شناسهٔ خبر: 32323151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اروپایی‌ها برای فرار از مسئولیت‌هایشان در برجام فرافکنی می‌کنند/ رئیس جمهور فرانسه به ضرب و شتم مردم خود بپردازد

صاحب‌خبر -

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی سناریوهای جدید اروپا علیه ایران در پوشش حقوق بشر برگزار شد.

اروپایی‌ها برای فرار از مسئولیت‌هایشان در برجام فرافکنی می‌کنند/ رئیس جمهور فرانسه به ضرب و شتم مردم خود بپردازدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه امشب ۲۷ فروردین ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سناریوهای جدید اروپا علیه ایران در پوشش حقوق بشر پرداخت.

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ابتدا با اشاره به اینکه موج جدید تهاجم حقوق بشری به پرچم‌داری فرانسه علیه ایران به راه افتاده است گفت: رئیس جمهور فرانسه به جای اتهامات حقوق بشری علیه ایران به نقض حقوق و ضرب و شتم مردم خود بپردازد.

وی با بیان اینکه اروپایی ها برای فرار از مسئولیت هایشان در برجام در پوشش حقوق بشر فرافکنی می کنند اظهار کرد: اسلام ستیزی و نژادپرستی در فرانسه شعله ور است.

وی با بیان اینکه مکرون در این موج جدید وارد میدان شده است گفت: آن‌ها لابی سنگی با سایر کشور‌های اروپایی در این قضیه کردند و علیه ما وادار به کار کرده اند، اتحادیه اروپا نه‌تن‌ها تحریم‌ها را تمدید کرده بلکه راجع به پرونده متهمی در ایران به اسم نسرین ستوده موضع‌گیری کرده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه این موج جدید بر علیه ایران نیست افزود: ما در طول ۴۰ سال گذشته از این گونه امواج داشته ایم و به احتمال زیاد آخرین موج هم نیست، بهانه موج جدید طرح یک پرونده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه تحریم‌ها هم مانند گذشته است افزود: آن‌ها می‌خواهند  به آمریکا بگویند اگر ما در برجام  با ایران همراهی کرده‌ایم، ولی همین مقدار هم با فشار مضاعف در امر حقوق بشر جبران می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه زمینه گروکشی وجود دارد افزود: گاهی بهانه می‌کنند که ما در برجام اگر با شما راه نمی‌آیم دلیلش این است که شما برخی مسائل دیگر را دارید آن‌ها برای تخلف خود در امر برجام و نوع کلاهبرداری سیاسی که انجام داده‌اند یک مشت دلیل می‌آورند.

لاریجانی با اشاره به اینکه موضوع حقوق بشر بازیچه سیاسی قرار گرفته است گفت: آن‌ها می‌خواهند یک گرینه و سوژه جدیدی را برای زنده کردن مخالفت با نظام جمهوری اسلامی درست کنند و بگویند دامنه مخالفت جمهوری اسلامی فقط مربوط به بیرون نیست و ما در داخل هم زمینه وسیعی داریم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه قبلا فردی را داشتیم که جایزه صلح نوبل به آن فرد داده بودند و آرزو می‌کردند که روزی رئیس جمهور ایران شود ادامه داد: بعد از مدتی که به خارج رفت از حیز انتفاع افتاد و حالا دومی را به لیست آورده اند و جوایز مختلفی به آن دادند و حتی نامزد جایزه نوبل شده است این تحرکات از لحاظ کلی در این راستا است که بگویند در داخل ایران دارای پایگاهی هستند.

وی با اشاره به اینکه آنان مرتکب کار‌های بسیار بدی در این مسیر می‌شوند گفت: دولت فرانسه و دول اروپایی رسماً بهانه می‌آورند که چرا شما خانم نسرین ستوده را زندانی و مجوز وکالتش را لغو کرده اید، ما در ستاد حقوق بشر دوست نداریم کسی محکوم شود ما احترام سیستم قضایی را اصل می‌دانیم و آن جایی که ما حساس هستیم روند و پروسه دادرسی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: به شهروندی که وکیل بوده اتهاماتی وارد شده است ایشان شروع به قانون شکنی، تشویق به تبانی و تجمعات شورش گونه و علیه اسلام صحبت کرده است، چند سال پیش ایشان به دادگاه اظهار شد و نهایتاً به پنج سال زندان محکوم شد به نظر ما پروسه قضاییه این شخص درست بوده است.

لاریجانی افزود: زمانی که ستوده در حال گذراندن زندان بود، تحرکات جدیدی را با هماهنگی بیرون شروع کرد و به طور مرتب مرخصی می‌گرفت، به طوری که عملیات جدیدی را به راه انداخت که شامل آشوب‌های زیاد داخل محوطه زندان، درگیری است لذا، حجم وسیعی از تخلفات در این راستا صورت گرفت، به طوری که حکم جدیدی برای ایشان مطرح شد و دادگاه بعدی تشکیل و در نهایت هم به هفت جرم محکوم شد.

