شناسهٔ خبر: 32322198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

از سوی گمرک ایران صورت گرفت؛

ترخیص بیش از ۱۹ میلیون تن کالای اساسی در سال ۹۷/رشد ۸ درصدی در ترخیص

دولت برای ترخیص کالاهای اساسی در گمرکات اقداماتی را در دستور کار داشت و گمرک با اجرای ابلاغیه های دولت در این زمینه توانست ۱۹ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۶۱ تن کالای اساسی را در سال ۹۷ ترخیص کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، دولت برای ترخیص کالاهای اساسی در گمرکات اقدامات فوری را از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور داشته و دارد تا جایی که در دی ماه سال گذشته از سوی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام شد که ترخیص کالا‌های اساسی که در گروه یک اولویت یک ارزی قرار گرفته اند و در گمرکات موجود هستند نیازی به تمدید مجوز ثبت سفارش ندارند.

 

بنابراین گزارش، متن کامل بخشنامه معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در این خصوص که به ناظرین و مدیران کل گمرکات اجرایی صادر شده به این شرح است: «نظر به اینکه امکان ترخیص بخشی از کالاهای اساسی (مطابق مصوبه شماره 63793‏/ت55633هـ مورخ 16‏/5‏/1397 که در گروه یک اولویت ارزی قرار گرفته و ارز 42000 ریالی دریافت می‌کنند) موجود در گمرکات به دلیل نیاز به تمدید ثبت سفارش (به دلیل عدم تأمین ارز و یا مشکلات موجود در مورد نقل و انتقال ارز) فراهم نشده است مراتب به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس و با توجه به اینکه این کالاها قبلاً تایید ثبت سفارش از دفتر تخصصی مربوطه را اخذ و واردات آنها انجام شده است موافقت گردید ترخیص کالاهای مذکور بدون الزام به تمدید ثبت سفارش و انجام اصلاحات و تغییرات در گمرکات صورت پذیرد.

 

با عنایت به استحضار مقام وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستور بررسی و اقدام لازم برای گمرک جمهوری اسلامی ایران بدینوسیله تأکید می‌گردد تمامی گمرکات در این خصوص اقدام فوری معمول و نتیجه اقداماتی را که می‌تواند ضمن کاهش زمان فرآیندها به کاهش رسوب بنادر منجر شود به اینجانب منعکس فرمایند. مسئولیت اجرای این بخشنامه برعهده بالاترین مقام آن گمرک است.»

 

گمرک ایران بر این اساس و بنا بر آمارهای اعلام شده توانسته است اقدامات مناسبی را در این زمینه انجام دهد. بر اساس آمارهای اعلامی گمرک ایران در سال ۹۷ تشریفات گمرکی ترخیص ۱۹ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۶۱ تن کالای اساسی به ارزش ۹ میلیارد و ۶۱۷ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۸۰۷ دلار را انجام داد. این ارقام در مقایسه با سال ۹۶ از لحاظ وزنی و ارزشی ۸ درصد رشد داشته است و نشان می‌دهد که علی‌رغم فشار‌های ناشی از تحریم و مشکلات جانبی آن، دولت تلاش کرده است تا کالا‌های اساسی و ضروری مورد نیاز مردم از طریق واردات و ترخیص سریع آن از گمرکات کشور تأمین شود.

 

بر اساس این گزارش ذرت با ۲ میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار، برنج با یک میلیارد و ۶۱۴ میلیون و ۲۱۲ هزار دلار، دانه‌های روغنی با یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۷۰۹ هزار دلار، دارو با یک میلیارد و ۱۳۱ میلیون و ۱۶۹ هزار دلار، روغن‌های خوراکی با یک میلیارد و ۴۳ میلیون و ۹۷۱ هزار دلار، گوشت قرمز با ۷۸۶ میلیون و ۳۳۸ هزار دلار، کنجاله سویا با ۶۵۱ میلیون و ۲۴۴ هزار دلار، جو با ۶۰۲ میلیون و ۶۳۱ هزار دلار، کود با ۲۰۳ میلیون و ۷۷۲ هزار دلار و قند و شکر با ۱۰۲ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار به ترتیب ۱۰ قلم عمده کالا‌های اساسی وارداتی در سال ۹۷ بوده‌اند.

 

این گزارش حاکی است واردات برنج با ۳۳ درصد، گوشت قرمز با ۱۴ درصد، کنجاله سویا با ۲۹ درصد و جو با ۱۶ درصد رشد در ارزش دلاری، بیشترین تغییرات را نسبت به سال ۹۶ داشته‌اند./

 

 

نظر شما