگونه است. حال این بماند که این گوربه گورشده رفت فرنگ و به جای تحقیقات، عمل زیبایی «کاشت گونه» انجام داد و دست خالی برگشت اما طبق تحقیقاتی که خودم بعدا یواشکی انجام دادم متوجه شدم فرنگی‌ها روی اصول و برنامه عمل می‌کنند و مثل ما نیستند که هردنبیر و ثانیه به ثانیه گوشی دستشان باشد و زرت و زرت تلگرام، واتساپ، اینستا، تویئتر و هزارتا کوفت و زهرمارمان را چک کنند.!
اتفاق خوبی که در فرنگستان رخ داده و جا دارد تا ما از آن الگو بگیریم این است که فرنگی‌ها به محض ورود به خانه تلفن همراه را خاموش می‌کنند و اگر کسی هم با آن‌ها کاری داشته باشد به تلفن منزل زنگ می‌زند. قریب به اتفاق خانواده‌ها در فرنگ از زندگی در کنار خانواده لذت می‌برند. وقت‌شان را به بطالت نمی‌گذرانند، مطالعه می‌کنند. روزنامه و مجله و کتاب می‌خوانند. گردش و تفریح، سینما و تئاتر می‌روند. حالا شما بیایید سرانه مطالعه آن‌ها را با سرانه خودمان مقایسه کنید. به والله آمار تاسف‌بار و مایه خجالت است. حالا شما هی بیایید و بگویید فرنگ بد است. البته من نمی‌گویم همه چیز فرنگ خوب است. آن‌ها هم عادات و رفتارهای عجیب و غریبی دارند اما چه عیبی دارد از کارهای خوب آن‌ها ما نیزالگو بپذیریم.
ای وای دیدید چی شد؟ از بس حاشیه رفتم، ستون پر شد و اصلا فرصت نشد حرف اصلی را بزنم. حالا شما ناراحت نشوید و بالاغیرتا خون‌تان را کثیف نکنید و از دری‌وری گفتن به من پرهیزکنید. لطفا صبورباشید. کمی ‌دندان روی جگر بگذارید. من قول می‌دهم در اولین فرصت «فی الفور» و«سه سوته» به شما یاد بدهم چگونه اعتیادتان به دنیای مجازی را ترک کنید و به آغوش گرم خانواده محترم‌تان بازگردید. به قول رامبد جوان : دم همه شما گرم مرددم ایراااااان !،
پیروز باشید.

نظر شما