لاریجانی با اشاره به اینکه نسرین ستوده به هفت سال زندان محکوم شده و باهماهنگی غربی‌ها به دنبال جو سازی علیه ایران است گفت: این حکم حتی با قوانین خارج از کشور هم سازگاری دارد.

وی با اشاره به اینکه کسی که می‌خواهد در مورد قانون کشور ما اظهار نظر کند می‌تواند انتقاد داشته باشد، اما نباید تحکم صورت بگیرد گفت: مسئولین فرانسوی و اروپایی به ما دستور دادند که سریع نسرین ستوده آزاد شود، آن‌ها به محکوم دیگری در ایران عنوان شهروند افتخاری، عضو شورای افتخاری، قاضی افتخاری داده اند، این‌ها همه دشمنی است که حکایت از حقوق بشر ندارد این‌ها با هر معیاری نادرست است و توهین به یک ملت محسوب می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان این که مکرون رکورد خود را در داخل و خارج از فرانسه یادش رفته که چگونه است ادامه داد: حقوق بشر فرانسه فاجعه است آن‌ها از رژیم کودک کش و متجاوز و تروریست صهیونیستی حمایت می‌کنند و از دولت سعودی حمایت‌هایی را به عمل می‌آورند حتی بعد از کشته شدن خاشقچی مکرون اعلام کرد که به ما می‌گویند به عربستان اسلحه نفروشید لذا این موضوع فریبنده است.

وی با اشاره به اینکه اسناد داعش اکنون برملا شده است گفت: الان مشاهده شده که مقدار زیادی اسلحه و پول فرانسوی وجود دارد به طوری که نیرو‌های داعش توسط نیرو‌های امنیتی فرانسه تغذیه شده اند، عناصر فرانسوی به داعش اسلحه می‌دادند و آن‌ها به داخل سوریه می‌بردند.

لاریجانی با اشاره به اینکه کشوری با این سابقه نمی‌تواند پرچمدار دفاع از حقوق بشر باشد عنوان کرد: ما این موضوع را علامتدار می‌دانیم، جمهوری اسلامی در مقابل این تحرکات سیاست اش کاملاً مشخص و روشن است لذا ما می‌گوییم که احترام بگذارید تا به شما احترام گذاشته شود لذا معادله کاملا مشخص است.

دبیر ستاد بشر دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه آن‌ها منتظر ظهور جمهوری اسلامی به صورت قوی نبودند آن‌ها منتظر افول جمهوری اسلامی بودند خاطرنشان کرد: اکنون آن‌ها با جمهوری اسلامی مواجه شدند که قدرت موثری دارد لذا احساس می‌کنند که منافعشان دچار خطر شده است و لذا باید این ظهور را مهار کند این مهار به صورت نظامی نخواهد بود.

وی ادامه داد: این فشار اقتصادی با تحرکات وسیع در داخل کشور همراه است آن‌ها به نظرشان می‌آید که به خاطر فشار‌ها باید نوعی جریان اپوزیسیون را درست کنند و دولت و حکومت جمهوری اسلامی را از داخل پاره کند.

لاریجانی با بیان اینکه اتحادیه اروپا دو سال پیش استراتژی کار را با جمهوری اسلامی تصویب کرد و گفت باید در ایران دفتر تاسیس کنند افزود: یکی از مسئولیت‌های آن‌ها این بود که نیرو‌های سکولار و مخالف نظام جمهوری اسلامی را با هم متحد کنند و مورد حمایت قرار دهند و به آن‌ها امکان فعالیت آزاد را بدهند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بیان کرد: منافقین ۱۷ هزار از مردم بی گناه ما را شهید کردند و ما دانه به دانه‌ی آن‌ها را مستند کرده ایم اسم و محل شهادت آن‌ها مستند است این اطلاعات را به سازمان‌های بین المللی دادیم باید دید که آن‌ها چه حمایتی از منافقین از قبل تاکنون کردند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا، رژیم صهیونی و برخی از کشور‌های اروپایی‌هایی در دفاع از حقوق بشر آبروی ندارند گفت: معنای حقوق بشر و دفاع از آن هارا باید دید که چگونه است آن‌ها به دفاع از جانیان درجه یک کرده اند، لیست کسانی که غرب به عنوان دفاع از حقوق بشر داده بسیار مفتضح است.

لاریجانی با اشاره به اینکه بررسی این لیست اهداف و اغراض آن‌ها را مشخص می‌کند افزود: ما سیاست‌های اصولی در مقابل تهاجمات داریم، ما هیچ فرصتی را برای دفاع از خودمان در مجامع بین المللی و یا مجامع دیگر از دست نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه سیاست بسیار اصولی در برابر این تهاجمات داریم و این یکی از فروع دکترین مقاومتی است که حضرت امام راحل پایه گذار آن بود گفت: ما هیچ فرصتی برای دفاع از خود در مجامع بین المللی یا مجامع دیگر را از دست نمی‌دهیم و به همه این اتهاماتی که به ما وارد می‌کنند پاسخ قوی خواهیم داد، دموکراسی مردم سالاری از جمله دستاورد‌های کشورمان است.

