شناسهٔ خبر: 32327590 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هجوم ملخ هاي صحرايي به کشاورزي، مراتع وطبيعت چابهار

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا- زيان ملخ هاي صحرايي که به اراضي کشاورزي، مراتع وطبيعت چابهار و هر نقطه اي از ايران که هجوم بياورند مخرب تر از سيل و هر آفت و حادثه غيرمترقبه ديگر است، در صورت عدم مقابله آنان دسترنج دهها ساله کشاورزان را نابود مي کنند.

به گزارش ايرنا، هجوم ملخ ها به استان سيستان وبلوچستان و ساير نقاط کشور با سيل و بارندگي ها همزمان شده است، در صورت عدم مقابله با اين آفت اندک کشاورزي از بين مي رود براي اطلاع بيشتر ابعاد مختلف ملخ ها بررسي مي کنيم.
ملخ ها به چند دسته تقسيم مي شوند که ملخ هاي بومي که جزء آفات عمومي محسوب شده و مبارزه با آنها به عهده حفظ نباتات هر شهرستان است.
ملخ هاي مهاجر به ملخ صحرايي مشهور و کنترل آنها يک پروسه ملي، بين المللي و منطقه اي دارد.
با نگاهي به عمليات مبارزه 30 ساله ملخ هاي بومي و ملخ هاي مهاجر چنين استنباط مي شود که هر ساله بطور متوسط 150 تا 200 هزار هکتار مبارزه با ملخ هاي بومي در کشور صورت گرفته است.
اين ميزان مبارزه بيشتر در مناطق کانوني و در کوهپايه ها و ارتفاعات صورت گرفته است و چنانچه عمليات کنترل ملخ ها در مناطق کانوني انجام نشود بدون شک اين سطح مبارزه مي تواند تا پنج برابر افزايش داشته باشد.
علاوه بر انواع ملخ هاي بومي، بايد به امر ديده باني و پيش آگاهي از وضعيت ملخ صحرايي بهاء بيشتري داده شود چرا که اهميت اين آفت جهاني بر هيچکس پوشيده نيست، بخصوص که ايران از 2 جبهه جنوب و جنوب شرقي از عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، کويت، هند و پاکستان هميشه مورد تهديد اين آفت بوده و همچنين در برخي از مناطق جنوبي کشور از جمله جازموريان، چابهار و ايرانشهر اين آفت در چند سال اخير پس از ورود به کشور تخم ريزي کرده و بصورت انفرادي زيست مي کنند و در صورت مساعد بودن شرايط آب و هوايي افزايش تراکم پيدا خواهند نمود.
بعنوان مثال اگر بخواهيم ميزان خسارت ملخ صحرايي را به تصوير بکشيم، هر ملخ صحرايي مي‌ تواند هم ‌وزن خودش يعني 2 گرم در روز غذا بخورد.
هر کيلومتر مربع از دسته پروازي متراکم مي ‌تواند شامل 50 ميليون ملخ باشد که روزانه قادرند 100 تن از پوشش گياهي را بخورند.
دسته پروازي بسيار بزرگ مي‌ تواند هزار کيلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه 100 هزار تن پوشش گياهي را به مصرف برساند که اين معادل مصرف يک ميليون فيل يا چهار ميليون گاو است.
ملخ صحرايي مي تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کيلومتر برساعت پرواز نمايد.
گزارش شده است در سال 1988 دسته پروازي ملخ صحرايي از اقيانوس اطلس تا غرب هند به مسافت پنج هزار کيلومتر حرکت کرده است.
ارتفاع پرواز دستجات ملخ صحرايي از 100 تا هزار متر گزارش شده است و در روزهاي آفتابي و گرم ارتفاع افزايش مي يابد.
نسل اول ملخ صحرايي از ماه مي- دسامبر در مرز بين يمن، عربستان و عمان مشاهده شده وعدم مبارزه با ملخ در مرحله پوره در مناطق ذکر شده بالا بويژه در يمن افزايش پيدا کرده است.
