شناسهٔ خبر: 32309218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تعیین مجازات مجریان وناظران متخلف در انتخابات

نمایندگان مجلس برای مجریان و ناظرانی که به تکالیف خود عمل نکنند، در قانون انتخابات مجلس، مجازات تعیین کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، امروز ماده "۶۲" طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد که با 144 رای موافق 29 رای مخالف و 7 رای ممتنع به تصویب رسید.
بر اساس این ماده، عدم انجام تکالیفی که در این قانون برای مجریان و ناظران درج شده است و در این قانون برای آنها مجازاتی پیش‌بینی نشده، تخلف اداری محسوب و مرتکب به انفصال موقت از خدمات دولتی از دو تا شش ماه محکوم می‌شود. در صورتی که اشخاص مذکور از مستخدمین دولت نباشند به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.
 
شرایط ارائه لیست نامزدها در انتخابات مجلس مشخص شد
نمایندگان مردم در خانه ملت، شرایط لیست نامزدهای احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل در انتخابات مجلس شورای اسلامی را مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده 5 این طرح در خصوص شرایط، ارائه لیست انتخاباتی احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل با 131 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع موافقت کردند.
در ماده 5 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است:
ماده ۵- یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۷ مکرر۳) به قانون الحاق می شود:
ماده ۷ مکرر 3 - احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل می توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند.
فهرست ها به صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسی های آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی شود.
تبصره ۱- احزاب و جبهه ها مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند. نام هیچ داوطلبی نباید در بیش از یک فهرست درج شود.
تبصره ۲- چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرستها به درخواست کتبی خود و تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب با جبهه ارائه کننده فهرست می تواند از میان سایر داوطلبان تأییدصلاحیت شده در حوزه انتخابیه فرعی تا بیست و چهار ساعت پیش از زمان آغاز فرآیند تبلیغات، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند در غیر این صورت احزاب و جبهه ها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت، مگر اینکه به دلایل قهری نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند. در این صورت حزب یا جبهه می تواند تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع أخذ رأی مطابق تشریفات مزبور فهرست خود را تکمیل کند.
تبصره ۳- ارائه فهرست صرفا توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب ۱۳۹۵ / ۸ / ۸ پروانه معتبر فعالیت دارند و همچنین مقامات مسئول جبهه ها صورت می گیرد. احزاب استانی صرفا جهت حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی را دارند.
تبصره 4- در صورت اعلام موجودیت جبهه ها، احزاب ائتلاف کننده حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت.
تبصره ۵- هر فهرست دارای یک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهه های ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره (4) ماده (۲) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.
تبصره 6- رأی دهندگان می توانند به عنوان یک فهرست رأی داده یا نامزد یا نامزدهای منتخب خود را در برگه رأی اعلام کنند. در صورتی که رأی دهنده به صورت همزمان به فهرست ها و نامزدها رأی دهد، رأی به نامزدها ملاک بوده و رأی به فهرست محاسبه نخواهد شد.
تبصره ۷- اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی از شمول این ماده مستثنی هستند.
 
مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح قانون اقتصاد مقاومتی
نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح اصلاح قانون نحوه پیگیری، تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مخالفت کردند.
رحیم زارع در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس درباره طرح اصلاح قانون نحوه پیگیری، تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را قرائت کرد.
نمایندگان در رسیدگی به این طرح با 59 رأی موافق، 88 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع با کلیات آن مخالفت کردند.
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت ازتولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس با بیان اینکه یکی از دلایلی که سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا نمی شود و در قانون نیز دیده نشده، عدم اجرای فراقوه ای آن است، گفت: دولت ستاد اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را تشکیل داده، نایب رئیس مجلس و معاون قوه قضائیه در این ستاد شرکت می کنند، اما در تنظیم قوانین، نحوه اجرا و ارزیابی عملکردمطلوبی نیست.
وی با اشاره به اینکه در قانون اصلاح شده، شورایی تشکیل می شود که در آن حوزه تنقیح قوانین برعهده مجلس و قوه قضائیه قرار می گیرد، ادامه داد: هیچ وزیری در ستاد اقتصاد مقاومتی نقش ندارد و اگر بخواهیم خروجی ستاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را داشته باشیم، هیچ وزارتخانه ای مکلف و موظف به پاسخگویی نیست.
 
اعلام وصول طرح حمایت از اقتصاد ملی و رونق تولید در مقابل اقدامات آمریکا
عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول طرح حمایت از اقتصاد ملی و رونق تولید در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا را قرائت کرد.
علیرضا رحیمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، طرح حمایت از اقتصاد ملی و رونق تولید در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا را قرائت کرد.
 
بیانیه ۲۵۹ نماینده مجلس در حمایت از اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج)
عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه ۲۵۹نماینده مجلس در حمایت از اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) را قرائت کرد.
احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیانیه 259 نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از سربازان گمنام امام زمان (عج) را به شرح زیر قرائت کرد:
بسم الله الرحمن الرحیم
میلاد باسعادت منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان مهدی موعود (عج) روز سربازان گمنام آن حضرت فرصتی است تا از اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) و مجاهدت های خاموش این عزیزان، تقدیر و تشکر شود.
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک میلاد حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) و تبریک روز سربازان گمنام به محضر مقام معظم رهبری فرماندهی کل قوا و ملت شریف ایران، از تلاش های سربازان آن حضرت در پایگاه عظیم مبارزه با جهاد از خدمات این عزیزان در تامین امنیت کشور تقدیر و تشکر می کنیم.
این روز عزیز را به وزیر محترم اطلاعات و تمامی مدیران و کارکنان آن وزارتخانه در سراسر کشور تبریک می گوییم.
 
نامه ۱۹۰ نماینده به رئیس جمهور در خصوص توجه بیشتر به فعالیت های قرآنی در کشور
­عضو هیئت رئیسه مجلس نامه ۱۹۰ نماینده به رئیس جمهور درباره توجه بیشتر به فعالیت های قرآنی در کشور را قرائت کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از خانه ملت، احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی نامه 190 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور درباره توجه بیشتر به فعالیت های قرآنی در کشور را قرائت کرد، در متن این نامه آمده است:
جناب آقای روحانی
ریاست محترم جمهور
ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
همانگونه که مستحضر هستید نظر به تحقق گسترده فعالیت های قرآنی در کشور و ضرورت ایجاد و همگرایی ظرفیت های مردمی و تلاش بیشتر مسئولان استان ها و شهرستان ها و لزوم اجرای دستورالعمل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان ها، نمایندگان مجلس به طور جمعی و فراکسیون نماز و عترت مجلس به صورت خاص پیگیری های متعددی از جمله تشکیل جلسات مستمر با مسئولان در حوزه فعالیت قرآنی و معرفی رابطین استانی به استانداران محترم جهت پیگیری و اهتمام به مسائل قرآنی و معرفی آنان از طریق استانداران به تمامی نهادها و تشکل های قرآنی در سراسر کشور و ایجاد ارتباط گسترده با فعالان و تسهیل ارتباط با مسئولان انجام داده است.
همچنین مکاتبات و تذکرهای متعددی در خصوص اجرای دستورالعمل این شورا به وزارتخانه های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداران ارسال شده که لازم است تاکید بیشتری به تشکیل منظم جلسات شورای هماهنگی و فعالیت های قرآنی استان ها در کشور در سایه حمایت جدی مسئولان اجرایی کشور تحت اجرایی شدن این خواسته صورت گیرد.
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم در آستانه ماه رمضان نسبت به اجرایی شدن این مهم دستور عاجل صادر کنید.
 

نظر شما