لاریجانی با اشاره به اینکه کسانی که به هر علتی علیه این نظم دموکراتیک تلاش می‌کنند مسلماً نمی‌توانند پرچم حقوق بشر را داشته باشند ادامه داد: دموکراسی ما دموکراسی سکولار لیبرال نیست بلکه دموکراسی عملیاتی است و دموکراسی‌های حقیقی، این گونه است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه دموکراسی ما مبتنی بر عقلانیت اسلامی است افزود: پرچم حقوق بشر و دفاع از کرامت انسانی باید بدست ایران باشد و هیچ پایگاهی مهمتر از اسلام برای دفاع از شرافت انسانی نیست.

لاریجانی با اشاره به اینکه انسان سکولار به پایین افتاده و به ماشین مادی تبدیل شده و بخش عمده ای از کرامت خود را از دست داده است افزود: در حالی که ما در تفکر اسلامی، انسان را بسیار فراتر دیده ایم و او را خلیفه الهی می دانیم. انسان حتی قابلیت این را دارد که از ملائک هم بالاتر باشد بنابراین پایگاه ما و موتور اصلی حقوق بشری ما منبعث از تفکر اسلامی ما و اسلام پناهگاه بزرگی برای بشر است و بشر اگر اسلام را از تفکر، منها کند بسیار خسارت می بیند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با با بیان اینکه در برجام به تله افتادیم و حالا باید عبرت بگیریم افزود: با آغاز نسل سوم بازنگری مفاهیم در جهان به نقاط خطرناکی رسیده ایم سند ۲۰۳۰ در خصوص بازنگری اصول و مفاهیم آموزش و پرورش و مفاهیم درون خانوادگی مانند همسرداری است و در آن چیزی به نام تساوی جنسیتی و حتی مقرراتی در قبال خشونت با زنان مطرح می‌شود، در حالی که خشونت ابعاد وسیعی دارد و در حد یک سیلی زدن نیست، امروزه انواع سیستماتیک خشونت علیه زنان دیده می‌شود که با احترامات فائقه انجام می‌پذیرد، این‌ها نکاتی هستند که مورد بازنگری قرار می‌گیرند و در اینجا ما نسبتاً غافل هستیم، جمهوری اسلامی به بیان افکار می‌پردازد، اما نیاز به اقدامات بیشتری است.

لاریجانی با بیان اینکه در این سلسله موضوعات جای کار فراوانی وجود دارد که نیازمند کارشناسان زیادی است و کارشناسان نسل جوان ما می‌توانند این امر مهم را بخوبی کارشناسی کنند، بیان کرد: در برخی مسائل موفق عمل کردیم مثل پیاده سازی مکانیزم upr یا همان گزارش دهی سالانه و ادواری، البته غربی‌ها به خصوص آمریکا از این گزارش دهی چندان دل خوشی ندارند، اما با توفیقات فراوانی همراه بوده که البته باز هم نیاز به غنی سازی دارد، مثلاً گزارشگری که برای ایران فعالیت می‌کند اجازه ندارد با شبکه‌های voa و بی بی سی مصاحبه و نشست داشته باشد.

وی با بیان اینکه در گام بعدی اگر به یک گروه تروریستی، عنوان مدافع حقوق بشر بدهیم عملاً یک فاجعه صورت گرفته، اما از نظر غربی‌ها هر گروهی که علیه ایران باشد حتی اگر تروریست هم باشد، مدافع حقوق بشر خوانده می‌شود، در حقیقت این روند درستی نیست خاطرنشان کرد: از هر حرکتی که دولت برای ارتقاء حقوق بشر براساس فکر اسلامی در داخل کشور انجام دهد حمایت می‌کنیم، اما ایده‌های خوب باید با سازوکار‌های خوب همراه باشد و گرنه نتیجه معکوس خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: پیشتر در ستاد حقوق بشر تصویب شد که نهادی با سازوکار صحیح و کاربردی تشکیل شود و چندین وزیر هم با این اقدام موافقت کردند؛ لذا تصویب آن هم منوط به موافقت ستاد حقوق بشر شد در خصوص چگونگی متون این نهاد هم چندین حقوقدان به بررسی پرداختند که نتیجه در زمان آیت الله آملی لاریجانی جمع بندی نشد، اما در دوره جدید حتماً در ستاد به تصویب می‌رسد.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه دولت در قالب تک روی اقدام به ارائه یک لایحه کند، چندان روش مناسبی نیست در واقع لایحه دولت یک نوع موازی کاری است با آنچه در حال شکل گیری در ستاد است باید حواسمان باشد آن‌هایی که همیشه علیه حقوق بشر ما صحبت کردند اگر بگویند قصد کمک داریم مانند دستکش مخملی بر روی دست آهنی است این یک تله است لذا باید از برجام دست عبرت بگیریم.

انتهای پیام/

نظر شما