شناسهٔ خبر: 32346317 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شاهراه خليج فارس-درياي سياه؛ هدف سفر وزير راه به بلغارستان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير راه و شهرسازي که بزودي راهي بلغارستان مي شود، شرکت در کميسيون مشترک 2 کشور و تهيه يک پروتکل براي شاهراه خليج فارس-درياي سياه را از مهمترين برنامه هاي خود برشمرد.

به گزارش چهارشنبه تارنماي وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي گفت: هدف از سفر به بلغارستان شرکت در کميسيون مشترک 2 کشور است که بعد از سه سال در آن بلغارستان برگزار مي‌شود.
اسلامي ادامه داد: يکي از اهداف اين کميسيون پيگيري مصوبات و تصميمات گذشته است. در واقع در اين نشست عملکرد 2 کشور در حوزه مصوبات گذشته و موانع پيشبرد آنها بررسي و براي رفع آنها و شتاب دادن به روند توسعه همکاري‌ها تصميمات لازم اتخاذ مي‌شود.
وي افزود: هدف ديگر اين کميسيون ايجاد سرفصل‌هاي جديد و توافقات براي توسعه همکاري‌هاست که در قالب امضا و مبادله چند موافقت‌نامه بين وزارتخانه‌هاي مختلف و دستگاه‌هاي پيگيري خواهد شد.
وزير راه و شهرسازي که مسئوليت برگزاري کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و بلغارستان را بر عهده دارد، يادآوري کرد: کميسيون مشترک‌ هماهنگ‌کننده، تسهيل کننده و تسريع کننده پيشبرد برنامه همکاري ها به شمار مي رود و توافق هاي ميان 2 کشور را دبيرخانه دائمي در کميسيون مشترک دنبال مي کند.
اسلامي تصريح کرد: تهيه يک پروتکل براي شاهراه ترانزيت خليج فارس-درياي سياه که بلغارستان نيز در آن عضويت دارد، در دست است.
«اين پروتکل کمک مي‌کند خاور دور، اقيانوس هند و آسياي ميانه به اروپا و منطقه درياي سياه متصل شود».
وي افزود: اين مساله به توسعه همکاري‌هاي اقتصادي کمک مي‌کند، زيرا ترانزيت، شاهراه سرعت بخشيدن به همکاري هاي اقتصادي است.
به گزارش ايرنا، راهگذر خليج‌فارس - درياي سياه که به‌عنوان شاهراه اتصال حوزه خليج‌فارس به درياي سياه و کشورهاي اروپايي تعريف شده است و امکان جابجايي بار بين کشورهاي حاشيه خليج‌فارس و اقيانوس هند را از طريق ايران به کشورهاي جمهوري آذربايجان، گرجستان، درياي سياه، اوکراين، لهستان و ساير کشورهاي اروپايي فراهم مي‌آورد.
جابجايي بار از اروپا به ايران و تبادل کالا بين کشورهاي عضو از ديگر اهداف راه اندازي اين راهگذر است.
اين راهگذر جاده‌اي- ريلي چندي قبل سند ابتدايي خود را نهايي کرد. جمهوري اسلامي ايران، جمهوري آذربايجان، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان از اعضاي اين راهگذرند.
اقتصام*3061*1961*
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما