شناسهٔ خبر: 32322827 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شايع‌ترين سرطان‌ها در کودکان را بشناسيد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سرطان در کودکان علائم هشدار دهنده‌اي دارد که با تشخيص به موقع مي‌توان جان کودک را نجات داد.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، کودکان ثمره و شيره زندگي هستند و پدر و مادرها حتي طاقت رفتن خاري به پاي فرزندشان راهم ندارند چه برسد به اينکه يک دفعه متوجه شوند که فرزندي که آرزوهاي طول و درازي برايش داشتند به سرطان مبتلا شده و آن زمان است که گويي دنبا براي والدين تيره و تار مي‌شود.
خوشبختانه با پيشرفت علم پزشکي و اطلاع رساني در مورد علائم سرطان بسياري از سرطان هاي کودکان درمان پذير هستند اما نکته حائز اهميت اين است که والدين علائم ابتلا به سرطان در کودکان را بشناسند و با مراجعه به موقع به پزشک و درمان، سال هاي سال لبخند ثمره زندگيشان را ببيند و لذت ببرند.
سيد محمد کاظم نوربخش فوق تخصص بيماري هاي خون و سرطان کودکان با بيان اينکه سرطان در کودکان درصد کمي را به خودش اختصاص مي‌دهد، اظهار کرد: در واقع مي توان گفت که تقريبا يک تا دو درصد از کل سرطان ها در کودکان و 98 تا 99 درصد از کل سرطان ها در بالغين اتفاق مي افتد.
وي با اشاره به شايع ترين سرطان ها در کودکان بيان کرد: در کودکان شايع‌ترين سرطان‌ها، سرطان‌ خون يا لوکمي است و بعد از آن ساليد تومورها يا تومورهاي بافتي،سرطان هاي مغز،لنفوم، هاچکين، نان هاچکين،سرطان‌هاي کليه، کبد و سرطان بافت هاي نرم در جايگاههاي بعدي قرار دارند.
علائم سرطان در کودکان
اين فوق تخصص بيماري هاي خون و سرطان کودکان با اهميت توجه به علائم سرطان در اطفال اظهار کرد: با وجود اينکه که درصد کمي از سرطان ها در کودکان اتفاق مي افتد ولي با توجه به حساس بودن قضيه براي خانواده‌ها اقتضا مي شود که معمولاً خانواده‌ها يک ديد کلي نسبت به بعضي از علائم شايع در کودکان داشته باشند که بتوانند استدلال کنند و بدانند که کدام علائم غير طبيعي هستند و در صورت مشاهده اين علائم در اسرع وقت به پزشک نزديک يا معالج خود مراجعه کنند.
نوربخش در ادامه به علائم سرطان در کودکان اشاره کرد و گفت: از علائم شايع سرطان درکودکان مي توان به تب هاي پايدار و طلاني مدت که پاسخ به درمان نداشته باشند، کاهش وزن، بي اشتهايي شديد، تعريق، خارش شبانه، اختلال در ديد، سردرد اشاره کرد که والدين بايد از اين علائم اطلاع کافي داشته باشند.
والدين اين علائم را جدي بگيرند
وي ادامه داد: گاهي توده‌هاي غير طبيعي، دردهاي شکمي مزمن ،گاهي استفراغ، اسهال يا سوءجذب مزمن مي تواند نشانه هاي مشکوک از بروز سرطان باشد.
اين فوق تخصص بيماري هاي خون و سرطان کودکان بيان کرد: گاهي بي قراري کودک و در تومورهاي مغز افزايش دور سر، استفراغ، توده هاي غير طبيعي يا برآمدگي در شکم نيز مي توانند از علائم سرطان در کودکان باشند و با مشاهده اينها خانواده بايد کودک را به سرعت نزد پزشک ببرند اگر علائم ذکر شده سرطان در کودکان طولاني شوند بايد کودک را نزد پزشک برد.
نوربخش اظهار کرد: گاهي کم خوني که مزمن شود و کبودي ها و درواقع راش هايي که به صورت کبودي يا به اصطلاح خون مردگي در بدن ديده مي شوند مي تواند نشان دهنده يک بيماري خوني باشد وگاهي کودکان از درد کمر يا درد استخواني شاکي هستند و اگر با درمان اوليه بهتر نشدند بايد حتما به يک پزشک متخصص اطفال خبره مراجعه بکنند که زودتر بيماري تشخيص داده شود.
ميزان موفقيت درمان سرطان کودکان
اين فوق تخصص بيماري هاي خون و سرطان کودکان درباره ميزان موفقيت درمان سرطان کودکان اظهار کرد: ما به خانواده‌هاي اين نويد را مي‌دهيم که اگر بيماري زود تشخيص داده شود و پزشک معالج هم در اسرع وقت به قطعيت تشخيص برسد و درمان را لحاظ مي‌کنيم و با درمان به موقع اغلب سرطان‌هاي کودکان درمان مي شوند.
نوربخش ادامه داد: تعداد محدودي از سرطان هاي کودکان به درمان هاي معمول پاسخ نمي دهند و با درمان هاي نوين يا درمان‌ قطعي پيوند مغز استخوان درمان مي‌شوند.
اين فوق تخصص بيماري هاي خون و سرطان کودکان تصريح کرد: بنابراين با تشخيص زودرس و توجه به علائم غير طبيعي و درمان به موقع مي توان گفت معمولا سرطان هاي کودکان درمان مي شوند و بايد نااميدي را از خانواده‌ها گرفت.
چند درصد سرطان‌ها در کودکان درمان پذير هستند؟
نوربخش با ابراز اميدواري درباره درمان سرطان در کودکان گفت: سرطان در کودکان يعني به اين معني نيست که چاره اي وجود ندارد و بايد بدانند که با راهکارهاي جديد درمان قطعي هم وجود دارد ما در گذشته و بيشتر 5 سال حداکثر زندگي رو در مورد مبتلايان به سرطان بيان مي کرديم و به عنوان مثال مي گفتيم که 30 درصد براي سرطان لوکمي درمان قطعي وجود دارد اما اکنون ميگوييم 80 درصد لوکمي ها درمان قطعي مي‌شوند.
اين فوق تخصص بيماري هاي خون و سرطان کودکان ادامه داد: ما اين آگاهي را به خانواده‌ها مي دهيم که اگر بيماري سرطان براي فرزندانشان رخ داد به دنبال درمان باشند و مداخله هاي روانشناسي و روانپزشکي را مد نظر قرار دهند و چرا که اين مداخله ها به نتيجه مثبت براي درمان کمک مي کنند و روند درمان با موفقيت ادامه خواهد يافت.

نظر شما