شناسهٔ خبر: 32343003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اهداف سفر ظريف به سوريه در تحليل العربي الجديد/ سفر ظريف به دمشق؛ فراتر از دلجويي

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- محمدجواد ظريف که در دومين مقصد سفرش بعد از دمشق وارد آنکارا شد، در بدو ورود و در جمع خبرنگاران در تشريح رايزني‌هاي خود در سوريه، افزود: در دمشق ديدار‌هاي بسيار خوبي داشتيم، مخصوصا ديدار با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه بسيار مفيد بود و بحث‌هاي خوبي درباره گفتگو‌هاي آستانه و همکاري‌هاي دو کشور انجام شد.
به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا، وزير امور خارجه ايران گفت که موضوع همکاري‌هاي دوجانبه مخصوصا نتايج سفر اسد به تهران و نتايج سفر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري به سوريه و توافق‌هاي حاصله و چگونگي عملياتي کردن اين توافق‌ها نيز از ديگر موضوعات پيگيري شده در اين سفر بود.
وي ادامه داد: همچنين درباره جلسه آينده روند آستانه و همينطور همکاري‌هايي که در چارچوب سازمان ملل براي يافتن راه حل سياسي براي سوريه است، هماهنگي‌هاي خوبي صورت گرفت.
ظريف گفت: در مورد وضعيت در شرق فرات و ادلب که هر دو نگران کننده است و ضرورت خارج کردن نيرو‌هاي بيگانه از سوريه و پايان دادن حضور تروريست‌ها در سوريه نيز گفت وگوي خوبي داشتيم.
وي در ادامه افزود: همچنين در سفر به ترکيه نيز درباره مسائل منطقه‌اي گفتگو خواهيم کرد، به خصوص درباره سوريه و مسائل شمال آفريقا صحبت مي‌کنيم. همچنين درباره روابط دوجانبه نيز که پيش‌تر با ترکيه گفتگو‌هاي بسيار خوبي داشتيم از جمله در سفر حجت الاسلام والمسلمين حسين روحاني رئيس جمهوري به اين کشور و نيز سفر‌هاي ديگري را هم در برنامه داريم.
وزير امور خارجه ايران ادامه داد: همچنين اين دومين سفر من در فروردين ماه به ترکيه است که سفر اول براي شرکت در اجلاس اضطراري مقابله با اسلام ستيزي سازمان همکاري اسلامي در استانبول بود و در اين سفر هم با مقام‌هاي ترکيه درباره مسائل دوجانبه به خصوص تحولات منطقه گفتگو خواهم کرد.
ظريف در ادامه درباره اينکه آيا بين دو سفر به دمشق و آنکارا ارتباطي وجود دارد؟، گفت: علاقه منديم مشکلات سوريه از طريق گفتگو به خصوص از طريق گفتگو بين کشور‌هاي منطقه حل شود، ولي اين دو سفر به خاطر نياز به اين زمانبندي اينگونه انجام شد و اميدواريم بتو‌انيم به رفع مشکلات در منطقه کمک کنيم.
وي خاطرنشان کرد که در سفرش به ترکيه درباره پرونده‌هاي دوجانبه بحث خواهد شد و افزود: همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ترکيه، همکاري‌هاي سياسي و تصميماتي که در جلسات کميسيون عالي روابط دوجانبه در سطح روساي جمهوري اتخاذ مي‌شود، دو وزير خارجه مسئول پيگيري آن‌ها هستند و لذا در اين سفر در اين باره نيز گفت وگو خواهد شد.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران صبح سه شنبه براي رايزني با مقام‌هاي سوري درباره راه‌هاي توسعه روابط دو جانبه، مسايل منطقه‌اي و جهاني وارد دمشق پايتخت سوريه شد.
ظريف را در سفر يک روزه به سوريه علي اصغر خاجي دستيار ارشد وزير خارجه در امور ويژه سياسي، سيد عباس موسوي سخنگوي وزارت خارجه، حميدرضا دهقاني دستيار وزير و مدير کل خاورميانه و شمال آفريقاي وزارت خارجه و جمعي از مقام‌هاي اين وزارتخانه همراهي کردند.

دعوت اسد از ظريف

اما سفر ظريف به دمشق به دعوت رئيس جمهوري سوريه انجام شد.
اسد اسفند ماه 1397 پس از سفر به تهران از ظريف براي سفر به سوريه دعوت کرده بود. محمدجواد ظريف آخرين بار 12 مهر 1397 به سوريه سفر کرده بود.
ظريف و هيات همراه پس از ورود به دمشق با حضور در حرم حضرت زينب (س) در منطقه زينبيه در اطراف دمشق ضريح مطهر ايشان را زيارت کردند.
ظريف در پايان ديدار يک روزه خود از سوريه، سه شنبه شب و پس از ديدار با مقام‌هاي سوري اين کشور را به مقصد ترکيه ترک کرد.