خشک شدن پوشش گياهي و مهاجرت ملخ هاي بالدار از مناطق ذکر شده به سمت مناطق داخلي عربستان و مناطق شمالي و بخشهايي از امارات متحده عربي شده و
خشک شدن پوشش گياهي، بالا بودن تراکم آفت در نسل دوم وشروع مبارزه باعث حرکت ملخ هاي بالدار بر اساس جريان وزش باد به سمت شمال و ورود آن به مناطق جنوبي ايران شده است.
پوشش گياهي مناسب و سبز، بارشهاي خوب، آب و هواي مناسب، بافت خاک نرم و مناسب باعث گرديد آفت بتواند در مناطقي که فرود آمده بود مستقر شده و به جفتگيري و تخم ريزي بپردازد.
معاون مديريت کنترل ومبارزه با آفات عمومي سازمان حفظ نباتات کشور در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: گزارش ورود اولين دسته پروازي ملخ به بندر نخيلو در تاريخ 29 ژانويه 2019 برابر با نهم بهمن گذشته 1397 بوده است.
محمود چالاکي افزود: به دنبال آن گزارش ملخ هاي انفرادي در استانهاي بوشهر، فارس، خوزستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان با تراکم پائينمشاهده شدند.
وي به فعال شدن ستاد مبارزه با ملخ در ستاد سازمان حفظ نباتات، ستاد استان و شهرستانها در آن زمان و تشکيل اکيپ هاي رديابي و مبارزه در تمامي نقاط آلوده اشاره و خاطرنشان کرد: رديابي، ديده باني و مبارزه با کمک دستگاه ايلوکاست 3 و فرم هاي ديده باني از ملخ هاي صحرايي از اواخر ماههاي سال گذشته آغاز شده است.
وي ادامه داد: سطح کل مبارزه با ملخ صحرايي در استانهاي آلوده در حدود 6 هزار و 500 هکتار بوده که چهار هزار و 260 هکتار مبارزه زميني و هوايي در استان هرمزگان منطقه نخيلو که 260 هکتار مبارزه هوايي و سه هزار و 840 هکتار مبارزه زميني با چهار اکيپ مبارزه در پنج روز و 100 هکتار در مازاوي ميناب انجام شد.
وي گفت: تاکنون هزار و 100 هکتار عمليات مبارزه زميني و هوايي در استان بوشهر شامل480 هکتار مبارزه هوايي و 620 هکتار مبارزه زميني با سه اکيپ و 550 هکتار مبارزه زميني با دسته ملخ صحرايي در جازموريان، 86 هکتار مبارزه زميني با ملخ هاي انفرادي و بالغ در استان فارس منطقه لامرد، 80 هکتار مبارزه زميني با ملخ هاي بالغ در استان خوزستان انجام شده است.
معاون مديريت کنترل ومبارزه با آفات عمومي سازمان حفظ نباتات کشور به برخي ديگر از اقدامات انجام شده سازمان حفظ نباتات براي کنترل ملخ صحرايي اشاره و تصريح کرد: اخطار کتبي به استانهاي جنوب کشور قبل از هجوم دستجات پروازي ملخ صحرايي، تشکيل ستاد مرکزي مبارزه با ملخ صحرايي در سازمان حفظ نباتات به رياست دکتر درگاهي رياست محترم سازمان حفظ نباتات و ترسيم خط و مشي و ضرورت برگزاري جلسات ستاد ملخ در استانها و شهرستانهاي آلوده و ارسال نامه شرح وظايف ستاد ملخ استانها به امضاء مقام عالي وزارت رسيد.
وي ارسال سموم، ادوات و تجهيزات سمپاشي به استانهاي آلوده شامل چهار تن سم دلتامترين، سه دستگاه سمپاش يو ال وي پاش پشت وانتي، سه عدد تانکر آب 200 ليتري به استان هرمزگان، ارسال 2 تن سم دلتامترين، 2 دستگاه سمپاش يو ال وي پاش پشت وانتي به استان فارس و ارسال 2 تن سم دلتامترين و يک دستگاه سمپاش يو ال وي پاش به سيستان و بلوچستان و ارسال يک تن سم دلتامترين به استان بوشهر و خوزستان ارسال 4 دستگاه هد سمپاش به جنوب کرمان انجام شد.