تحليل العربي الجديد از اهداف سفر ظريف به سوريه
يک رسانه عربي در تحليلي به ابعاد سفر وزير خارجه کشورمان به دمشق پرداخت و مي‌نويسد که يکي از اهداف عمده اين سفر پيگيري روند تشکيل کميته قانون اساسي سوريه بوده است.
روزنامه العربي الجديد چاپ لندن در مقاله‌اي به قلم امين العاصي تحت عنوان" سفر ظريف به دمشق؛ فراتر از دلجويي" نوشت: سفر محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران به دمشق که ديروز (سه شنبه) انجام شد در سايه تحولات سياسي سوريه بود؛ مهم‌ترين اين تحولات تشکيل قريب الوقوع کميته قانون اساسي است که اساس راه حل سياسي در اين کشور به شمار مي‌رود و ايران نمي‌خواهد که اين مساله عليه منافعش در سوريه باشد. همچنين اين سفر چند روز پيش از برگزاري مرحله جديد نشست آستانه که قرار است 25و 26 آوريل برگزار شود و توافقي روسي-ترکي در رابطه با اعضاي کميته قانون اساسي حاصل شود، انجام شد. کميته قانون اساسي قرار است نمايندگاني از نيروهاي معارض، نظام حاکم در سوريه و جامعه مدني سوريه را شامل شود.
در اين تحليل آمده است: اين سفر، اولين سفر ظريف به دمشق پس از استعفايش در 25 فوريه به شمار مي‌رود، دقيقاً در همان روزي که بشار اسد براي اولين بار پس از آغاز درگيري‌هاي سوريه به تهران رفت. ظريف در همان زمان به دليل عدم هماهنگي با وزارت خارجه در رابطه با سفر رئيس جمهور سوريه به ايران استعفاي خود را اعلام کرد و گفت که براي حفظ جايگاه وزارت خارجه استعفا داده است.
در ادامه اين تحليل آمده است: پرونده کميته قانون اساسي در رأس اولويت‌هاي سفر ظريف بود زيرا اين مساله باعث مي‌شود که تهران و دمشق قانون اساسي سوريه را که در سال 2014 وضع شده بود اصلاح کنند و اين امر اين اجازه را به بشار اسد مي‌دهد تا بار ديگر در انتخابات رياست جمهوري نامزد شود به خصوص اينکه تهران بشار اسد را ضامني براي منافع سياسي، نظامي، اقتصادي و فرهنگي خود مي‌داند و ايران امروز به بازيگري در سوريه تبديل شده است که نمي‌توان از آن عبور کرد.
نويسنده در ادامه با اشاره به قدرت نفوذ ايران در سوريه مي‌گويد: ايران اخيراً چيدن اولين ثمره حمايت‌هاي نامحدودش از دولت سوريه را آغاز کرده است و آن ايجاد راه زميني که تهران را از طريق عراق به ساحل سوريه و سپس بيروت وصل مي‌کند.
در اين مقاله آمده است که تلاش‌هاي ايران براي تحکيم نفوذ خود در سوريه با موانعي از سوي آمريکا، اسرائيل و حتي روسيه مواجه است و در جديدترين هشدار آمريکايي‌ها به ايران جيمز جفري، نماينده ويژه آمريکا در امور سوريه گفته است که ايراني‌ها بايد سوريه را ترک کنند و به خانه‌هايشان بازگردند، همچنين آمريکايي‌ها تلاش دارند از طريق تحريم‌هاي اقتصادي ايران را مجبور به ترک سوريه کنند.
نويسنده مي‌گويد: براساس گزارشات برخي روزنامه‌هاي روس تلاش ايران براي ايجاد يک پايگاه دريايي در سواحل سوريه از طريق اجاره کردن بندر لاذقيه روسيه را نگران کرده است به خصوص اينکه اين مساله بدون هماهنگي با مسکو انجام شده است.
در اين تحليل همچنين به تلاش‌هاي ايران براي ايجاد خط راه اهن ميان تهران، بغداد و دمشق با منظور ايجاد راه‌هاي تجاري جديد اشاره شده است.
اين روزنامه قطري در پايان مدعي شده که تهران به دنبال تقويت حضور خود در دروازه شرقي سوريه واقع در شرق ديرالزور و جنوب فرات است.

نظر شما