وي اعزام اکيپ هاي مبارزه براي همکاري و پشتيباني عمليات مبارزه در بندر نخيلو از استانهاي سيستان و بلوچستان و جنوب کرمان و حضور فعال رياست محترم سازمان و معاونين و مديران ستادي در مناطق آلوده و بررسي موانع و مشکلات موجود در جهت انجام هر چه بهتر عنليات رديابي و مبارزه با ملخ صحرايي، واعزام مديران و کارشناسان ستادي ملخ به استانهاي هدف براي بررسي وضعيت ، نظارت و هدايت عمليات رديابي و مبارزه با ملخ صحرايي و آموزش نحوه مبارزه رديابي ملخ صحرايي، آموزش نحوه کار با دستگاههاي ايلوکاست و
تماس مداوم ستاد مرکزي ملخ با استانها و جمع آوري گزارشات روزانه و رفع موانع موجود و ارسال دستگاههاي ايلوکاست 3 به استانهاي هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس براي ارسال گزارش هاي ديده باني و مبارزه به فائو سازمان ملل از ديگر اقدامات است.
وي گفت: با شرکت خدمات حمايتي براي انجام مبارزه هوايي در نقاط صعب العبور هماهنگي و برنامه ريزي شده و اقدامات لازم براي مبارزه احتمالي در مرحله بعدي(مرحله پوره) انجام شده است.
معاون مديريت کنترل ومبارزه با آفات عمومي سازمان حفظ نباتات کشور به خروج پوره در ايام بهار در اکثر مناطقي که ملخ بالغ مشاهده شده اشاره و افزود: ورود احتمالي و مجدد دستجات پروازي ملخ صحرايي(نسل سوم) از کشورهاي حاشيه خليج فارس به استانهاي جنوبي کشور است.
چالاکي ادامه داد: در صورت عدم موفقيت در کنترل پوره و دستجات پروازي ورودي، احتمال دارد استانهاي ديگر هم مورد هجوم ملخ صحرايي در نسل بعدي قرار بگيرد.
وي بيان کرد: پيش بيني مي شود سطحي در حدود 150 تا 200 هزارهکتار مبارزه با ملخ صحرايي که از اواخر اسفند ماه سال گذشته آغاز و تا خرداد سال جاري ادامه دارد، مبارزه با ملخ صحرايي در مرحله پوره و بالدار داشته باشيم.
وي گفت: سموم مورد نياز در حدود 100 تن و سمپاشهاي مورد نياز در حدود 25 دستگاه برآورد شده است و پيش بيني هواشناسي فائو (بارندگي نرمال تا بالاي نرمال ) در مناطق توليد مثل بهاره در جنوب کشور در فص بهار است.
مديرجهادکشاورزي چابهار نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سطح مبارزه با ملخ صحرايي در نقاط مختلف استان سيستان وبلوچستان تاکنون جمعا 10 هزار و 580 هکتار شامل چهار هزار و 910 هکتار پوره و پنج هزار و 670 هکتار ملخ بالغ است.
نورالدين ميرلاشاري افزود: مبارزه با ملخ هاي صحرايي در چابهار به 2 هزار و 910 هکتار شامل هزار و 140 هکتار پوره و بقيه ملخ بالغ است.
وي به سطح مبارزه با ملخ در ساير نقاط استان اشاره و خاطرنشان کرد: سطح مبارزه با ملخ صحرايي در نيکشهر 100 هکتار بالغ، قصرقند هزار و 400 هکتار (200هکتار پوره و بقيه بالغ)، کنارک 6 هزار و 170 هکتار(3120هکتار پوره و بقيه بالغ) است.
وي بيان کرد: ملخ هاي صحرايي تهديدي جدي به مزارع کشاورزي هستند و امنيت اقتصادي و غذايي را در مدت کوتاهي شديدا تهديد مي کنند.
وي ادامه داد: ملخ صحرايي هنوز به سطح مزارع کشاورزي سطح چابهار و استان سيستان و بلوچستان نرسيده و در همان بدو ورود در مراتع در حال مهار هستند.
وي تصريح کرد: اين ملخ ها به هر سبزه اي شامل زراعت، باغ، گياهان جنگلي، مرتعي، زينتي و علف هاي هرز خسارت مي زنند.
3043
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما